דוגמניות רזות זה לא באופנה: מגזיני "ווג" מתגייסים למאבק

עורכי 19 מגזיני "ווג" התחייבו לא להעסיק דוגמניות מתחת לגיל 16 וכאלה שסובלות מהפרעות אכילה ■ בישראל "חוק הדוגמניות" נכנס לתוקף במארס

לא רק בישראל: C"ווג", רשת מגזיני האופנה שכוללת 19 מגזינים ברחבי העולם, החליטו להעסיק דוגמניות "בריאות" בלבד. עורכי כל המגזינים ברשת מגזיני האופנה הנחשבת הסכימו שלא להעסיק דוגמניות מתחת לגיל 16 וכאלה שסובלות מהפרעות אכילה למינהן.

תחת הסלוגן "בריא זה יפה" (good health is beautiful), עורכי המגזינים בארה"ב, צרפת, סין ובריטניה יישמו את המדינות החדשה כבר במגזינים של חודש יוני. הם התחייבו לוודא את גיל הדוגמניות לפני כל פרויקט צילום ולעודד אורח חיים בריאותי בקרב הדוגמניות שהם מעסיקים, וגם בסט הצילום עצמו.

העורכים מתכוונים גם לפנות למעצבי האופנה בבקשה שישקלו את ההשלכות של מידות לא ריאליות ומגוחכות על הדוגמניות, וכן על מרווח התמרון הקטן שזה מותיר לעורכי המגזין בשימוש בדוגמניות, ובעצם דוחף לשימוש בדוגמניות כמעט אנורקסיות.

שימת הדגש על הבריאות של הדוגמניות החלה לאחר מותן של שתי דוגמניות ב-2006-2007 כתוצאה מסיבוכים של הפרעות אכילה. הפוקוס בהגבלות בתחילה היה על דוגמניות מסלול, ועכשיו, כאמור, הוא עובר גם למגזינים.

עורכי "ווג" מציינים כי בעיני רבים מהציבור, הדוגמניות נחשבות מודל לחיקוי, וההופעה שלהן עלולה לעודד נשים רבות להפרעות אכילה. בהודעה שהוציאו בימים האחרונים, הם כותבים כי הם חוששים מהשפעה שלילית על הציבור שתחזור כבומרנג לתעשייה.

בישראל, כזכור, "חוק הדוגמניות" להגבלת תת-המשקל בתעשיית הדוגמנות נכנס בחודש מארס לספר החוקים. החוק קובע כי דוגמנים ודוגמניות בתת-משקל לא יופיעו בפרסומות, ובכל פרסומת בה ייעשה שימוש בתוכנות עריכה דיגיטליות (פוטושופ) לצורך הצרת היקפים, יופיע כיתוב המעיד על כך.

החוק קובע כי מצב תת-משקל ייקבע על-ידי בדיקת רופא שיבדוק האם הדוגמן/נית נמצא/ת מעל 18.5 במדד BMI (במערכות הבריאות בעולם המערבי הגדרת-תת משקל היא מתחת 18.5). תנאים אלה יחולו גם על פרסומות שנערכו בחו"ל עם דוגמנים זרים ומיובאים לארץ.