גברו סיכויי הכשרה אנרגיה לזכות ברישיונות בקפריסין

חברות בינלאומיות, בין השאר מרוסיה וצרפת, החליטו לא להתמודד במכרז על רקע לחץ דיפלומטי שהפעילה טורקיה ■ עופר נמרודי, בעל השליטה בהכשרה אנרגיה, ערך סדרת פגישות עם בכירי ממשל בקפריסין ■ גם מודיעין וישראמקו בתמונה

גברו סיכויי היזמים הישראלים לזכות ברישיונות חיפושים במימי קפריסין לאחר ששורת חברות בינלאומיות גדולות החליטו שלא להתמודד במכרז לחלוקתם. ממשלת קפריסין פרסמה בפברואר מכרז לחלוקת 12 רישיונות חיפושים במימי האי.

ל"גלובס" נודע כי שורת חברות ששמותיהן הועלו כמתמודדות במכרז החליטו שלא להתמודד בו על רקע לחץ דיפלומטי כבד שהפעילה טורקיה. מדובר בין השאר בחברות רוסיות, סיניות וצרפתיות. האטרקטיביות של המכרזים נפגעה גם כתוצאה מהאכזבה היחסית בקידוח בבלוק 12 - הרישיון היחיד שנמסר עד כה - שבו התגלתה כמות גז נמוכה מהציפיות. סיבה שלישית לדעיכת העניין היא תגליות גז אחרונות במימי מוזמביק שהפכו את האזור האפריקני ל"דבר הבא" בתעשיית החיפושים.

הסתלקותן של החברות הבינלאומיות הגדולות מגדילה את סיכוייהן של החברות הישראליות שמתכוונות להתמודד. הישראלים נהנים מיתרון כיוון ששטחי החיפושים נמצאים ברובם בתחומי האגן הלוונטיני, האגן הגיאולוגי שבו נמצאים הרישיונות הישראלים, ולכן יש להם מידע מוקדם על השכבות הגיאולוגיות שייקדחו.

ל"גלובס" נודע כי אחד המתמודדים המובילים בצד הישראלי הוא עופר נמרודי, בעל השליטה בחברת הכשרה אנרגיה המחזיקה ברישיונות החיפושים "מירה" ו"שרה". נמרודי ערך לאחרונה סדרת פגישות עם בכירי ממשל בקפריסין, אך ככל הידוע להכשרה אין עדיין מפעיל קידוחים בינלאומי.

קבוצה ישראלית נוספת ששמה טרם פורסם כוללת את אלון חיפושי גז בניהול אלי משגב ואת אפסילון סיגמא בניהול ד"ר עלי ברנע. אלון גז מחזיקה ב-4% ממאגר "תמר" ואפסילון סיגמא שותפה במיזם תחנת הכוח הפרטי דליה אנרגיות. קבוצה נוספת ששוקלת התמודדות היא ישראמקו , מודיעין ו-ATP, המעוניינת לצרף אליה גם את חברת החשמל. ככל הידוע קבוצת דלק, המחזיקה ב-30% מהזכויות בבלוק 12, טרם החליטה אם תתמודד.

החשש מעימות עם הטורקים מטריד את רוסיה שחוששת מכך שטורקיה תקדם את הקמת פרויקט נבוקו, להובלת גז ממרכז אסיה לאירופה, שעשוי להתחרות בגז הרוסי. כמו כן נחשבת טורקיה לשוק משמעותי עבור גזפרום, חברת הגז הלאומית של רוסיה, הרוכשת ממנה כמות שנתית של יותר מ-30 מיליארד מ"ק (BCM). גם ממשלת סין הורתה לחברות הסיניות שלא להשתתף במכרז.