עבודות שירות וקנסות לבכירים לשעבר בתמ.מ בגין עבירות ני"ע

רפי אלון, לשעבר מנכ"ל ת.מ.מ, ועדי שביט, ששימש כסמנכ"ל הכספים, הורשעו בהכללת פרטים מטעים בדוחות הכספיים של ת.מ.מ בשנים 2003-2005

‎‎המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב הטילה עונשי מאסר בעבודות שירות וקנסות גבוהים על רפי אלון, לשעבר מנכ"ל החברה הציבורית ת.מ.מ, ועדי שביט, ששימש כסמנכ"ל הכספים בחברה.

זאת, בגין הרשעתם, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות על חוק ניירות ערך ובעבירות מנהלים בתאגיד, בהם הכללת פרטים מטעים בדוחות הכספיים של ת.מ.מ בשנים 2003-2005.

‏על אלון הוטל עונש מאסר של חודשיים, שירוצה בעבודות שירות, וקנס בסך 300 אלף שקל; ועל שביט הוטל עונש מאסר זהה, שירוצה בעבודות שירות, וקנס בגובה 250 אלף שקל. על מאיר סבג, ששימש כסמנכ"ל הכספים בחברה ב-2005, הוטל עונש מאסר על-תנאי וקנס בסך 100 אלף שקל.

בנוסף, הוגבלו אלון, שביט וסבג מלכהן כדירקטורים בחברות ציבוריות למשך 3 שנים. על החברה הוטל קנס בסך חצי מיליון שקל.

‏פרטים מטעים בדוחות

‏ת.מ.מ עסקה במתן שירותים הקשורים לפסולת, מיחזור, גריסה ודחיסת פסולת, ונתנה שירותי איסוף פסולת ומחזור לרשויות מקומיות רבות. כתב האישום המתוקן, שהוגש במסגרת הסדר הטיעון, ייחס לנאשמים הצגת מצגים מטעים במסגרת הדוחות הכספיים של החברה.

‏מכתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד עופרה רובינפלד-הוך ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עולה כי בסוף שנת 2002 כרתה ת.מ.מ הסכמים עם חברה פרטית בשם "רם צח", במסגרתם נתנה הלוואות ל"רם צח" בהיקף של כ-4.5 מיליון שקל, אותן הייתה אמורה "רם צח" להחזיר באמצעות אספקת שירותים חודשיים לת.מ.מ. ואולם, נטען, "רם צח" סיפקה שירותים לת.מ.מ במשך 3 חודשים בלבד, ואז קרסה, פעילותה פסקה, והיא חדלה לפרוע את חובותיה.

‏לפי כללי החשבונאות, אמור היה חובה של "רם צח" להימחק ממאזני החברה, דבר שהיה גורם לגידול בהפסדיה של ת.מ.מ באותה שנה.

בכתב האישום נטען כי סמנכ"ל הכספים שביט לא מחק את חובה של "רם צח", ובשל כך הוצג בדוחות הכספיים של ת.מ.מ מצג-שווא כאילו רם צח ממשיכה לספק שירותים וכאילו החוב ממשיך להיפרע כסדרו.

כן נטען כי מנכ"ל החברה אלון חתם על הדוחות הכספיים, ביודעו שהם כוללים פרטים מטעים. שביט אף הודה במסגרת עסקת הטיעון בהצגת מצג מטעה בפני הרשות לניירות ערך, לפיו "רם צח" ממשיכה לפרוע את חובותיה לת.מ.מ.

‏השופט חאלד כבוב ציין בגזר הדין כי "מדובר על מצג כוזב, שהוצג בפני בעלי מניות בחברה ובפני משקיעים, שאולי השקיעו את מיטב כספם בהסתמך על מצג זה. הצורך למגר את התופעה מחייב הטלת קנסות מחמירים, על מנת להפוך עבירות מסוג זה לבלתי כדאיות בעליל".‏

התיק נחקר על-ידי מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך. ‏‎‎‏