כוכב ריאליטי בשוק הביומד

המחשבה מה היה קורה אם היה מתממש התרחיש השלילי לפורטליקס, מצמררת

כנס המשקיעים לתחום הביומד, שערכה היום (ד') חברת קשרי המשקיעים גלברט כהנא בבורסה בתל אביב, היה מלא עד אפס מקום, והכיל בערך פי שניים ממספר האורחים שכנס מסוג זה מאכלס בדרך-כלל. דוד אביעזר, מנכ"ל פרוטליקס, הגיע למקום והתקבל בהתרגשות, משל היה כוכב ריאליטי.

פרופ' יוסף שאלתיאל, ממציא הטכנולוגיה, זכה גם הוא לתגובות נלהבות.

כמות המשקיעים בכנס ותגובותיהם הן רק חלק מהסימפטומים של פסטיבל הביומד המתחולל בשוק התל אביבי בחודש האחרון, ואשר הגיע אתמול לשיאו באישור שקיבלה פרוטליקס לשיווק התרופה לגושה.

האישור היה צפוי אמנם, לאור התוצאות הטובות של התרופה בניסויים הקליניים; אולם לאחר שה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) דחה אותו בעבר ביותר משנה, השוק רגז, והספיקו כמה דוחות אנליסטים פושרים כדי לשלוח אתמול את המניה לירידות לפני ההודעה על קבלת האישור.

המחשבה - מה היה קורה לתחום לו היה מתממש התרחיש השלילי והאישור היה מתעכב שוב, מצמררת. פרוטליקס נחשבת לחברה רצינית מאוד, המעוררת אמון רב בקרב המשקיעים, ולו הייתה טועה שוב בהערכותיה לגבי יכולתה לקבל אישור, אמון המשקיעים בתחום כולו היה נפגם בצורה שקשה היה לשקם.

למרבה השמחה, התוצאה הייתה חיובית כאמור, וכעת מתחיל עידן חדש ולא פחות מאתגר בחייה של החברה. פרוטליקס מתחילה כעת במשימה השיווקית. בשנים האחרונות זכו משקיעי הבורסה בתל אביב לראות, בעיקר אצל חברות המכשור הרפואי והדיאגנוסטיקה, כי מתן אישור שיווקי אין פירושו בהכרח מכירות מיידיות. בחו"ל אפילו חברות עם תרופות אינובטיביות סבלו מבעיות לאחר קבלת האישור, כאשר התברר שהשוק לא מתלהב מיתרונות מוצריהן לעומת המוצרים הקיימים.

מגוון תרופות רחב

במקרה של פרוטליקס זהו בהחלט לא התרחיש הצפוי - היא נכנסת עם מוצר שבעצם כבר מוכר בשוק, ומציעה גרסה זולה אבל אמינה שלו. השותפה שלה, פייזר, היא בולדוזר שנערך עם תוכנית שיווקית ברורה ומורכבת; לרשותה היו שנה ושלושה חודשים נוספים כדי לשפרה.

בשוק עצמו נמצאות שתי מתחרות חזקות, אך עם חסרונות. ג'נזיים מקבוצת סנופי, יצרנית הסרזיים, הייתה החברה הראשונה שחרטה על דגלה טיפול במחלות נדירות, ונחשבה במשך שנים למושיעה של חולי הגושה; אך בעקבות זיהומים ותקלות חוזרות ונשנות במפעל הייצור שלה, שהובילו למחסור בתרופה, נסדקה תדמיתה הזוהרת, והחולים שמחים כעת לראות תחרות ובמחירים זולים. המתחרה האחרת, שייר, רושמת חדירה מוצלחת יחסית לשוק, אך לאחרונה עיכב ה-FDA השקת מפעל שלה, והגביל את כושר הייצור שלה בארה"ב.

מדבריו של אביעזר היום, ברור כי הוא רואה חברה שמפיקה מגוון רחב של תרופות - הן כאלו שדומות לתרופות קיימות, והן תרופות חדשות שמופקות בפלטפורמה הצמחית. הוא רואה את פרוטליקס כחברה המפתחת, מייצרת ומשווקת בעצמה את המוצרים הללו, לפחות את חלקם. הוא רואה חברה אינטגרטיבית לאורך ומגוונת מאוד לרוחב.

לא היינו מגדירים את החזון הזה כ"טבע הבאה" - לא מבחינת הדגשים בפעילות, שאצל טבע היא יותר משפטית ולוגיסטית, ולא מבחינת הגודל הסופי; אך פרוטליקס יכולה בהחלט להיות ספינת הדגל של תחום הביוטכנולוגיה בישראל.