אלמנת סמי שמעון: מנהל העיזבון מונע ממני לרכוש דירות

אנג'לה ואלכסנדרה שמעון טוענות כי מנהל העיזבון, גל גוטזגן, מציע למכירה 6 דירות בסי אנד סאן ושטח ברשפון, למרות שלפי החוק צריכה להינתן להן עדיפות ברכישת הנכסים ■ פנו לבית המשפט: "גוטזגן חוטא לתפקידו ופועל שלא כדין"

ב-4 באפריל 2012 פירסם עו"ד יוסף בנקל ממשרד ראב"ד, מגריזו, בנקל ושות', בא-כוחו של השופט לשעבר גל גוטזגן, מנהל העיזבון של המיליארדר והפילנתרופ היהודי המנוח סמי שמעון ז"ל, הזמנה להציע הצעות לרכישת זכויות ב-6 דירות בפרויקט Sea And San (סי אנד סאן) היוקרתי, הסמוך לחוף הצוק בצפון תל-אביב, מעיזבונו של סמי שמעון ז"ל. בפרסום נאמר כי את ההצעות יש להעביר לידיו של בנקל עד היום, יום ראשון, ה-6 במאי 2012 בשעה 15:30.

לכאורה מדובר בהצעה שגרתית של מכירת נכסים מעיזבון. ואולם, ל"גלובס" נודע כי סביב הדירות וכן בנוגע לשטח ביישוב רשפון, שמוצע גם הוא למכירה מהעיזבון, מתחולל באחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בתל-אביב, תחת חיסיון, עימות חריף בין בין אנג'לה ואלכסנדרה שמעון, אלמנתו ובתו של סמי שמעון ז"ל, לבין מנהל העיזבון, גוטזגן.

לפי המידע שהגיע ל"גלובס", האלמנה והבת טוענות כי מנהל העיזבון מונע מבעדן לרכוש את הדירות בס אנד סאן ואת שטח האדמה, למרות שלפי חוק צריכה להינתן להן עדיפות ברכישת הנכסים, ולמרות שברצונן לרכוש אותם במחיר השוק שלהם, בסך 70 מיליון שקל. האלמנה והבת אף פנו לבית המשפט לענייני משפחה בתל-אביב, בבקשה כי יורה לגוטזגן לחדול מפעולותיו לסיכול זכותן הנטענת.

האלמנה והבת טוענות כי מנהל העיזבון בחר לפרסם הצעה לציבור לרכישת הדירות, למרות שלפי החוק הוא מחויב היה להציע את הנכסים תחילה ליורשיו של סמי שמעון על-ידי עריכת התמחרות בין היורשים, שיגישו הצעות רכישה במחירים שאינם נופלים ממחיר השוק. לדבריהן, בהתנהלותו כלפיהן, גוטזגן חוטא לתפקידו ופועל בניגוד לדין. עוד הן טוענות כי לאור התנהלותו, גוטזגן אינו כשיר למלא את תפקיד מנהל העיזבון.

התמחרות בין היורשים

לדברי האלמנה והבת, כבר 3 חודשים חלפו מאז שבית המשפט הורה למנהל העיזבון למכור את הנכסים המדוברים, והוא עדיין לא פנה אליהן כדי לבדוק אם הן מעוניינות לממש את זכותן.

לטענתן, גוטזגן בחר לפרסם הצעות לציבור לרכישת הנכסים, מבלי שציין את התנגדותן למהלך. יתרה מכך, לטענת אנג'לה ואלכסנדרה שמעון, כפי שנודע ל"גלובס", גוטזגן אף סירב לאפשר להן לממש את זכויותיהן בנכסים.

מנגד, טוען מנהל העיזבון, באמצעות עו"ד יוסי בנקל ממשרד ראב"ד, בנקל, מגריזו ושות', כי לאלמנה ולבת אין כל זכות מוקנית לרכוש את הדירות בפרויקט סי אנד סאן, וכי הוא הוסמך על-ידי בית המשפט לענייני משפחה לפעול למכירת הדירות והשטח למציעים שונים.

יצוין כי ההליך בנוגע לעיזבון סמי שמעון מתנהל בבית המשפט לענייני משפחה, ולכן לא ניתן להביא פרטים מלאים באשר למחלוקת בין בני המשפחה למנהל העיזבון.

"התנהלות חמורה"

עו"ד גוטזגן מסר בתגובה כי "מדובר בטענות שמופרחות לחלל האוויר, אך אין בכוונתי להגיב לדברים, הואיל ומדובר בהליך חסוי, שמתנהל בבית משפט לענייני משפחה".

בא-כוחו של מנהל העיזבון, עו"ד יוסי בנקל, מסר בתגובה: "אין לטענות הללו כל שחר. מקורן הוא בכך שהאלמנה אינה מקבלת עליה את העיקרון הבסיסי, על-פיו מנוהל העיזבון לטובת כל הנהנים והיורשים, ואיננו נחלתה הפרטית. מנהל העיזבון פועל אך ורק על-פי הוראות בית המשפט. כדרכה, האלמנה מתנכלת למנהל העיזבון, לאחר שבקשתה להעבירו מתפקידו, בטיעונים מופרכים, נדחתה על-ידי בית המשפט".

עו"ד שי רייכר, המייצג את אנג'לה ואלכסנדרה שמעון, מסר כי "התנהלותו של מנהל העיזבון חמורה בהקשרים שונים. אלמנתו ובתו של סמי שמעון מתכוונות לפעול בכל הכלים המשפטיים העומדים לרשותן, על מנת להגן על זכויותיהן".

לדבריו, "מאחר שהדיון מתנהל בבית הדין למשפחה מאחורי דלתיים סגורות, לא אוכל לצערי בשלב זה להתייחס לנושאים קונקרטיים הקשורים לעיזבון של סמי שמעון ז"ל".

עיזבון במחלוקת

המיליארדר סמי שמעון נפטר במאי 2009 ממחלה קשה, ולאחר פטירתו מונה, על-פי צוואתו, השופט לשעבר גוטזגן למנהל העיזבון הקבוע. מאז מינויו של גוטזגן התגלו מחלוקות רבות סביב חלוקת העיזבון.

בין היתר, פנו רשויות המס של אנגליה ושל ישראל ודרשו, כל אחת בתורה, נתח מהעיזבון בדמות מס זה או אחר. הדרישות מכיוונן של רשויות המס הולידו מחלוקת בין משרד רואי החשבון הגדול בארץ, שטיפל בסוגיות המס של העיזבון, ארנסט&יאנג ישראל, לבין גוטזגן.

גם שניים מאחיו של שמעון, ג'ק וג'ף, הגיעו מלונדון לישראל, וטענו במכתבים שונים ששוגרו למנהל העיזבון כי אחיהם הפך למיליארדר בזכותם. האחים שכרו את שירותיהם של משרד עורכי הדין הלונדוני רוזנבלט ושל עו"ד שמואל מורן, מהמומחים המובילים בישראל בדיני משפחה וירושה. ואולם, המחלוקות העיקריות התגלעו בין אלמנתו ובתו של שמעון, שטוענות מזה מספר חודשים כי גוטזגן מנהל את העיזבון באופן כושל ובצורה שמקפחת את זכויותיהם.