המדינה תפצה נהגים ב-3,000 שקל בגין דוח חניה לא מוצדק

בית המשפט לתעבורה קיבל את גירסת הנהגים, לפיה הם חנו בשוליים בהנחיית שוטר אחר, אך השוטרת לא הייתה מוכנה לשמוע את גירסתם ■ "לא ייתכן ששוטר ירשום הודעת קנס לאזרח כלאחר יד וללא שישמע בצורה הוגנת את תגובת האזרח"

המדינה תשלם פיצוי בסך 3,000 שקל לשני נהגים שקיבלו קנס לא מוצדק משוטרת על חניה בשולי כביש ראשי במהלך טיול משפחתי - כך קבע אתמול (ד') בית המשפט לתעבורה בירושלים, שקיבל את גירסת הנהגים, לפיה הם חנו בשוליים בהנחיית שוטר אחר, אך השוטרת לא הייתה מוכנה לשמוע את גירסתם.

השופט אברהם טננבוים קבע כי מדובר ב"מקרה שבו הטעויות בשיקול-דעת השוטרת שרשמה דוח (הודעת תשלום קנס) הן כה רבות, עד אשר אין מנוס מלפצות את הנאשמים (וזאת מעבר לזיכויים במקרה לכשעצמו)".

במסגרת ההחלטה מתאר השופט, בלשון ציורית במיוחד, את עובדות המקרה שהגיע לפניו: מדובר ב-3 משפחות, שני אחים ואחות, על בני-זוגם וילידיהם, שיצאו לטיול שבת בשיירה לגבעת התורמוסים בעמק האלה. כאשר הגיעו למקום, הייתה החנייה שבתחתית הגבעה עמוסה ברכבים רבים, ושוטר שהיה במקום כיוון את הרכבים הבאים, בהם 3 רכבי המשפחה, לחנות בשולי הכביש הראשי צמוד למעקה בטיחות, כמטר וחצי אחרי הקו הצהוב.

לאחר שקיבלו את אישור השוטר לחניה, החלו 3 המשפחות לטפס במעלה גבעת האירוסים. ואולם, לאחר כחצי שעה של טיפוס עם ילידיהם, שמעו שוטרת מכריזה במגאפון כי על כל נהג שהחנה את רכבו בשולי הכביש הראשי לחזור לרכב ולהזיזו.

בני המשפחה, שטרם הספיקו לראות את התורמוסים, ירדו בחזרה לרכבים על מנת לנסות להסביר לשוטרת כי חנו שם בהכוונת שוטר אחר. כשהגיעו למטה, סירבה השוטרת להקשיב לגירסתם, אמרה שהיא עושה את עבודתה בלי קשר למה שנאמר להם על-ידי שוטר אחר, וביקשה שיזיזו את רכבם - וכך הם אכן עשו.

כך הסתיים אמנם טיול השבת, אך התברר כי הסאגה רק בתחילתה. "זמן לא קצר אחרי אי-הצפייה בפריחת התורמוסים, קיבלו שניים מ-3 הנהגים הודעת תשלום קנס על עצירת הרכב בשול דרך שאיננה דרך עירונית", כתב השופט. לנהג השלישי היה תו נכה, ולכן לא הוצאה לו הודעת קנס.

שני הנהגים ביקשו להישפט וסיפרו את הסיפור המלא לבית המשפט. השוטרת עצמה לא התייצבה לדיון, ולכן נקבע דיון נוסף. המדינה הודיעה כי היא מקבלת את גירסת הנהגים וחוזרת בה מכתב האישום. גם הפעם השוטרת לא הופיעה לדיון ,כיוון שלכאורה לא נדרשה עדותה.

מה שטוב לאלוהים טוב לשוטרים

השופט טננבוים, שהחליט לקבל את בקשת הנהגים לפיצוי, תמה כיצד לא שמעה השוטרת את גירסת הנהגים ולא רשמה אותה בהודעת הקנס, וציין כי "אחד מכללי הצדק הטבעי שאין עליהם חולק הוא כי ישנה זכות לבעל העניין להשמיע את דברו.

"כידוע, אחרי שקיין הרג את הבל, פנה אליו אלוהים בשאלה 'אייה הבל אחיך'? נשאלת השאלה למה שאל זאת אלוהים, וכי לא ידע מה קרה בין קין להבל? ואחת התשובות במדרש היא כי אלוהים רצה קודם כל לשמוע את תגובתו של קיין (שכן חובתו של כל דיין לשמוע את בעל הדין, גם אם הכול ידוע). מה שטוב לאלוהים צריך להיות גם טוב לכל בעל סמכות, כולל לשוטרים".

עוד ציין השופט כי "בנסיבות מסוימות גדולה סמכותו של שוטר מסמכותם של בתי המשפט... לשוטר קיים שיקול-הדעת מתי ואיך לרשום דוח... כל אזרח נתקל במצב שבו שוטר מחליט בסופו של דבר שלא לרשום דוח מסיבות אלה או אחרות (חלקן מוצדקות וחלקן פחות). אולם ברגע שהחל השוטר להניע את גלגלי התהליך, כמעט ובלתי אפשרי לבטל את הדוח. יחד עם סמכות מרחיבה זו, באה גם האחריות".

עם זאת, השופט קבע: "לא ייתכן ששוטר ירשום הודעת תשלום קנס לאזרח כלאחר יד וללא שישמע בצורה הוגנת את תגובת האזרח".