ביידן: "מלבד הכרזת מלחמה על איראן, אובמה עשה הכל"

לאחר הביקורת הרבה, במיוחד מצד ישראל, כי הסנקציות על טהרן לא מועילות - סגן הנשיא ביידן מתגונן ■ "אובמה עשה הכל חוץ מלהכריז מלחמה", אמר, והוסיף כי הבית הלבן יתמוך בישראל למרות הביקורת הבינלאומית

סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, מגיב היום (ו') לביקורת על התנהלות הממשל בוושינגטון בנושא תכנית הגרעין של איראן. לדבריו, אובמה עשה כל מהלך אפשרי מלבד להכריז מלחמה על טהרן. הוא הוסיף כי הבית הלבן ימשיך לתמוך בישראל גם אל מול הביקורת מצד בעלות ברית אחרות של וושינגטון. כך מדווחים בגלי צה"ל.

בתוך כך, שר ההגנה של ארצות הברית לאון פנטה אומר כי הוא מקווה שההנהגה האיראנית פועלת בצורה רציונאלית - כפי שהעריך הרמטכ"ל בני גנץ בראיונות החג - וכי היא טרם נתנה את ההוראה לפתח נשק גרעיני: "אני מקווה שגנץ צודק, ושהוא יודע דברים שאני לא", אמר פנטה.

ראש המוסד לשעבר, דני יתום העריך בתכניתנו "בוקר טוב ישראל" שתקיפה ישראלית לא קרובה - אך לדבריו הזמן מוגבל. "אני לא חושב שצריך ללמוד מההתבטאויות בתקופה האחרונה שהמתקפה כנגד איראן בפתח, ויכול להיות שהיא כלל לא תתרחש", אמר יתום, "כיום אין חילוקי דעות בצמרת ההנהגה הבטחונית-פוליטית".

בתוך כך, אתמול שר הביטחון, אהוד ברק, שב והזהיר כי אם איראן תתגרען הדבר יהווה יריית פתיחה למירוץ חימוש באזור, שיכלול גם את טורקיה, מצרים וסעודיה. בדברים שנשא בקבלת הפנים המסורתית ליום העצמאות, שנערכה השנה במתכונת מצומצמת בבית חיל האוויר בהרצליה, העריך ברק שהלחץ הנוכחי שמופעל על טהרן לא יעצור אותה מלפתח נשק גרעיני.

"הסיכוי שברמת הלחצים הנוכחית, איראן תענה לדרישה הבינאלומית לעצור את התכנית באופן בלתי הפיך נראה נמוך במיוחד", הבהיר ברק, "אמנם אשמח להתבדות - אך זו מיטב הערכתי שנשענת על מעקב אורך שנים".

לדבריו, מצב העולם והמזרח התיכון בפרט ביום שלאחר השגת הפצצה הגרעינית בטהרן יהיה עגום במיוחד. "הספירה לאחור לדליפת ידע וטכנולוגיית גרעין לארגוני הטרור קרובה במיוחד", הזהיר, "איראן תפעל באסרטיביות לצד החמאס, חיזבאללה ואל קאעידה, וכך תזרע טרור מסוכן ביותר באזור ובעולם כולו".