"המגמה היא לאפשר תלונות מהציבור לגוף המבקר את הפרקליטות"

נכון לעכשיו, היועמ"ש וינשטיין דבק בעמדתו כי בתוך שנה לאחר תחילת עבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות, תיבחן מחדש שאלת התלונות מהציבור

חברי הוועדה לביקורת המדינה בכנסת קראו היום (ג') ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, להודיע כבר היום כי כשנה לאחר שתתחיל לפעול נציבות הביקורת על הפרקליטות וגופי התביעה, היא תפתח את שעריה גם לקבלת תלונות מטעם הציבור בתיקים פרטניים. ואולם וינשטיין סירב להצהיר על כך, ודבק בעמדתו כי בתוך שנה לאחר תחילת עבודת הנציבות, לאחר שפעילותה ״תקרום עור וגידים״, תיבחן מחדש שאלת התלונות מהציבור, ועם זאת הוסיף היועץ כי ״המגמה היא לאפשר הגשת תלונות מהציבור״.

בדיון שהתקיים היום בוועדה לביקורת המדינה, סוכם עוד כי הנציבות החדשה תתחיל לפעול בתוך ארבעה חודשים לכל היותר, דהיינו עד תחילת חודש ספטמבר. בהקשר זה ציין היועץ כי בכוונתו להכריע בשאלת אופן בחירתו של הנציב שיעמוד בראש הגוף, בתוך שבועיים.

לאחר מכן ימונה נציב התלונות החדש, שאמור להיות שופט מחוזי בדימוס בעל ניסיון והיכרות של עבודת הפרקליטות. שר המשפטים יעקב נאמן הבטיח כי בדיונים שמקיים מנכ״ל משרד המשפטים, גיא רוטקופף, עם האוצר ונציבות שירות המדינה - ייפתרו בטווח של שבועות שאלות התקנים, התקציב וכוח האדם.

לדברי וינשטיין, ״גם בשעה שאנחנו רוצים להיות אור לגויים, כדאי שנעשה זאת בזהירות כדי שתקלה לא תצא מתחת ידינו. לגבי פניות מהציבור לנציבות הביקורת, אמרו לי חברי כנסת כיצד אתה מצפה לקבל את אמון הציבור אם אינך מאפשר לציבור לפנות אליכם. הדברים היו נגד עיני במשך כל תקופת עבודת הצוות. אני מהסיבות שפירטתי ניסיתי להסביר את הלבטים ובסופם החלטתי שגם גוף שאמור לשמש אור לגויים, כדאי שעד שהוא קורם עור וגידים כדאי שנראה תחילה איך הוא עובד בשטח. אחרי שנראה כיצד הגוף עובד ולאיזו יוקרה הוא זוכה, נגרום לכך שגם הציבור יוכל לפנות אליו באופן ישיר בלי תיווכו של היועמ״ש. זו המגמה שלי, אבל בל נקדים את המאוחר״.

שר המשפטים נאמן אמר כי ״אני שם את הנושא הזה בסדר עדיפות גבוה ביותר. מהיום הראשון זו היתה דעתי, שצריך לקום גוף בתוך משרד המשפטים, ושהיועץ ימנה את העומד בראש הגוף המבקר. רצוי מאוד שזה יהיה שופט בדימוס שיש לו רקע וידע בעבודת הפרקליטות. הציבור מצפה שהגוף הזה יוקם בהקדם האפשרי. לגבי תלונות מהציבור, כדרכי בקודש לעולם אינני נוקט עמדה קיצונת אלא משתדל ללכת בשביל הזהב. לכן, אני מאמץ את הצעת היועץ המשפטי שבשלב הראשון נקים את זה, ואת נושא התלונות מהציבור נפתור במשך השנה, לאחר שנראה כיצד הגוף הזה פועל. נראה שאם הגוף הזה לא יוסמך לעסוק בתלונות מהציבור, הגופים האחרים כן יעסקו בתלונות מהציבור, לכן אני מקווה שהבעיה תיפתר״.

יו״ר הוועדה לביקורת המדינה, ח״כ רוני בר און (קדימה), אמר כי ״ההצעה כאן היא תוצר של דיון לא פשוט שניהל משרד המשפטים בין כתליו. יש פה דברים שכל אחד מאיתנו יכול לתלות בהם עוד בעיות, ואפשר היה ללכת יותר חזק ויותר רחוק. כשלעצמי, דווקא מכיוון שאנחנו נמצאים ערב פיזור הכנסת, ויש פה רעיון ראוי, ויש גם התחייבות פרקטית שהוא מתחיל לעבוד עוד לפני תחילת ספטמבר. ולא תהיה פה חקיקה פרטית אפקטיבית בתקופה שהכנסת הזו פועלת, נראה לי שניתן לרעיון של היועץ המשפטי להתנהל, עד שנפגוש בו מחדש אחרי כינון הכנסת הבאה. ומי שלא יהיה שבע רצון מההסדר שאליו הגענו בלי חקיקה, יוכל לקדם את החקיקה״.