CX5 פותח דף חדש למאזדה - ופונה ללב הקונצנזוס

CX5 הוא הרכב החדש הראשון של מאזדה מאז התנתקה מפורד ויצאה לדרך עצמאית ■ העיצוב אולי אינו פורץ דרך, אבל הוא פונה ישירות ללב הקונצנזוס של לקוחות פלח הקומפקט SUV בישראל

ישראל נחשבת לאי-בודד בשוק הרכב העולמי. למדינה אין סחר גומלין עם שכנותיה הצמודות; וגם אם הגבולות היבשתיים היו פתוחים, אפשר להניח ששיעור המיסוי הכבד על רכב היה דואג לשמר את השוק מבודד וסגור. לישראל גם אין תעשיית רכב שזוכה לתעדוף, מה שסלל את הדרך להגמוניה רבת-שנים של כלי רכב מהמזרח.

אבל גם איים מבודדים ומנותקים מושפעים לעתים מכוחות טבע, ובמקרה זה מדובר בצונאמי אמיתי. אסון הטבע שהכה ביפן לפני יותר משנה, ממשיך לפגוע גם היום בכלכלתה והוא אחד האחראים המרכזיים לשער היאן הגבוה, שמחבל במאמצי השיווק של יצרני הרכב היפנים בעולם.

מרכז הייצור של מאזדה בהירושימה אמנם לא נפגע ישירות מהאסון, אך השפעת שערי החליפין על מאזדה הייתה הרסנית לא פחות מגלי-ים בגובה עשרה מטרים. בשורה התחתונה, הצונאמי הצליח לעשות את מה שהרבה מאוד כוחות שיווקיים חזקים לא הצליחו לעשות במשך 15 שנה: להדיח את מאזדה מראשות טבלת המכירות בשוק הרכב הישראלי.

המכה תפסה את מאזדה באחת התקופות הקריטיות ביותר לעתידה - בעיצומו של תהליך התנתקות מחבל הטבור של פורד, שבמסגרתו היא מתחילה להשיק שורה של כלי רכב, מנועים ותיבות הילוכים מפיתוח עצמי לגמרי. החלוץ הראשון מהדור החדש שמגיע אלינו הוא ה-SUV הקומפקטי CX5.

נצמד למוסכמות

עיצובו של CX5 הוא צעד גדול למאזדה, אך צעד צנוע למדי בסטנדרטים של תעשיית הרכב. בחרטום נטשה מאזדה את המראה המכווץ והספורטיבי לטובת כונס אוויר ענק ואגרסיבי נוסח אאודי, שלכוד בין שתי כנפיים בולטות ושריריות. את פרופיל הצד מעטר קפל מתוחכם למראה שנמתח לאורך הדלתות, ואילו הזנב רחב ונמוך יחסית. עיצוב נאה, שנצמד באדיקות לפרופורציות ולמוסכמות בפלח SUV הקומפקטי.

מנגד, הרחוב הישראלי לא מתעניין כנראה בדקויות העיצוב. זהו דגם חדש, שנושא עליו את הסמל של המותג החזק ביותר בשוק הרכב, ודי היה בכך כדי להפוך את CX5 הכחול שלנו למוקד של התקהלות ושיח ציבורי ער בכל מקום אליו הגענו.

גם תא הנוסעים מיישר קו עם הסטנדרט. עמדת הפיקוד מעוצבת בקווים סולידיים, כמעט גרמניים. לוח המחוונים שמרני ומספק את המידע הדרוש, בלי התחכמויות. ההגה הספורטיבי מצויד במערך המקובל של מתגים, איכות הייצור גבוהה, בידוד הרעשים מעולה, והחסידים המושבעים של מאזדה, טויוטה, ניסן ושות' ירגישו בתא הזה בבית מהרגע הראשון. סף הכניסה נוח מאוד, תנוחת הישיבה גבוהה למדי, מרחב הפנים טוב מעט מהממוצע בקבוצה - גם מלפנים וגם מאחור. שלושה מבוגרים ושני בני נוער צלחו ברכב מסע של 120 ק"מ, ללא צורך בעזרי הרגעה חיצוניים כמו אייפד ואייפון. את חבילת השימושיות משלים תא מטען בגודל נאה.

אלמנט שיווקי אידיאלי

המהנדסים המסורים של מאזדה, שנחשבים לאובססיביים אפילו בקרב עמיתיהם היפניים, תכננו בשנים האחרונות משפחה חדשה של מנועים מתוחכמים, תחת השם המרשים SKYACTIV. המנועים הללו אמורים לתת מענה לדרישות המחמירות של פליטה וצריכת דלק בשנים הבאות, ולשם גילחו היפנים העמלנים כל גרם מיותר מהמנועים, הפחיתו את החיכוך הפנימי, הנדסו את תאי הבעירה והשסתומים וכך הלאה.

