מאיר ברק: "מנדי ניהל כספים של אחרים וזו הייתה טעות"

ברק: "מי שעוסק בהשקעות, יודע שישנן שנים טובות וישנן שנים פחות טובות. לצערי הרב, מה שחיסל את הביזנס היה משבר האג"ח בישראל, והשורה התחתונה ידועה לכולנו" ■ ‏‎‎"חייבים ללמוד לנהל את הכסף לבד, ולהרוויח גם בשוק יורד"

‎‎כחודשיים לאחר מותו הטרגי של נפתלי מנדלוביץ' (מנדי), נמכרת מכללת מגמות שוקי הון שייסד, לאיש העסקים מאיר ברק ולחברה הציבורית קו מנחה, המתמחה באספקת מידע עסקי.

בראיון בלעדי מספרים ברק ואבי בגס, מבעלי קו מנחה, על כוונתם ליצור את המכללה הגדולה בישראל ללימודי שוק ההון. ברק, בין היתר בעלי מכללת טריידנט, העוסקת אף היא בלימודי שוק ההון: "אנחנו רוצים להחזיר עטרה ליושנה במגמות, ומאמינים שביכולתנו להפעיל את המכללה עם הצוות ההיסטורי שלה". ‏‏

בגס: "זיהינו צורך לייצר הכשרה אקדמית של שוק ההון, וגם לתת לתלמידים שלנו כלים מעשיים, שהמקצוענים בשוק ההון בארץ ובעולם עושים בהם שימוש. קו מנחה מגיעה לקהלים רבים ומגוונים בעולם העסקי, והקמת המכללה ביחד עם טריידנט תאפשר להם להיחשף ללימודי שוק ההון, ולהעשיר את הידע והניסיון שלהם בתחום".

את המכללה רכשו ברק וקו מנחה במסגרת פירוק נכסיו של מנדלוביץ' המנוח תמורת 170 אלף שקל בלבד. ברק: ‏"הכרתי את מנדלוביץ' לא מעט שנים. לא עשיתי איתו עסקים מעולם, אבל נפגשנו לא פעם וצר לי מאוד על מה שקרה לו. היה לו חזון מדהים בהקימו את מגמות, והוא אכן הצליח. מגמות הייתה ותהיה בי"ס מהמובילים בישראל".

אלא שמנדי, שהפך מרצה מיתולוגי, החל לפני מספר שנים להשקיע את כספי תלמידיו במסגרת מועדון משקיעים שהקים תחת השם יו-טרנד; המועדון נקלע להפסדים של עשרות מיליוני שקלים מהשקעות שביצע, בעיקר באג"ח של חברות בקשיים.

ברק: "הייתה סטייה שלא אהבתי בשנים האחרונות, לכיוון של ניהול כספי אנשים אחרים על-ידי אדם אחד, וזאת הייתה בהחלט טעות. זאת הסטייה שלצערי הרב חיסלה את ביה"ס, למרות שלא היה שום קשר למה שמנדלוביץ' עשה בעסקים אחרים שלו".

‎‎- איפה מנדי טעה בהשקעות שלו?‏

‏‎‎‏"יש הבדל דק כחוט השני בין צל"ש לטר"ש. זה יכול היה להצליח, וזה אפילו הצליח יפה מאוד בשנים הראשונות. מי שעוסק בהשקעות, יודע שישנן שנים טובות וישנן שנים פחות טובות. לצערי הרב, מה שחיסל את הביזנס היה התקופה האחרונה - משבר האג"ח בישראל, והשורה התחתונה ידועה לכולנו".

בפנייה לביהמ"ש לאישור המכירה שהוגשה בשבוע שעבר, הובהר שהנכס המרכזי של מכללת מגמות היה מייסדה, מנהלה והרוח החיה בה, מנדי. לכן, היקף הנכסים שנותר, מוערך בכמה עשרות אלפי שקלים בלבד.‏ המכללה נמכרת בפירוק ללא חובות, עם זכויות במניות של שלוש חברות סטארט-אפ.‏ שערי מכללת מגמות בפארק אזורים בפ"ת סגורים, ומשכורות לא שולמו לעובדים זמן רב.‏

- ‎‎‏170 אלף שקל זה לא סכום גדול.

