איזו מניה עדיפה - רוקוול האמריקנית או אלביט מערכות?

חברות סקטור הביטחון נהנות מחוזים ארוכי טווח, אך צמצום התקציבים הממשלתיים עלול לפגוע בהן ■ באקסלנס נשואה נותנים עדיפות לאלביט מערכות

המשבר הכלכלי של 2008 הביא לגידול ברמות החוב הלאומי, בעיקר בארה"ב ובאירופה, ואילץ ממשלות להציג תהליך התייעלות בשיעור החוב הציבורי. אחת הדרכים לכך הייתה קיצוץ רוחבי בתקציב הביטחון. הנפגעות העיקריות מכך הן חברות הפועלות בסקטור, שכן היתרון המהותי שלהן הוא חוזים ארוכי טווח וצבר הזמנות שברובו ממשלתי ויציב, המסיר מעט מחוסר הוודאות בתחום.

למרות שניתן לראות ירידה גלובלית בחלקו של תקציב הביטחון במדינות המפותחות, ניכרת מנגד עלייה של תקציב זה במדינות מתפתחות, כמו הודו וסין. כך, למעשה ההשקעה העולמית בציוד צבאי ממשיכה במגמת עלייה, ועמדה על 1.65 טריליון דולר בסוף 2011. המשקיעה הגדולה ביותר בתחום, במונחי כסף, היא ארה"ב, שתקציבה עומד על כ-698 מיליארד דולר; המדינה עם הגידול המשמעותי ביותר, היא סין, שתקציבה האחרון עמד על כ-120 מיליארד דולר.

בבחינת שיעור ההשקעה האמריקנית בתחום הביטחוני מתוך התל"ג במדינה, נראה כי למרות הקשיים והאתגרים הכלכליים שבהם עומדת כלכלת ארה"ב, לא ירד שיעור ההשקעה בביטחון ביחס לצמיחה. אך תמונה זו משתנה כאשר בוחנים את העלייה הצפויה בשיעור התל"ג של כ-2% והקיצוץ בהוצאות הביטחוניות.

ישראל היא תופעה חריגה יחסית בתחום זה, ואף שתקציב הביטחון שלה הוא מהגדולים, שיעורו מהתל"ג הולך ויורד. למעשה ב-2010 עמד שיעור ההוצאות הביטחוניות בישראל על 6.45% מהתוצר, לעומת 9% בסוף 2002; בעוד בארה"ב מגמה זו הפוכה, ושיעור התקציב גדל באותן שנים מכ-3.6% ל-4.78%.

בבחינת חברות הפועלות בסקטור הביטחוני נבקש להתמקד הפעם בהשוואה בין אלביט מערכות המקומית (סימול בארה"ב: ESLT) כחברת ייצור ציוד בטחוני, לבין חברת רוקוול האמריקנית (Rockwell, סימול: COL).

70% לאלביט, 30% לרוקוול

רוקוול היא חברה המפתחת, מייצרת ותומכת במספר סגמנטים, כגון תקשורת אלקטרונית, מערכות שליטה ובקרה, מערכות שליטה במטוסים, אופטיקה ועוד. מוצריה משמשים את הסגמנט הביטחוני, צבא, משטרות מקומיות ואחרים, ואת הסגמנט הפרטי בתחום המטוסים.

שיעור המכירות לסקטור הפרטי, כפי שפרסמה רוקוול בתוצאות הרבעון האחרון, עמד על 533 מיליון דולר - עלייה של 7% ביחס לרבעון המקביל 2011. העלייה המשמעותית הייתה בתחום המטוסים (מ-19 מיליון דולר לכ-289 מיליון דולר). המכירות לסקטור הממשלתי עדיין מהוות את החלק הארי, ועמדו על כ-628 מיליון דולר - ירידה של 88 מיליון דולר מהשנה שעברה. מדוחות החברה עולה, כי עיקר המאמצים הופנו לחיזוק הסקטור הפרטי.

להערכתנו, לאור ההאטה הגלובלית שיעור ההשקעה בביטחון צפוי לרדת בשנים הקרובות, והדבר ישפיע לרעה על החברות בסקטור.

מבחינה זו נמצאת רוקוול בנקודה נחותה ביחס לאלביט מערכות; זאת משום שהתפלגות המכירות שלה, נכון לסוף 2011, פחות מגוונת ומרוכזת יותר בארה"ב. בסיום שנת 2003 עמד שיעור ההוצאות הביטחוניות של ארה"ב על כ-400 מיליארד דולר, אך לאור היציאה של ארה"ב מעירק והצפי ליציאה מאפגניסטן, סביר ששיעור ההשקעה בתחום ירד.

בחינת דוחות אלביט מערכות לסוף 2011 מעלה, כי פריסת המכירות הגיאוגרפית שלה מגוונת יותר. החל משנת 2008 ניכרת ירידה ברווח הנקי - מ-204 מיליון דולר לכ-90 מיליון דולר בסוף 2011; סעיף המכירות כמעט לא השתנה, והשחיקה ברווח נובעת מגידול בהוצאות מכירה.

מבחינת הנתונים הפיננסיים (ראו טבלה) עולה, כי אלביט מערכות אמנם קטנה מרוקוול, אך שיעורי המכפילים שבהם היא נסחרת, זולים יותר.

שורה תחתונה: בחינת המצב המאקרו כלכלי הגלובלי מראה צמצום הוצאות ביטחוניות, ומביאה להערכתנו לעדיפות למניית אלביט מערכות, הנהנית מפילוח מכירות רחב יותר ופחות תלותי בתקציבים האמריקני והאירופי. מנגד, היתרון של רוקוול בא לידי ביטוי בעיקר בתחום התקשורת הלוויינית, המערכות לתעופה והאופטיקה לשוק הפרטי. יעד זה עשוי לווסת מעט את התלות בתקציב הממשלתי.

בהקשר לכך נציין, כי אלביט מערכות מנסה להגדיל אסטרטגית את נתח השוק בסגמנט הפרטי - בשלב זה עם חברת תעופה צרפתית בפיתוח מערכות טיסה למסוקים. לאור זאת, ובשילוב נתוני התמחור הזולים יותר של אלביט, מומלצת על-ידנו חלוקת השקעה ביחס של 70% לאלביט מערכות ו-30% לרוקוול.

*** הכותבים הם מנכ"ל קרנות נאמנות אקסלנס ומנהל תחום חו"ל במחלקת ההשקעות. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

ראש בראש
 ראש בראש