"סיכוי גבוה מאוד למצוא מאגרים של גז ונפט ב'לוויתן'"

ל"גלובס" נודע כי נובל אנרג'י במגעים לחכור אסדה שמתמחה בקידוחי עומק ■ יעקב מימרן: "דווקא הלחצים הגבוהים שהקשו על הקידוח הם אינדיקציה חיובית מאוד מבחינת ההפקה. אם נגיע למאגר - עלות הפקת הנפט ממנו תהיה מאוד נמוכה"

גברו הסיכויים להימצאות נפט בשכבות העומק שמתחת למאגר הגז "לוויתן", כך מעריכים בשוק האנרגיה בתגובה על תוצאות קידוח "לוויתן1". ל"גלובס" נודע כי נובל אנרג'י כבר בודקת אפשרות לחכור אסדת קידוח המתמחה בקידוחי עומק על מנת להגיע למטרת הנפט. בכל מקרה בשוק אנרגיה מעריכים כי קידוח האקספלורציה לנפט לא יתחדש לפני 2013.

חברת נובל אנרג'י דיווחה על הפסקת הקידוח לפני שהגיע למטרות הנפט. החברה הסבירה כי החליטה לעצור את הקידוח בעומק של 6,500 מטר לאור "לחצים גבוהים והגבלות מכניות". הזכויות ב"לוויתן" מוחזקות בידי נובל (39.66%), קבוצת דלק (45.34%) ורציו (15%).

לפי הדיווח של נובל, בעומק של 21 אלף רגל (6,522 מטר) התגלה גז טבעי במאגר "לוויתן 1", אשר הרכבו היה כבד יותר מאשר בשכבות העליונות יותר - שנוצר כננראה ממקור תרמו-גני, ומותיר את האפשרות להימצאותו של נפט בקידוח. הגז הזה שונה מהגז שהתגלה עד כה בקידוחים שערכה נובל במימי ישראל, שהוא ממקור ביו-ג'ני, שאינו מעיד על הימצאות נפט. סוזן קנינגהם, האחראית על הצוות הגיאולוגי המקצועי של נובל אנרג'י, אמרה כי "בהתבסס על המידע שמצוי בידינו נכון להיום, אנו ממשיכים להאמין שקיים פוטנציאל משמעותי להימצאותו של נפט במאגר". יצוין כי "גלובס" חשף לפני שבוע כי בקידוח התגלה גז דחוס היכול להעיד על הימצאות קרובה של נפט.

לדבריה, "למרות שלא הגענו לשכבת היעד, אנו מעודדים מהפעילות של המערכות התרמו-גניות שגילינו. אנו נעדכן את המידע מהקידוח במודלים שלנו, ונתכנן תוכנית קידוח לבחינת הימצאותו של נפט במאגר". ל"גלובס" נודע כי נובל כבר החלה לבדוק אפשרות לחכור את שירותיה של אסדת קידוח המתמחה בקדיחת מטרות עומק, הנמצאת כיום במצרים.

תוכנית הקידוח הייתה להגיע לשתי מטרות עומק המכילות ככל הנראה כמויות משמעותיות של נפט וגז. בדיווח שפרסמו נובל ושותפותיה הישראליות בינואר עם חידוש הקידוח, נאמר כי קיים סיכוי של 11% שהמטרה העליונה, בעומק 5,800 מטר, מכילה 280 מיליון חביות נפט; וסיכוי של 15% שהמטרה התחתונה, בעומק 7,200 מטר, מכילה 285 מיליון חביות נפט.

330 מיליון דולר

כעת עם הפסקת הקידוח למטרות העומק תערוך אסדת הקידוח הומר פארינגטון מבחני הפקה לגז שהתגלה ב"לוויתן" בדצמבר 2010. בתום מבחני ההפקה ניתן יהיה לדעת בוודאות מה גודלו של המאגר הנמצא בעומק 4,800, שנאמד כיום, על פי הערכות, בכ-17 TCF. מבחני ההפקה צפויים לארוך כשלושה שבועות ועלותם, על פי הודעת נובל, תגיע ל-57 מיליון דולר. עם השלמת המבחנים תגיע העלות הכוללת של קידוח "לוויתן 1" לכ-330 מיליון דולר, והוא יהפוך לאחד מקידוחי האקספלורציה היקרים ביותר שנערכו בהיסטוריה.

