אובמה בנאום לאומה מקאבול: פרק חדש עם אפגניסטאן

"המטרה שקבעתי – להביס את אל קאעדה ולשלול מהארגון כל הזדמנות להשתקם – היא עתה בהישג יד" ■ הכריז: "אנו מנהלים מו"מ ישיר עם הטליבאן"

בנאום לאומה מבסיס הצבא האמריקני בארגאם, ליד קאבול, בדיוק שנה לאחר חיסולו של עוסמה בין לאדן בפקיסטאן השכנה, הכריז אמש (ג') נשיא ארה"ב, ברק אובמה: "המטרה שקבעתי - להביס את אל קאעדה ולשלול מהארגון כל הזדמנות להשתקם - היא עתה בהישג יד".

כמקובל בכל ביקורי בכירים אמריקניים בזירה האפגאנית, גם טיסת אובמה לקאבול נשמרה בסוד ונחשפה רק לאחר שאובמה נחת. (העיתונאים שליוו אותו נדרשו לחתום על הצהרת סודיות). הנחיתה המפתיעה, תחת חסות החשיכה, רק הגבירה את הנופך הדרמטי של המסע הנשיאותי.

הביקור החטוף נמשך שש שעות בלבד, אך די היה בכך כדי למלא את שלושת יעדיו העיקריים: "ריקוד ניצחון" אמריקני, שנועד להזכיר לאזרחים בבית, חצי שנה לפני הבחירות לנשיאות, מי בדיוק אחראי להגליית בין לאדן לעולם הבא; הדגשת המסר שהמלחמה הארוכה והיקרה ביותר בתולדות ארה"ב מגיעה לסיומה, מטרה שקרובה לליבם של רוב האמריקנים, אם לשפוט לפי הסקרים; וחתימת הסכם אסטרטגי עם אפגניסטאן, להסדרת היחסים בין שתי המדינות לאחר הוצאת רוב כוחות ארה"ב משם ב-2014, כמובטח.

אם הרפובליקנים יצרחו, כצפוי, שכל הביקור הזה אינו אלא תעמולת בחירות זולה, על חשבון משלם המיסים, ושמדובר בזילות המאמץ המלחמתי הלאומי, שבו החל הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש - שיצרחו, מבחינת הדמוקרטים. מבחינת הרפובליקנים, השעות היפות האלה של אובמה הן אכן זריית מלח על פצעים. הלא הישגים במדיניות חוץ וביטחון לאומי היו מזה עשרות שנים נחלה כמעט בלבדית של ממשלים רפובליקניים.

אך המחאות החזויות לא יוכלו לגרוע מהרוח הגבית החזקה שאובמה יקבל מגיחתו לאפגניסטאן ומחיזוק דימויו כנשיא לוחם, שקצר שלושה מההישגים הצבאיים המרשימים ביותר של ארה"ב ב-50 השנה שחלפו: סיום המלחמה בעיראק, הכשרת הקרקע לקץ המלחמה באפגניסטאן, וכמובן כתישת אל קאעדה וחיסול מנהיג הארגון.

בנאומו לאומה מבסיס בארגאם, שתוכנן בדיוק לשעת ארוחת הערב בחוף המזרחי, הופיע אובמה על רקע של רכבים משוריינים ודגל אמריקני ענקי, מול אלפי חיילים וחיילות במדי קרב. "ידידיי האמריקנים", הכריז אובמה. "במשך יותר מעשור התנהלנו תחת ענן שחור של מלחמה. אך כאן, בשעות השחר המוקדמות באפגניסטאן, אנו יכולים לראות אורו של יום חדש מפציע באופק".

הסכם עם אפגניסטאן אינו דבר של מה בכך. המתיחות המתמשכת בין וושינגטון לקאבול החמירה בשנה שחלפה בעקבות רצח 16 אזרחים אפגניים ע"י חייל אמריקני, וחשיפת תצלומים "למזכרת" של חיילי ארה"ב עם שרידי גופות של טרוריסטים שפוצצו את עצמם. אבל מבחינת נשיא אפגניסטאן, חמיד קארזאי, ההסכם יהיה משענת חשובה שתסייע לו לחזק את ממשלו ולהעצים את מאבקו בטליאבן, הארגון האיסלמי האדוק שהיה בעל ברית חשוב של אל קאעדה. חשוב לא פחות יהיה סיוע פיננסי מוושינגטון.

בנאומו אמר אובמה, כי ארצו השיגה את רוב יעדיה הצבאיים באפגניסטאן, ועתה האפגאנים מוכנים ליטול לידהם את האחריות לביטחון ארצם. אנליסטים רבים אומרים שזו הצהרה שאינה בדוקה. היא תיבחן לאחר שכוחות ארה"ב ונאט"ו יחלו להתפנות בקצב גובר והולך בשנה הבאה, והכוחות שישארו יעסקו רק בהכשרת הלוחמים האפגאניים לניהול מבצעי לוחמה נגד טרור.

אובמה, שדיבר על "שותפות מתמשכת" בין ארה"ב לאפגניסטאן, אמר שההסכם כולל מחויבות בת עשר שנים של ארה"ב לעזור לאפגאנים לפתח את כלכלתם ואת המוסדות הציבוריים שלהם. אובמה לא נקב בסכומים, ואלה ייקבעו ע"י הקונגרס בעתיד. אין ספק, שזה היה גזר חשוב מבחינת קארזאי. נשיא אפגניסטאן אמר, שההסכם פותח פרק חדש ביחסים בין שתי המדינות, שיאופיינו ב"כבוד הדדי".

"מטרתנו אינה לבנות מדינה במתכונתה של ארה"ב, או למחוק מהמפה כל שריד וזכר של הטליבאן", אמר אובמה בנאום. "השגת מטרות אלה היתה מחייבת שנים נוספות רבות מאוד, דולרים נוספים רבים מאוד ואת חייהם של חיילים אמריקניים נוספים רבים מאוד. מטרתנו היא להשמיד את קאעדה ואנו נמצאים בדיוק על המסלול להשגת מטרה זו".

אובמה אמר, שארה"ב מנהלת מו"מ ישיר עם הטליבאן ותהיה מוכנה להגיע עמו להסכם אם הוא ינתק קשריו עם אל קאעדה ויתנער מטרור ואלימות. פקיד אמריקני בכיר אמר לאחר מכן לעיתונאים, כי ההסכם עם אפגניסטאן "יקנה לארה"ב את היכולת לנהל מבצעי לוחמה בטרור, שימנעו מאל קאעדה לבסס את עצמו מחדש במדינה".