שני האדונים של ארז מלצר

ניגוד עניינים מאתגר: בין הסדרי אמפל של מימן לבין האינטרסים של "מיטב"

בקרוב יצטרכו בעלי המניות של גאון אחזקות לאשר את מינויו של ארז מלצר לתפקיד יו"ר החברה במקום משה גאון, מבעלי השליטה. אם יאושר המינוי, יכהן מלצר ב-20% משרה (יום בשבוע) תמורת 45 אלף שקל בחודש.

גאון אחזקות , הנתונה במשבר חריף עקב קריסת רשת אייס ותשואות האג"ח שהנפיקה מלמדות על ספקות לגבי יכולת שירות החוב, אינה זרה למלצר, המכהן כיו"ר וכדירקטור בחברות הבנות שלה.

מסוף השנה שעברה משמש מלצר יו"ר גאון קמעונאות וסחר (החברה ששלטה באייס ושהתמוטטה וברשת הצעצועים המפסידה אימג'ינריום), וכן כדירקטור בגאון אגרו מ-2009. מלצר גם מכיר היטב את מנכ"ל גאון אחזקות, אבי הוכמן, מהימים שבהם שימש האחרון כסמנכ"ל כספים בנטפים, עת שימש מלצר כמנכ"ל החברה.

במקביל לתפקידיו בגאון, ימשיך מלצר לכהן כמנכ"ל גדות מכליות וכסגן יו"ר החברה האם שלה אמפל, שבשליטת יוסי מימן. אמפל נמצאת בימים אלה בניסיונות להגיע להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח שלה, שלהם היא חבה כ-900 מיליון שקל, חוב שאותו אין היא יכולה לשלם בעקבות הפסקת פעילותה של ספקית הגז המצרי EMG.

בפני מלצר יעמדו כעת לא מעט אתגרים, לא רק בשל העומס הניהולי שלקח על עצמו, אלא גם על רקע רצונה של גאון לעבור שינוי במיקוד האסטרטגי שלה לתחום המים שעליו יהיה מופקד. זה לא הכל, בפני מלצר יעמדו כעת גם כמה ניגודי עניינים שמהם יצטרך להימנע. הנה אחד מהם:

גאון מחזיקה ב-21.43% ממניות מיטב. בית ההשקעות נמנה עם נציגות מחזיקי האג"ח מסדרה ב' של אמפל, ואף היה ממובילי הקו הנוקשה מול מימן בגיבוש הסדר החוב, שטרם אושר. כעת ימצא את עצמו מלצר עומד בראש חברה שהיא בעלת מניות בבית השקעות, שעושה לא מעט צרות לבעלי החברה העיקרית שבה הוא מועסק - אמפל.

מעבר למחויבות שלו ברמה האישית למימן, האחרון העניק למלצר עם כניסתו לתפקיד תנאים לא רעים בכלל (ב-2011 עמדה עלות שכרו של מלצר על 4.5 מיליון שקל). האם יכול מלצר לשמור על הפרדה מוחלטת בין תפקידיו השונים והמחויבות הכפולה לשתי החברות (על אף שהוא לא צפוי להיות דירקטור במיטב או בגאון שוקי הון המחזיקה בה)?

לזכות מיטב ייאמר כי בין הגופים המוסדיים שמנהלים את חסכונות הציבור, מיטב לא היה בין אלה שהתחמקו מלהביע דעתם על התנהלות בעלי שליטה בהסדרי חוב, או על מצבן של חברות גדולות במשק בפומבי.

מעבר לכך, ניגודי עניינים בשוק ההון לא חסר, וגם לא במיטב. הרי עוד לפני מינויו של מלצר, במיטב מנוהלות קרנות נאמנות בהוסטינג, שמחזיקות או החזיקו באג"ח של גאון אחזקות ובאייס.

על פניו לא נראה כי יניב צלאל, מנהל ההשקעות בקופות הגמל של מיטב שיושב בנציגות האג"ח של אמפל, ומנהלי ההשקעות האחרים בבית ההשקעות יסכימו לקבל הוראות מלמעלה.

כבר כיום טוענים שם כי בנושאים אלה אין מעורבות, אפילו לא של יו"ר מיטב, צבי סטפק, והם פועלים רק משיקולים מקצועיים ובהפרדה מלאה משיקולים זרים. נותר להמתין ולראות אם אכן יישמרו החומות הסיניות הללו גם לאחר מינויו של מלצר ליו"ר גאון.