הצנזורית הראשית: מעט דברים באינטרנט פוגעים במדינה

סא"ל סימה וואקנין-גיל בכנס Digit 2012 במרכז הבינתחומי בהרצליה: אנחנו לא מנסים להשתלט על האינטרנט ■ השבוע הושקה מערכת של הצנזורית הראשית לניטור בפייסבוק, טוויטר ובלוגים של תוכן פתוח שעלול לפגוע בביטחון המדינה

צנזורה נתפסת היום כגוף שמנסה להשתלט על האינטרנט ולא מצליח. אבל אנחנו לא מנסים להשתלט עליו. במקרה הטוב אנחנו מנסים לעבוד בתוך האינטרנט", אמרה היום סא"ל סימה וואקנין-גיל, הצנזורית הראשית, במסגרת פאנל על צנזורה בעידן הרשתות החברתיות בכנס Digit 2012 של בית-הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה.

"לא כל דבר שהגולשים חושבים שהוא סוד הוא בהכרח סוד שפוגע בביטחון. משנת 1988 הצנזור יכול לגעת רק בדברים שיש להם ודאות ממשית לפגיעה בביטחון המדינה. כמה דברים באינטרנט עומדים בדברים של פגיעה ודאית בביטחון האינטרנט? יש מעט מעט כאלה", הוסיפה וואקנין-גיל. "בכלל, האינטרנט הוא לא המקום שבו אנשים יחשפו דברים רציניים. תראו לי את איש המוסד שעבד 40 שנה והלך לספר דברים סודיים באינטרנט. הם כותבים ספרים, שעוברים אותי כצנזורית".

הצנזור עוקב אחרי הפרסומים בפייסבוק

וואקנין-גיל סיפרה כי השבוע הושקה מערכת מיוחדת של הצנזור הראשי שמנטרת מידע באינטרנט - בלוגים, פייסבוק, טוויטר ואחרים ומטרתה לבחון פרסומים שעלולים לפגוע בביטחון המדינה. וואקנין-גיל הדגישה כי המידע המנוטר הוא של תוכן פתוח ולא של תוכן שגולש מפרסם רק לחבריו. "אי-אפשר לתפוס את הכול מהכול. לשבת לאנשים על הפייסבוק זה כמו לחדור למישהו הביתה ולהציץ לו ביומן האישי. אנחנו יושבים בפייסבוק על מי שהחליט שהצנזור חבר שלו ולא על פייסבוק של אנשים פרטיים", אמרה וואקנין-גיל.