ועדת הכספים: אושר חוק להטבות ל"עידוד התיישבות"

ועדת הכספים אישרה היום בקריאה שנייה ושלישית, הצעת חוק שנועדה לתת הטבות במס לגופים שיעסקו בעידוד ההתיישבות

ועדת הכספים אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית, הצעת חוק שנועדה לתת הטבות במס לגופים שיעסקו בעידוד ההתיישבות. הצעת החוק מוסיפה למטרות של מוסד בעל 'מטרה ציבורית' הזכאי להטבות במס עפ"י פקודת מס הכנסה (סעיף 46 לפקודת מס הכנסה), מטרה של 'עידוד ההתיישבות'.

בדיונים קודמים על הצעת החוק התעוררה לגביה סערה פוליטית, בין השאר עקב זהות יוזמיה, חברי הכנסת זאב אלקין (ליכוד) וציון פיניאן (ליכוד). לטענת חברי האופוזיציה, "ההצעה נועדה לעודד את ההתיישבות ביהודה ושומרון". היוזמים השיבו כי "הצעת החוק כוללת כל התיישבות שהממשלה תומכת בה, גם התיישבות לא יהודית". במסגרת החוק; עידוד ההתיישבות בין בהקמת יישובים חדשים ובין בהוספת תושבים חדשים ליישובים קיימים.

לאחר התערבות היועץ המשפטי לכנסת, הוחלט על השמטת ההגדרה 'התיישבות ציונית' ובכך למנוע בעיה של חוקתיות של הצעת החוק בהיבטים של שוויון וכד'. הנוסח הסופי שאושר היום כאמור, מכיל את ההגדרה 'עידוד ההתיישבות' בלבד.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע הבוקר לוועדה, כי בימים האחרונים קיבל מכתב מפרופ' פרנסיס רדאי, שקראה לו "להימנע מהבאת החוק לאישור, כל עוד איננו מחריג את יהודה ושומרון, מכיוון שהכללת יהודה ושומרון נוגדת את הדין הבינלאומי".

גפני דיווח שהשיב לה כי "סעיף 46 ראוי ועוסק במטרות רבות, ביניהן מטרות רווחה וחינוך וכד'. לגבי הצעת החוק הנוכחית, דבריה אינם רלוונטיים. בדיוק כמו שיש חינוך ורווחה, אני בעד לאשר את המילה 'התיישבות'. הייתי מוכן להוריד את המילה 'עידוד' אך אם המציעים רוצים בכך, אזי אין לי התנגדות להשאיר את הניסוח כפי שהוא. התיישבות בהחלט יכולה להיות מטרה ראויה להטבות במס בדיוק כמו מטרות אחרות".

בדיון הקודם על הצעת החוק, בעת אשר אושרה לקריאה ראשונה, אמר גפני: "בשנים האחרונות המדינה מושכת את ידיה מתמיכה וסיוע למטרות חברתיות רבות ועל-כן קמות עמותות רבות הממלאות את מקומה ועליהן חל סעיף 46 לפקודת מס הכנסה לאפשר זיכוי במס על תרומות. במהלך הכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, אפעל לניסוח כללי על-מנת למנוע ולו מראית עין של אפלייה בין סוגי ואזורי התיישבות".