מדוע רשות השידור מסרבת למבצעי חיסול חובות?

רשות השידור לא משתתפת במבצעים של רשות הגבייה - ומודה: "הגבייה דרך משרדי עו"ד מוסיפה לנו עשרות מיליוני שקלים בשנה" ■ זאת, על אף שמדובר בשתי רשויות ממשלתיות שאמורות לשתף פעולה למען האזרח; ועל אף שהשימוש במשרדי עו"ד מוסיף שכר-טרחה לחוב ומגדיל אותו מאוד

הרשות הממשלתית לאכיפה וגבייה יוצאת מדי פעם במבצעי לתשלום חובות של לקוחות של חברות מסחריות. הרעיון פשוט: הרשות מעמידה לרשות הגוף המסחרי את המערך הלוגיסטי שלה, החייבים נהנים מהנחות עד 60% - והחובות, לפעמים תיקי הוצאה לפועל שנותרים פתוחים יותר מעשור, נסגרים סוף-סוף.

מבדיקת "גלובס" עם גורמים ברשות האכיפה והגבייה, יש היענות יפה ליוזמה מצד חברות סלולר, בנקים, טלוויזיה רב-ערוצית ועוד. אתמול, למשל, הכריזה הרשות על מבצע עם חברת פרטנר, אשר לה כ-30 אלף תיקי הוצאה לפועל של לקוחות החברה הממתינים לגבייה.

כמו כן, ציינו ברשות כי עד כה נערכו מבצעי גבייה דומים בשיתוף עם פלאפון, yes, סלקום, והבנקים לאומי, דיסקונט ומזרחי-טפחות. במסגרת כל אלה פנו למוקד המידע של רשות האכיפה והגבייה כ-24 אלף חייבים, ולמעלה מ-10,000 חייבים הגיעו להסדר.

אלא שכרגיל, לכל כלל יש גם יוצאים מן הכלל. לפי בדיקת "גלובס" עם רשות הגבייה, דווקא "קרוב לבית" - כלומר, במארג הגופים הממשלתיים - ישנו גוף המסרב להצטרף לנוהל ההוצאה לפועל המקוצר ולמבצעי ההנחות לחייבים - רשות השידור, מפעילת ערוץ 1, אשר גובה מאזרחי אגרת טלוויזיה שנתית.

רשות זו מעדיפה להמשיך להפעיל משרדי עורכי דין המבצעים עבורה את הליך, תוך גביית שכר-טרחה המגולגל על הלקוח, ובדרך-כלל לאחר שהחוב התנפח לאלפי שקלים עקב ריביות גבוהות. סירוב זה מפתיע במיוחד לאור העבודה כי מדובר בשתי רשויות ממשלתיות, שאמורות לפעול בשיתוף-פעולה, לטובת האינטרס של האזרח.

מרשות השידור נמסר על-ידי סמנכ"ל הגבייה אבי כ"ץ: "הרשות קיימה מספר דיונים עם רשות הגבייה, על מנת לבחון את האפשרות להיעזר בהם לצורך גביית החובות מהאזרחים. לצערנו, ההצעות שקיבלנו מרשות הגבייה לא ענו לצרכינו.

"ביקשנו לבחון את האפשרות שהם יטפלו בגביית חובות עבר כבדים מול לקוחות, שהתמידו תקופה ארוכה בסרבנותם. רשות הגבייה לא נענתה לאתגר זה, ובמקום זאת הציעה לנו לטפל אך ורק בגביית האגרה לשנה השוטפת. מאחר שפעילות זו מתבצעת על-ידי רשות השידור עצמה, לא נזקקנו לשירותי הגבייה בהקשר זה.

"מרבית החובות שהועברו לערכי הדין הינם חובות כבדים שנותרו לאחר שמוצו כל הליכי הגבייה על-פי פקודת המסים גבייה. ניסיון השנים האחרונות מעיד על כך שערוץ פעילות זה הינו יעיל ביתרון והוסיף עשרות מיליוני שקלים לתקציב הרשות מדי שנה. יש לציין ולהבהיר כי כל הליכי הגבייה שמבצעים עורכי הדין, מתבצעים במסגרת החוק על-ידי הרשויות הממלכתיות של בית המשפט וההוצאה לפועל של משרד המשפטים ובמסגרת המשפטית שנקבעה על-ידי חוק ההוצאה לפועל.

"כפי שקובע סעיף 10 לחוק זה, רשם ההוצאה לפועל הוא שקובעי את שכר-הטרחה לגבי כל תיק וקובע את הפרשי ההצמדה והריבית על-פי העניין. ההעדפה של בית המשפט וההוצאה לפועל של משרד המשפטים על פני השירות המצומצם שהציעה רשות הגבייה, נובעת מכך שכלי זה מהווה פתרון אפקטיבי לאתגרים התקציביים והאופרטיביים של רשות השידור.

"מוטב שסרבני התשלום יפיקו את הלקח ויפנו בהקדם לרשות על מנת לסדיר את חובם בטרם נקיטת הליכים משפטיים, במקום לתקוף את הרשות על מאמציה להביא להסדרת חובות ולהגן על הסרבנים במהלכים שיעודדו אותם להתמיד בסרבנותם".

■ ראו גם: כך נפלתי למלתעות הגבייה של רשות השידור - מגזין G