גיוסי שיא לקרנות הנאמנות באפריל: כ-2.5 מיליארד שקל

היקף הגיוס באפריל כמו סך הגיוס בינואר-מארס ■ גיוסים גם בתעודות הסל, אך לתעודות הסולידיות ■ אלטשולר שחם ממשיך להוביל הגיוסים לקרנות

לאחר כמה חודשים של גיוסים נמוכים על רקע אי הוודאות בשווקים, נראה כי תיאבון הציבור לסיכון רשם עליית מדרגה. ענף קרנות הנאמנות גייס באפריל, כ-2.5 מיליארד שקל - הגיוס הגבוה ביותר מאז יולי אשתקד, ושווה לגיוס המצטבר בחודשים ינואר-מארס בשנה הנוכחית. בענף תעודות הסל נרשמו גיוסים נאים של 636 מיליון שקל.

בזכות עליות השערים בחודש אפריל בשוק המניות והאג"ח, ענף קרנות הנאמנות הוסיף כ-3.5 מיליארד שקל לנכסיו, והם עומדים כעת, על פי נתוני מנהלי הקרנות, על כ-151 מיליארד שקל, בדומה לרמתם באוגוסט אשתקד. מתוך סך הנכסים שנוספו לענף, כ-2.5 מיליארד שקל הם גיוסים נטו, כאשר רק 223 מיליון שקל מהגיוסים נותבו לקרנות הכספיות. בכך נקטע רצף של חמישה חודשים של פדיונות מאפיק זה.

מרבית הגיוסים באפריל זרמו לקרנות אג"ח מדינה וקרנות אג"ח קונצרניות בדירוג גבוה - המהוות דרגת סיכון אחת מעל השכבה הדפנסיבית ביותר של אג"ח ממשלתיות וקרנות כספיות. לפי דיווחי מנהלי הקרנות, בין הבולטות החודש היו קרנות אג"ח בנקים וקרנות המתבססות על מודל דירוג פנימי של בית ההשקעות.

כאן זה הזמן להזכיר שוב את התופעה החוזרת על עצמה, של הציבור שנוטה להיכנס להשקעה רק לאחר שהיא כבר עלתה והצטמצם בה הפוטנציאל להמשך רווחים. שוק האג"ח הממשלתי עלה בכ-1.5% מתחילת השנה, והאג"ח הקונצרניות הוסיפו 6% בארבעה חודשים בלבד. עליות השערים הביאו את מנהלי הקרנות להנפיק קרנות אג"ח קונצרניות חדשות או לשווק קיימות על בסיס ביצועיהן בחודשים האחרונים. מה שהם כנראה פחות הדגישו, זה את הערכותיהם לגבי ההמשך ולגבי פוטנציאל הרווחים שעוד נותרו באפיקים אלה.

ניקח למשל את קרנות האג"ח בנקים. חלק משטרי ההון וכתבי ההתחייבות של הבנקים עלו מתחילת השנה ב-5%-10%, והמרווחים שלהם מאג"ח ממשלתיות הצטמצמו מאד לאחרונה, עד כדי שמי שקונה היום אג"ח בנקים, לאחר ניכוי דמי ניהול שגובות הקרנות, נותר עם תשואה של אג"ח ממשלתית. כל זה לא מפריע ליועצי ההשקעות בבנקים להמשיך ולנתב לשם את הציבור, ובטח לא הפריע ליצרנים עצמם לפרסם מודעות ולשווק את הקרנות תחת כל יועץ רענן. התנהלות זו מנציחה שוב ושוב את התופעה המטרידה של המשקיעים בקרנות - הם תמיד נכנסים כשהמחירים גבוהים, ויוצאים כשהם בתחתית.

מגמה מעורבת בקרב המנהלים

לגבי אפיקים אחרים, לפי נתוני הבורסה בקרנות המנייתיות נרשמו בחודש החולף פדיונות של כ-70 מיליון שקל, וכך גם בקרנות השקליות שאיבדו 480 מיליון שקל - בהמשך למגמת הפדיונות שלהן בחודש מארס. קרנות חו"ל ממשיכות לעניין את הציבור, ובהן נרשמו גיוסים של כ-200 מיליון שקל באפריל.

בענף תעודות הסל נרשמו החודש כאמור גיוסים של 636 מיליון שקל, אולם רובם ככולם לתעודות הפיקדון. כלומר בניגוד לציבור שמגדיל את הסיכון, המשקיעים בתעודות הסל, שכ-30% מהם הם גופים מוסדיים, עדיין מבוצרים בתחליפי פיקדונות. יתרה מכך, הביקוש לתעודות הפיקדון בכלל מגיע מהקרנות הכספיות ולא ממשקיעי הקצה עצמם.

