אייל עופר: ענף הספנות בתקופה אפלה שתימשך עד 3 שנים

עופר, יו"ר חברת הספנות זודיאק, בכנס מילקן בארה"ב: "הבנקים לא מעקלים את הספינות כי הם יודעים שבמחירן הנוכחי הם יבצעו מחיקות; הבנקים מושכים זמן, לכן גם אין פשיטות רגל. זה תוקע את הכול ומעכב את השיקום של התחום"

"ענף הספנות נמצא בתקופה גרועה ואפלה, וצריך לזכור שללא ספנות לא יתקיים סחר בינלאומי. המצב הנוכחי יימשך לפחות שנתיים ואולי אף שלוש, ובינתיים לא רואים תקווה לשינוי", כך אמר אתמול (ב') בהתבטאות תקשורתית נדירה אייל עופר, יו"ר חברת הספנות זודיאק, שבשליטת משפחת עופר במסגרת פאנל בנושא סחר בינלאומי שנערך בכנס מילקן העולמי.

"המצב הקשה שבו שרוי הענף מושפע משילוב של כמה גורמים: עליית מחירי הנפט, האטה כלכלית ומעל הכול - עודפי היצע אדירים של ספינות, בין היתר בשל סין. התמונה הפסימית שאני מצייר כאן הרבה יותר גרועה במציאות", הוסיף עופר, וציין כי "תעשיית הספנות תצטרך לעצב את עצמה מחדש בעקבות מחירי הדלק והתובלה, שנראה כי הם צפויים להישאר ברמתם הנוכחית".

נקודות של אור

בכל זאת, כנקודות אור אפשריות ציין עופר את הרחבת תעלת פנמה שתאפשר מעבר של אוניות גדולות, וכן צמיחה עולמית, שתביא לעלייה בהיקף התובלה. עם זאת, ציין עופר כי הצמיחה איננה מספיקה: "מה שהכי משפיע על מצב השוק זה עודפי ההיצע", ציין.

בתשובה לשאלת "גלובס" האם צפויות פשיטות רגל של חברות ספנות, ענה עופר כי על פניו נראה שלא. "המשבר הנוכחי בענף הספנות אינו רגיל. בסייקלים קודמים, כשחברה נקלעה למשבר, הספינות שלה עוקלו על-ידי הבנק ונמכרו בשוק. כיום בנקים לא מרשים זאת לעצמם, כי הם יודעים שבמחיר הנוכחי שבו ימכרו את הספינה, הם יצטרכו לבצע מחיקות של החוב. הבנקים מעדיפים למשוך זמן, כדי לא למחוק במאזנים. כתוצאה מכך לא נעשה סדר בענף, ולכן גם אין פשיטות רגל. זה תוקע את הכול ומעכב את השיקום של התחום", הסביר.

פעילות ענפה בתחום הספנות

למשפחת עופר פעילות ענפה בתחום הספנות. אחיו של אייל, עידן, אחראי על פעילות חברת צים, שנמצאת בשליטת החברה לישראל. צים נקלעה למשבר קשה שבמהלכו הפסידה מאות מיליוני דולרים בתוך 4 שנים, ונאלצה לבצע הסדר חוב מורכב לפריסת חוב של מעל 3 מיליארד דולר. בשל העובדה שהענף עדיין לא מתאושש, פועלת החברה היום לגבש הבנות חדשות עם הבנקים המממנים שלה. בנוסף לצים, למשפחת עופר פעילות פרטית בתחום הספנות באמצעות חברת הספנות זודיאק וחברת אוניות התיירות רויאל קאריביאן, אשר אייל חבר בדירקטוריון שלהן.

צים: צרות בצרורות והפסדי עתק

אם כי"ל, ענקית הכימיקלים והדשנים, היא הילדה הטובה במשפחת החברה לישראל, צים, חברת הספנות, היא ללא ספק הכבשה השחורה.

צים, המצויה בבעלות מלאה של החברה לישראל (שבבעלות עידן עופר), הפכה בשנים האחרונות לכאב ראש די רציני עבור עופר, וכרגע האופק של החברה לא נראה ממש ורוד, למרות הסיוע הפיננסי שהגישה לה בעלת השליטה בה.

צים, בעלת קו של אוניות ספנות, נקלעה במהלך 2009 לאחת השנים הקשות בתולדותיה, וזאת לאחר קריסה בהיקפי הסחר העולמי (תוצר נלווה של משבר האשראי), וירידה חדה בפעילות ההובלה הימית הכלל-עולמית. החברה הבינה כי היא עומדת על פי תהום, ויישמה תוכנית הבראה שכללה, מלבד הזרמות הון מצד החברה לישראל, הסדרי חוב מול חלק מנושיה.

במסגרת התוכנית, הזרימה החברה לישראל לצים סכום עתק במונחי שתי החברות, 550 מיליון דולר, אך זה לא ממש עזר. באחרונה נאלצה החברה לישראל להזרים 50 מיליון דולר נוספים, וזאת כחלק מ"רשת ביטחון" בשווי של 100 מיליון דולר, שנקבעה באותה תוכנית הבראה, ולפיה במקרה שתהיה החרפה במצב הפיננסי של צים, הסכום יוזרם אוטומטית.

והמצב של צים אכן נעשה רע יותר. אשתקד רשמה החברה הפסד של 397 מיליון דולר, וכך צברה הפסד של 1.1 מיליארד דולר בארבע השנים האחרונות, שכנראה היו לקשות ביותר בתולדותיה.

2011, כמו השנים שקדמו לה, התאפיינה בעודף היצע, בתחרות רבה מהרגיל, בירידה של מחירי התובלה, ובעלייה של מחירי הדלק - שילוב קטלני לחברה כמו צים. ואכן, הכנסות החברה אשתקד עמדו על 3.78 מיליארד דולר לעומת 3.72 מיליארד דולר בשנה הקודמת - עלייה שולית של 2%. לחברה יש צי של 99 אוניות (97 אוניות מכולה ו-2 אוניות להובלת כלי רכב), מהן 29 בבעלותה ו-70 בחכירה.

המצב הקשה של צים, כאמור, נובע לא רק מהתדרדרות ענף התובלה הימית אלא ממאזן ממונף שממצב את החברה כמעט במצב של חדלות פירעון. לצים יש הלוואות לזמן קצר וארוך מבנקים וגופים אחרים (כולל בעלי אג"ח) בשווי כולל של 2.7 מיליארד דולר. השנה, לפי תוכנית ההבראה, צריכה החברה לפרוע מתוך סכום זה 292 מיליון דולר, ובשנה הבאה - 296 מיליון דולר. רוב החוב לעיל, 1.7 מיליארד דולר, אמור להיפרע החל מ-2016 ואילך.

באחרונה ציין ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל, כי החברה מנסה לשכנע את הממשלה לפצל את צים לשתי חברות, ישראלית ובינלאומית, "כדי לאפשר לה להתחבר לשותפויות עם חברות אחרות", כדבריו. בנוגע לתוצאותיה ולמצב הענף בחר גלעד להישאר אופטימי. "צים מתייעלת ומשתפרת, והתוצאות שלה מתיישרות עם הממוצע הענפי".

מתיישרות או לא, אין ספק שצים תמשיך להיות כאב ראש רציני לעופר במהלך השנה הקרובה.

הר ההפסדים של צים
 הר ההפסדים של צים