כלכלת ארה"ב צמחה לאט מהצפוי ברבעון הראשון - 2.2%

המכירות הסופיות עלו ב-1.6% בלבד ■ הצריכה הפרטית עלתה ב-2.9%, אולם ההכנסות החד פעמיות גדלו ב-0.4% בלבד - הרבעון השביעי ברציפות בו ההוצאות צמחו מהר יותר מההכנסות

הכלכלה האמריקנית צמחה ב-2.2% בחודשים ינואר-מרץ. מדובר בקצב איטי מהצפוי, כאשר האנליסטים חזו צמיחה של 2.7%, לאחר צמיחה של 3% ברבעון הרביעי של 2011.

הסיפור העיקרי מאחורי הנתונים הוא ההאטה בהוצאות המגזר העסקי ובמלאים, כמו גם במגזר הממשלתי. ההוצאה הפרטית והייצוא בלמו נפילה חדה יותר בצמיחה. הצריכה הפרטית עלתה ברבעון הראשון ב-2.9% - הקצב המהיר ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2010. הצריכה הפרטית מהווה כ-70% מהכלכלה האמריקנית, וברבעון הראשון היא תפסה שוב את מקומה בחזית לאחר שברבעון הרביעי חלה ירידה בצריכה. מנגד, ההוצאות העסקיות ירדו ב-2.1% - לראשונה מאז הרבעון האחרון של 2010. ברבעון הרביעי של 2011, לשם השוואה, עלו ההוצאות ב-5.2%.

מדובר בנתונים נוספים שמראים שהכלכלה האמריקנית מתרחבת בקצב מתון ולא מהר מספיק כפי שמצפים בשוק. כרבע מהצמיחה ברבעון הראשון נובע מגידול במלאים הסיטונאיים, וכמחצית מזה מבנייה וממכירה של כלי רכב. כך שאם מפשיטים את המספרים, מגלים שהמכירות בשורה התחתונה - הנתון העיקרי והחשוב - צמחו ב-1.6% בלבד. מדובר ברבעון הרביעי מהחמישה האחרונים בהם הצמיחה במכירות הייתה של פחות מ-2%. נתון המכירות הסופיות חשוב מפני שהוא מצביע על הדרישה למוצרים, ולא רק על כמה יוצר.

כאמור, נקודת האור, כביכול, היא הצריכה הפרטית אשר עלתה ב-2.9% בשיעור שנתי. עם זאת, ההכנסות החד פעמיות גדלו ב-0.4% בלבד - הרבעון השביעי ברציפות בו ההוצאות צמחו מהר יותר מההכנסות.

בו בזמן שהצמיחה האטה, האינפלציה עלתה. מדד הצריכה הפרטית עלה ב-2.4% ברבעון הראשון - הקצב המהיר ביותר מאז הרבעון השני של 2011. מדד הליבה עלה ב-2% לאחר עלייה של 1.4% ברבעון הרביעי.

ברבעון הרביעי של 2011 צמחה הכלכלה האמריקנית בקצב המהיר ביותר מזה שנה וחצי - 3%, וזאת לאחר צמיחה של 1.8% בלבד ברבעון השלישי. בכל שנת 2011 צמחה הכלכלה האמריקנית ב-1.7%.