אכזבה: קידוח הנפט ב"לוויתן" לא הגיע לשכבת המטרה

נובל: "נעדכן את המודלים - ונמשיך הקידוח" ■ הקידוח הופסק בעומק 21,400 רגל (6.5 ק"מ) ■ בעומק 21 אלף רגל מדווחת נובל כי התגלה גז בהרכב כבד יותר - המעלה את הסבירות להימצאות נפט במאגר ■ מנכ"ל רציו: "הנתונים מעודדים"

ענקית הקידוח נובל אנרג'י מדווחת הלילה (ה') על תוצאות ביניים בקידוח במאגר "לוויתן", אשר הגיע לעומק של 21,400 רגל (6.5 ק"מ). החברה מדווחת כי לאור לחצים גבוהים והגבלות מכניות הקידוח הוקפא, לפני שהגיעה לשכבת היעד ולפני שהושגו מטרות הקידוח העיקריות. אולם, יש גם חדשות טובות: במסגרת הקידוח, מדווחת נובל על איתור של גז טבעי אשר נוצר כתוצאה מחום - דבר אשר עשוי להעיד על פוטנציאל גדול לנפט במאגר, מה שמצדיק את המשך הקידוח בשתי שכבות היעד התחתונות.

מקורבים לנושא מסרו ל"גלובס" כי לאור הנתונים שהתגלו במהלך הקידוח, בדוח המשאבים החדש שצפוי להתפרסם "צפויות הסבירויות להימצאות נפט להיות גבוהות יותר". הערכות במגזר הן כי לא ניתן יהיה לחדש את הקידוח במהלך שנת 2012.

לפי הדיווח של נובל, בעומק של 21 אלף רגל (6,522 מטר) התגלה גז טבעי במאגר "לוויתן 1", אשר הרכבו היה כבד יותר מבשכבות העליונות יותר - שנוצר ככל הנראה ממקור תרמו-גני, ומתיר את האפשרית להימצאותו של נפט בקידוח. אולם הקידוח, כאמור, לא הגיעה לשכבות המטרה המיועדת - מגיל קרטיקון תחתון.

נציין כי העומק הסופי המתוכנן של הקידוח היה 7,400 מטר.

סוזן קונינגהם, בכירה בנובל אנרג'י, הגיבה לדיווח ומסרה כי "למרות שלא הגענו לשכבת היעד, אנו מעודדים מהפעילות של המערכות התרמו-גנית שגילינו. אנו נעדכן את המידע מהקידוח במודלים שלנו, ונתכנן תוכנית קידוח לבחינת הימצאותו של נפט במאגר".

"בהתבסס על המידע שמצוי בידינו נכון להיום, אנו ממשיכים להאמין שקיים פוטנציאל משמעותי להימצאותו של נפט במאגר", דברי קונינהגם.

בתוך כך, הודיעה נובל לשותפויות "לוויתן" על תחילת ביצוע מבחני הפקה בשכבות הגז העליונות במאגר, בהן נמצאו כ-17 טריליון רגל מעוקב (TCF) של גז טבעי. המבחנים צפויים להיערך 3 שבועות, במסגרתם תבחן נובל את קצבי ההפקה מאותן שכבות - ומעריכה כי אלה יגיעו לעד 40 MMSCFD.

באשר לתקציב קידוח "לוויתן", מעדכנות השותפויות הלילה כי זה עלה ל-270 מיליון דולר, לעומת התכנון המקורי ל-220 מיליון דולר - ולהוציא הוצאה נוספת של כ-57 מיליון דולר לטובת ביצוע מבחני ההפקה.

קידוח "לוויתן" הוא כינויו של שדה קידוח של גז טבעי הנמצא בים התיכון מערבית לחיפה בתחום המים הכלכליים של מדינת ישראל. לפי הערכות, השדה משתרע על שטח גדול מאוד של כ-325 קמ"ר המכיל כ-17 טריליון רגל מעוקב (‏TCF‏) של גז.

נזכיר כי הקידוח החל בינואר 2012, באמצעות אסדת "הומר פרינגטון", לאחר שהקידוח הראשוני - שבוצע על ידי אסדת ENSCO 5006 (לשעבר הפרייד נורת' אמריקה) הופסק בשל תקלות טכניות. בפעולת הקידוח בשדה שותפות החברות נובל אנרג'י (39.66%), דלק קידוחים (22.67%), אבנר (22.67%) ורציו (15%).