‎‎‏"זה אמנם הסכום שאנחנו משלמים למפרק, אך אנו מוציאים מהכיס סכום גבוה יותר, שמתקרב יותר לכמה מיליוני שקלים בשנה. יש עלויות תפעול מטורפות עם צוות עובדים גדול ומרצים, ויש עלויות גבוהות מאוד של הנכס עצמו".‏‏

- ‎‎מה באמת יעלה בגורל המרצים ועובדי מגמות?‏

‏‎‎‏"יש צוות מדהים במכללה של עובדים ומדריכים. אנחנו מאוד מקווים שחלקם או רובם יצטרפו אלינו. אנחנו במו"מ עם חלק מהם, ומאמינים שהם ירצו להצטרף".

- ‎‎האם תשמרו על המותג "מגמות"?‏‏

‏‎‎‏"בהחלט. מגמות זה ביה"ס הגדול ביותר מאז ומעולם לשוק ההון הישראלי, שהכשיר עשרות אלפי תלמידים. חלק גדול ממובילי שוק הון היום בישראל, הם בוגרי מגמות. אין שום סיבה להתבייש בשם הזה - הוא נפלא, ואנחנו בהחלט נשמור עליו".‏

‎‎‏"חייבים ללמוד לנהל את הכסף לבד"

‎‎הראיון עם השניים נערך במכללת טריידנט בת"א. במסדרונות מתנוססים משפטים בסגנון "אם אתה רוצה להתפרנס צריך רק לעבוד; אם להתעשר, צריך למצוא משהו אחר". זה הקו שמוביל מאיר ברק מול תלמידיו, או כפי שכתב בספרו "הלוחש למניות" (מחיר מומלץ: 128 שקל), "זה לא חלום - גם אתם יכולים".‏

- ‎‎במסחר יומי שאתה ממליץ עליו, יש סיכון לא קטן.

‏‎‎‏"אני רוצה להדגיש בצורה חד-משמעית, למי שעדיין לא הבין את זה אולי - כל מה שקשור בשוק ההון זה מסוכן. שוק ההון בנוי לאנשים שמוכנים לקחת סיכון, ומי שלא מוכן לקחת סיכון - לא מגיע לאף מקום.

‏"טריידנט מכשירה סוחרים שעוסקים במה שנקרא מסחר יומי, שזה סיירת מטכ"ל של שוק ההון, וזה בהחלט חלק מסוכן. אם אתה לא מכיר, לא יודע, לא לומד ולא מתנסה, ואין לך הון עצמי שהוא מספיק בשביל להצליח בתחום הזה, אז סיכוייך להצליח הם נמוכים מאוד. יש הרבה מאוד כסף במסחר יומי, אבל הוא לא מתאים לכל אחד".‏

- ‎‎לא עדיף לתת למומחים להשקיע במקום ללמוד כיצד לעשות זאת בעצמך?

‏‎‎‏"כשאתה נותן כסף לניהול בידיים של אנשים אחרים, לאחר שהם חותכים את הקופונים שמגיעים להם על פי החוק, השורה התחתונה לא מלבבת. אני בעד ניהול עצמאי של הכסף. כל הרעיון של מגמות, הוא ללמד אנשים לנהל את הכסף שלהם בעצמם. חייבים ללמוד לנהל את הכסף לבד, ולהרוויח גם בשוק יורד".

‎‎- כיצד נולד שיתוף הפעולה עם קבוצת קו מנחה?‏

‎‎‏"יש כאן סינרגיה מטורפת. מצד אחד יש לנו את הידע של ביה"ס, שקיים בטריידנט; ומצד שני יש בקו מנחה הרבה מאוד כלים, שביחד יוצרים אפשרות ללמד על שוק ההון ולתת כלים פרקטיים".