השגריר בארה"ב מציג פנים אחרות של ישראל: גן עדן לגאים

בהופעה ראשונה של שגריר ישראלי לפני ארגון גדול של הקהילה ההומו-לסבית בחוף המזרחי, קורא מייקל אורן להבטיח בחוק זכויות שוות להומואים ולסביות ■ "ארגונים פלסטיניים למען זכויות הגאים בגדה פועלים מישראל"

לשגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, יש דימוי ציבורי של דיפלומט לוחמני, שנאבק בנחישות, עם שפתיים חשוקות, למען האינטרסים של שולחתו, לפעמים בקרבות מגע עם אנשים שיש להם אג'נדה אחרת. ההתנצחות שלו עם בוב סיימון, כתב התכנית היוקרתית "60 דקות", לפני כמה שבועות, היכתה גלים. ישראל, כפי שהיא מצטיירת מרוב התבטאויותיו של אורן, היא כמעט כמו ספרטה, מדינה שמאבקה להישרדות עומד בראש מעייניה.

אמש (מוצ"ש), הציג השגריר פנים אחרות של ישראל: כמעט גן עדן לגאים. זה היה נאומו הראשון והיחיד בארה"ב, לפי שעה, שבו הבעיה הפלסטינית או האיום האיראני נדחקו לקרן זווית, וישראל צוירה כמדינה ליברלית שמפנה, או לפחות מנסה להפנות, פנים מחייכות לאוכלוסייתה ההומו-לסבית.

אורן הוזמן לשאת את הנאום המרכזי בוועידה השנתית של ארגון הומו-לסבי ארצי גדול, "פורום השוויון" (Equality Forum), בפילדלפיה. זו הפעם הראשונה ששגריר ישראל בארה"ב מופיע בכנס כזה, אם כי הוא אירח בעבר במעונו קבלת פנים לפעילים של קהילת להט"ב (לסביות, הומואים, טרנס-ג'נדרים ובי-סקסואלים) בוושינגטון. ישראל היתה "מדינת הדגל", שסביבה התמקד האירוע. בוועידה השתתפה משלחת מישראל.

השגריר ציין שלושה מקרים שמדגישים את היחס הליברלי של ישראל לקהילת להט"ב: שתי חיילות, שהציקו לחיילת לסבית, הועמדו למשפט צבאי וקיבלו עונשי מאסר; דיפלומט ישראלי, שקיבל מינוי לשגרירות יוקרתית באירופה, ביקש, וקיבל "ללא הרהור נוסף", זכויות מלאות לשותפו לחיים; ממשלת ישראל לא נכנעה ללחצים "עצומים" של גורמים דתיים והתירה לקיים את מצעד הגאווה בירושלים, תחת הגנה של כוחות משטרה, והמצעד היה הצלחה גדולה.

"הפעילים שלנו (של הקהילה ההומו-לסבית) ניצבו לפני אתגרים רבים, אך הם היו מסוגלים לבנות על מסד מוצק של חירות", אמר אורן. "...כיום, קהילת להט"ב בישראל היא חלק מהמרקם של החברה המגוונת והתוססת במדינה. יחדיו אנו חיילים, פרופסורים, מחוקקים, שופטים, עובדי מפעלים, בעלי מקצועות רפואיים ומורים. יחדיו אנו לא הומואים, הטרו-סקסואלים, בי-סקסואליים או טרנס-ג'נדרים, אלא, בגאווה, ישראלים".

השגריר אמר, שיש קבוצה קטנה אך רעשנית שטוענת שהמדיניות הישראלית להעניק שוויון זכויות וחירות לקהילת להט"ב בישראל אינה אלא ניסיון להסתיר את הדיכוי כביכול של הפלסטינים. אבל העובדה ההיסטורית הפשוטה היא, שתנועת הזכויות לקהילה זו קדמה למלחמת ששת הימים ב-1967.

"גם כאשר מחבלים מתאבדים פלסטיניים פוצצו אוטובוסים ומסעדות בישראל, וטילי טרוריסטים נחתו על השכונות שלנו, ישראל הוסיפה להעניק מקלט ללהט"ב פלסטיניים", אמר אורן. "למעשה, שני ארגונים פלסטיניים שנלחמים למען זכויות ללהט"ב בגדה המערבית, פועלים מישראל מפני שאינם יכולים לפעול בחופשיות משטחי הרשות".

הוא ציין, כי כוח המשימה הלאומי של קהיליית להט"ב בישראל מקבל מדי חודש כ-3000 קריאות מצוקה מרחבי המזה"ת.

אורן הזכיר, שבסעודיה ועזה חברי קהילית להט"ב צפויים למלקות או אפילו להוצאה להורג. הם יושלכו לכלא בלבנון, סוריה וטוניסיה וידוכאו בגדה. נשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד צדק כאשר אמר שאין בעיית הומואים באיראן. הם מסתתרים, כלואים או מתים.

אך להיות ליברלי יותר מהשכנים שלנו אינו חוכמה גדולה, ציין השגריר. אנו חייבים להיות מתקדמים יותר לא רק במונחים אזוריים אלא גם במונחים גלובליים. לעולם אסור לנו לחדול מהמאמצים לסלק את שארית המכשולים בדרך לשוויון זכויות טוטלי בישראל. אנו חייבים לדאוג לכך שזכויות אלה יובטחו בחוק, ואנו חייבים לוודא שההתעמרויות בבתי-הספר, אי הסובלנות בחוגים דתים מסוימים והדעות הקדומות בזירה הציבורית, כל אלה ייעשו בלתי קבילות. נקודה.

דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, ליאור וינטראוב, אמר אמש ל"גלובס", כי הופעת השגריר בכנס של קהילת להט"ב אינה חריגה. היא עולה בקנה אחד עם הכרזתו, כאשר נכנס לתפקיד, שהוא רוצה לחשוף את ישראל למגזרים באוכלוסיה האמריקנית שבדרך כלל אינם נחשפים אליה. הקונסוליה הישראלית בפילדלפיה, בראשות הקונסול הכללי, דניאל קוטנר, היתה שותפה בהבאת ישראל לאירוע.