אצל מנהלי הקרנות והתעודות נרשמה החודש מגמה מעורבת. מבין מנהלי הקרנות הגדולים והבינוניים שבסיכום, רק שניים רשמו פדיונות בשורה התחתונה (אקסלנס ואנליסט). בתעודות הסל, רק קסם רשמה פדיונות.

2 מיליארד שקל, זהו הגיוס המצטבר של קרנות אלטשולר-שחם מתחילת השנה. באפריל לבדו גייסו קרנות בית ההשקעות שבשליטת ובניהול גילעד אלטשולר ורן שחם 554 מיליון שקל - פי 5.5 מנתח השוק שלהן. השגשוג בקרנות בית ההשקעות לפני כמה חודשים התבסס בין היתר על ההצלחות שלו בקופות הגמל, על רקע חשיפתן לחו"ל. כך, גם קרנות חו"ל של אלטשולר-שחם משכו אליו את המשקיעים והן גייסו מאות מיליוני שקלים. אולם ההצלחה גלשה לשאר מוצרי הבית, ובאפריל למשל גויסו כספים לקרן אג"ח ממשלתית צמודה במח"מ בינוני ולקרן אג"ח המדמה תיק השקעות ללא מניות. בזכות הגיוסים הנאים, נכסי אלטשולר שחם בקרנות צמחו בכ-50% ל-6.7 מיליארד שקל.

21.7% זהו שיעור הצמיחה של קרנות ילין לפידות ומנורה מבטחים מתחילת השנה. קרנות מנורה מבטחים שבניהול זיו שמש פורחות מאז כניסתו לתפקיד, והן גייסו מתחילת השנה כ-800 מיליון שקל, כ-300 מיליון שקל מתוכם לקרנות מסורתיות באפריל.

גם קרנות ילין לפידות שבניהול אסף אלדר ואורי קרן במומנטום חיובי. קרנות בית ההשקעות גייסו באפריל 195 מיליון שקל, פי 3 מנתח השוק שלהן, כולם לקרנות מסורתיות, שכן ילין לפידות לא מאמין בניהול קרנות כספיות ולכן לא מנהל כאלה. נכסי קרנות החברה כבר עומדים על 4.5 מיליארד שקל - כ-3% מהענף.

2 הוא מספר מנהלי הקרנות שרשמו באפריל פדיונות בקרנות מסורתיות, והם אי.בי.אי ואקסלנס. קרנות אי.בי.אי שבניהול עודד גל אמנם גייסו 53 מיליון שקל באפריל בשורה התחתונה, אך הם מורכבים מגיוסים של 83 מיליון שקל לכספיות, ומנגד פדיונות של 30 מיליון שקל מהמסורתיות. בקרנות אקסלנס שבניהול מאיר מזוז נרשמו פדיונות גם במסורתיות וגם בכספיות, ולכן בסיכום החודש נפדו 43 מיליון שקל.

בקרנות מגדל שוקי הון שבניהול שגיא שטיין, רשמו גיוסים של 309 מיליון שקל במסורתיות, אולם רובם ככולם לקרנות מחקות ממשפחת ה-MTF, שבדומה לקרנות כספיות אינן גובות דמי ניהול. כלומר, קשה לומר שהן קרנות מסורתיות בהגדרה, כמו קרנות אג"ח ומניות. מתחילת השנה גויסו לקרנות ה-MTF של החברה 976 מיליון שקל.

4 מיליון שקל, הם הפדיונות של קסם בחודש אפריל. קסם שבניהול אבנר חדד גייסה כ-370 מיליון שקל בתעודות פיקדון, אך סבלה מפדיונות בשאר האפיקים. בחודש החולף תכלית שבניהול איל סגל ודוד אללוף הייתה המגייסת הגדולה, עם 278 מיליון שקל לתעודות פיקדון ותעודות על מדדי אג"ח בארץ. מבט שבניהול ליאור כגן המשיכה במומנטום החיובי, וגייסה באפריל 172 מיליון שקל, רובם לתעודות הפיקדון. מתחילת השנה רשמה מיטב גיוס אדיר של מעל מיליארד שקל לתעודות אלה, ובשל פדיונות מתעודות אחרות שלה, הגיוס המצטבר של מיטב עומד על 972 מיליון שקל, הגבוה בענף.

222
 222