נדחתה ההחלטה על ההגבלות בקניית סיגריות בנתב"ג

ועדת הכספים דחתה בשבוע הצבעה על צווים לשינוי המיסוי על סיגריות ומוצרי טבק

ועדת הכספים דחתה בשבוע את ההצבעה על צווים לשינוי המיסוי על סיגריות ומוצרי טבק. בתום דיון סוער שהתקיים היום (ב') בכנסת, הוועדה בראשות ח"כ משה גפני נמנעה פעם נוספת מלאשר את שינוי המיסוי, והיו"ר קרא לאנשי האוצר ורשות המסים להגיע לפשרה עם רשות שדות התעופה, עם זכיין הדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון, יצרני ויבואני טבק שצפויים להיפגע מהשינוי במיסוי.

מדובר ב-3 צווים שממתינים לאישור הוועדה: הראשון נועד להגביל את הפטור על יבוא סיגריות משני פקטים לפקט אחד בלבד; השני בא להגדיל את המיסוי על יבוא טבק ומוצריו ב-3 שלבים עד לרמה של 280 שקל לק"ג טבק בשנת 2015 (כיום המס עומד על 50 שקל לק"ג טבק); השלישי קובע כי הפטור על יבוא סיגריות ואלכוהול יחול על מי שגילו 18 ומעלה, בניגוד לגיל 17 ומעלה כיום.

בדיון התחוללה סערה, ונראה היה כי הצדדים אינם מגיעים לפשרה. מרכז הקואליציה בוועדה, ח"כ ציון פיניאן (ליכוד), הודיע כי "קיבל הודעה מיו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין (ליכוד), לפיה הקואליציה מתנגדת לצווים". כעבור דקות אלקין הגיע לדיון, גפני הפסיק את הדיון, ולאחר מכן הודיע על דחיית ההצבעה לשבוע הבא.

סגן ראש אגף התקציבים באוצר, אייל אפשטיין, אמר בדיון כי "המניע להעלאת המיסוי על סיגריות וטבק נובע גם מהצורך לפצות על קיטון בהכנסות המדינה עקב הרפורמה במס שקידמה ועדת הכספים, ושבמסגרתה הפחתת מסים למעמד הביניים בשיעור של 2%. היה ברור שיידרשו מקורות למימון ההפחתה. מבין האפשרויות להעלאת מסים, העלאת המס על סיגריות היא העדיפה". אפשטיין הודיע כי האוצר מוכן לדחיית יישום הצווים לינואר 2013.

"המדינה ממילא תפסיד"

ח"כ שי חרמש (קדימה) אמר: "אין ספק כי מדובר בהטבה רגרסיבית, ורק מי שיכול להרשות לעצמו טיסה לחו"ל נהנה ממנה. אך יחד עם זאת, אם יבטלו את ההטבה, אזי יקנו בחו"ל, ואין אף פקיד מכס שיתחיל לפתוח כל תיק יד על מנת לעלות על יבוא פקטים, והמדינה רק תפסיד הכנסות מהימנעות רכישת פקטים בנתב"ג. שני פקטים לנוסע בכל מקרה ייכנסו לארץ - או שיירכשו בארץ בנתב"ג או שיירכשו בחו"ל, ואז המדינה ממילא תפסיד".

ח"כ שכיב שנאן (העצמאות) אמר: "אני בעד המאבק הלגיטימי בנזקי העישון, אך מנגד קבוצת המעשנים לא יכולה להיות שק חבטות של האוצר בנסותו להגדיל את הכנסות המדינה".

עו"ד מוטי איילון, המייצג יבואני סיגריות, הביע התנגדות לצווים ואמר: "העלאת המיסוי על סיגריות תגדיל את כמות ההברחות ואת היקף הייצור המקומי המזויף של מוצרי הטבק השונים".

גפני ציין לסיכום כי במהלך המשא-ומתן על שינוי מתווה המס, שכלל הפחתת מס למעמד הביניים, היה סיכום על העלאת המס על סיגריות, וכי אין בכוונתו להפר את הסיכום הנ"ל.

גפני חזר וקרא לצדדים להגיע לפשרה ואמר לחברי הוועדה כי אם לא יאשרו את הצווים, לאחר בחירות שנראה שהולכות ומתקרבות, תבוא ממשלה חדשה, ועל מנת לכסות גירעונות היא עשויה להחליט על ביטול מוחלט של הפטור על סיגריות, כך שעדיף לאשר כבר עתה את צמצומו בלבד.