"יש אור שמנצנץ בקצה המנהרה"

"אור קטן שמנצנץ בקצה המנהרה", כך מגדיר ד"ר יעקב מימרן, ששימש הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה בשנים 2004-2011, את תוצאות קידוח "לוויתן1" שעליהן דיווחה חברת נובל אנרג'י אמש.

"משמעות עצומה"

"הקידוח הזה הוא בעל משמעות עצומה לגבי עתיד חיפושי הנפט במים הכלכליים של ישראל", אומר מימרן, "אני חייב לומר שנובל היססו רבות לפני שהחליטו לבצע אותו בגלל הסיכויים הקלושים. אני מאוד עודדתי אותם בגלל החשיבות שיש לחדירה לשכבות האלה עבור מדינת ישראל ושוק חיפושי הנפט והגז באגן המזרחי של הים התיכון. אני מזכיר שבמארס 2010, בעקבות תגלית 'תמר', פרסם המכון הגיאולוגי האמריקני (USGS) סקר שאמד את פוטנציאל הנפט באגן שלנו ב-1.7 מיליארד חביות".

- אבל הפסקת הקידוח אינה מעידה על כישלון?

"לפי מה שהבנתי מהודעות חברת נובל, היו מגבלות טכניות שאילצו להקטין את קוטר המקדח לקוטר שלא היה מספיק על מנת להגיע למטרות העומק. מצד שני, נמצאו אינדיקציות להידרוקרבונים (נפט וגז, ע"ב) בשכבות שמעל המטרות שאליהן הגיע הקידוח - ואלה שכבות שלא נקדחו עד היום. להערכתי, המידע שעדיין מעובד יצביע על כך שיש כאן אור קטן שמנצנץ בקצה המנהרה. כלומר יש סיכוי גבוה מאוד למצוא מאגרים של גז ונפט. אני מאוד מקווה למרות שהקידוח לא הסתיים בהצלחה, האינדיקציות הטובות האלה יגבירו את המוטיבציה אצל חברות אחרות. אני מבין שגם נובל שוקלת להביא אסדה שמותאמת לקדוח בעומקים כאלה. לדעתי לא מן הנמנע שיעמיקו עכשיו גם ב'תמר' אל מטרות העומק. אני מרגיש היום הרבה יותר 'חם' על מטרות העומק, ולדעתי משרד האנרגיה צריך לעודד את היזמים ללכת על מטרות העומק".

- הקידוח עלה מעל רבע מיליארד דולר ולא הצליח. זה לא שולח מסר מרתיע ליזמים אחרים?

"בקידוח היו תקלות בעבר, כתוצאה של הפעלת אסדה שמתמודדת עם לחצים שהם על גבול היכולת שלה. אני מאושר שבסיבוב הנוכחי לא הייתה אפילו תקלונת. אני מזכיר שבינואר שעבר השר להגנת הסביבה דרש לעצור את הקידוח בגלל חשש מדליפת נפט בנוסח מפרץ מכסיקו. צריך להביא אסדה שמותאמת למטרות עומק. אנחנו לא חלוצים בתחום הזה. יש בעולם קידוחים למטרות עמוקות יותר של 9-10 קילומטרים".

"עלות הפקת נפט נמוכה"

- האם תוצאות "לוויתן" משליכות על קידוחי מים רדודים כמו "שמן", "יצחק" ו"גבריאלה"?

"מדובר במערכת אחרת שנמצאת במרחק רב יחסית ואני לא בטוח שאפשר להצביע על קשר בין האזורים".

- אבל גם אם יש נפט בעומקים האלה, אולי לא כדאי להפיק אותו מסחרית?

"דווקא הלחצים הגבוהים שהקשו על הקידוח הם אינדיקציה חיובית מאוד מבחינת ההפקה. אם נגיע למאגר - עלות הפקת הנפט ממנו תהיה מאוד נמוכה.

קידוח
 קידוח