כששמים בצד את המלל השיווקי והטכני מוצאים מנוע 2 ליטר חביב, שמעניק לרכב (פלוס 5 נוסעים) דחף מכובד בכל השיפועים, שמטפס בצורה חלקה לסל"ד גבוה, מגיב מיידית לפקודות הנהג, ושומר על שקט מופתי.

התיבה האוטומטית החדשה בת 6 המהירויות, שגם היא פותחה עצמאית על-ידי מאזדה, היא לבטח אחת הטובות שמוצעות כיום בשוק. היא פוטרת את הנהג מעונשם של פטנטים לא-מהוקצעים כמו מצמד כפול רובוטי ו-CVT, ומשלימה את המנוע עם תגובות זריזות, חלקות ועקביות, גם תחת רגל מהוססת.

נקודת החוזק הגדולה ביותר של CX5 על פני מתחרותיה אינה ניצבת במרכז הזרקורים. הכוונה היא לנוחות נסיעה שמציבה סטנדרטים חדשים בפלח הקופצני-מטבעו של SUV הקומפקטי. המתלים ובולמי הזעזועים של CX5 פשוט מעלימים מהנוסעים את קיומם של שיבושי אספלט מקובלים, בעיר ומחוצה לה, וצריך שילוב של בורות רציניים ומהירויות לא-סבירות כדי להוציא אותם משלוותם. זהו גם רכב נעים לנהיגה, שמעניק לנהג שליטה מדויקת למדי, גם אם הוא מפגין נטיית גוף די מוחשית בפניות אגרסיביות.

מאזדה מתגאה בצריכת דלק פנטסטית של כ-15 ק"מ לליטר בממוצע. זה אלמנט שיווקי אידיאלי לתקופות של מחירי דלק נוסקים. אבל היינו ממליצים לחברה שלא לשים עליו יותר מדי משקל. בסופו של דבר מדובר ברכב מגודל, כבד למדי, חזק ועתיר אינרציה, ואפילו גיל אגמון יתקשה לשבור את חוקי הפיזיקה. מי שינהג ברכב עם רגל קלילה וייתן לתיבת ההילוכים האוטומטית להחליט בשבילו על עיתוי העברת ההילוכים, יצליח אולי להשיג נתון קרוב למוצהר; אבל מי שימצה את ההנאות הדינמיות שהכלי אוצר בקרבו, יגיד תודה על 11 ק"מ לליטר.

ומה עם יכולת שטח? כמקובל בפלח זה. כלומר, מרווח הגחון גבוה מספיק כדי להשיג ל-CX מקומות חנייה שנהגי פרייבטים נרתעים מהם, יש אפשרות לרדת לחוף הים ולצלוח שבילי קרן קיימת, וזהו זה פחות או יותר. אנחנו משערים שרוב הלקוחות בארץ יוותרו ממילא על ההנעה הכפולה ויסתפקו בדגם עם ההנעה הקדמית, הזול יותר.

דגם הבסיס של CX5, עם הנעה קדמית, עולה 161 אלף שקל. זהו תמחור אגרסיבי למדי בהתחשב בשער היאן, והוא ללא ספק מכוון גם ללבם של ציי הרכב. מי שירצה להוסיף הנעה כפולה לחבילה או אבזור פאר כמו ריפוד עור וגג פנורמי, יגלה שהמחירים נוסקים עד לאזור ה-191 אלף שקל. בסך הכול המחירים והאבזור אינם חורגים מהמקובל, ומה שיכריע את גורלה של המכונית בארץ הוא הכוח השיווקי. מעל 500 יחידות שנחטפו בארץ תוך שבועיים מההשקה, מעידות שהכוח השיווקי של המותג מאזדה בישראל רחוק מלהיעלם.

חלק מהמתחרות

פיז'ו 4008

תחת שם אירופי זה מסתתרים השלדה והמכללים של SUV הקומפקטי החדש של מיצובישי. שקצר מעט ממאזדה אך ניצב על בסיס גלגלים דומה (2.67 מ') ומציע מרחב פנים שמקובל בפלח. המנוע העיקרי בארץ יהיה 2 ליטר בהספק 150 כ"ס, שמשודך לתיבת CVT

הונדה CR-V

הדור החדש של CR-V שומר על הממדים, אך יש לו עיצוב בולט יותר, מתלים משודרגים, תא נוסעים מרווח יותר ועתיר גאדג'טים, ושיפורים רבים בחיסכון ובפליטה. בארה"ב הוא מוצע עם מנוע 2.4 ליטר בהספק 185 כ"ס. המפרט המקומי יכלול כנראה מנוע 2 ליטר

סובארו XV

סובארו תיכנס בקרוב רשמית לפלח עם XV המכונה "קרוסטרק" בארה"ב, שמבוסס על אימפרזה אך מצטיין במרווח גחון מוגבה, גלגלים גדולים, מערכת הנעה כפולה חכמה והרבה תוספות קוסמטיות שיעניקו לו את כרטיס הכניסה לפלח