נזקי ל"ג בעומר לקבלנים: 15 אלף שקל בממוצע לכל אתר בנייה

שבועות לפני החג נתקלים הקבלנים בתופעות של גניבות קרשים מאתרי הבנייה, שיכולות לפעמים להסב לחברות הפסדים של עשרות אלפי שקלים

השבוע יחגגו ברחבי הארץ את ל"ג בעומר. בעוד שמדובר בחג האהוב על ילדים שמאז חג הפסח כבר אוספים עצים למדורות, הקבלנים אוהבים את התקופה הזו קצת פחות.

שבועות לפני החג נתקלים הקבלנים בתופעות של גניבות קרשים מאתרי הבנייה שיכולות לפעמים להסב לחברות הפסדים של עשרות אלפי שקלים. על פי הערכות של התאחדות בוני הארץ, הנזק כתוצאה מהיקף הגניבות מוערך בכ-15 אלף שקל בממוצע בכל אתר, ובסך הכל מדובר בנזק של מאות אלפי שקלים לענף. בנוסף, סובלים הקבלנים בתקופה זו מפריצות לאתרים, הריסת הגדר ההיקפית של הפרויקט, עיכוב העבודה השוטפת ועוד לא מעט בעיות.

מלבד הנזקים הכספיים, חוששים הקבלנים גם מדבר נוסף - הילדים שנכנסים לאתרי הבנייה חשופים לפגיעות בגוף, ממסמרים, פיגומים ונפילות. תאונות אלו עלולות להסתיים באסון. מי שאחראי על הבטיחות באתרים הם הקבלנים שיכולים להיפגע גם מתביעות ביטוח בנושא.

חברות הבנייה החליטו להקדים תרופה למכה ונערכו בצורה מיוחדת לקראת החג. כך למשל חברת מגידו השקעות ובנייה החליטה להציב בשמונה אתרי הבנייה שלה ברחבי הארץ ערימות קרשים לשימוש הילדים. יגאל קרני, מנכ"ל החברה מסביר: "אנו רוצים של"ג בעומר יעבור השנה בשלום בעבור הילדים כדי שלא יסכנו את עצמם. לכן הוחלט לייעד פינה מסויימת בכל כניסה לכל אתר בנייה שלנו. אמנם זה יעלה לנו לא מעט כסף אבל זה שווה את הבטיחות של הילדים. לכן, העמדנו קרשים בפינה נפרדת, מסודרת ומגודרת עם שילוט שרשום עליו קרשים לל"ג בעומר בכל אחד מאתרי הבנייה שלנו באשקלון, פתח תקווה, חדרה, יוקנעם, כרמיאל ופרדסיה".

גם בהתאחדות בוני הארץ החליטו להוציא הודעה לכל הקבלנים ולקרוא להם להיערך בהתאם. בהודעה התבקשו הקבלנים להקים נקודות לאיסוף קרשים מחוץ לאתרי הבנייה, שבהן ירוכזו קרשים שכבר אין בהם שימוש, ולאחר שהוציאו מהם מסמרים. במקביל, המליצו בהתאחדות לקבלנים לתחום היטב את אתרי הבנייה בגדרות שימנעו כניסה לאתר, וזאת על מנת שלא לחשוף את הילדים לסכנות בתוך האתר.

לדברי מוטי כידור, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ: "הנזק שנגרם לענף מדי שנה הוא גדול מאוד. יש להבין כי חברות הבנייה עושות שימוש רב פעמי בקרשים, הן לצורך ביצוע יציקות בטון והן לצורך הקמת פיגומים, וכן לשימושים שונים ברחבי האתר. לכן, גם קרשים שנראים משומשים ולא בעלי ערך, עבור הקבלנים ערכם גבוה במיוחד. מחירו של קוב עץ מגיע לכ- 1,200 שקל , ולמרות שמחירם של קרשים בודדים אינו גבוה, הרי שהכמויות העצומות של הקרשים הגנובים מסתכמים בסכומים רציניים".

גם חברות בנייה נוספות הצטרפו לפעילות המוקדמת לקראת החג.

יקי אמסלם, מנכ"ל אלמוג כדאי מציין כי החברה נוהגת מדי שנה, להוציא החוצה את כל הקרשים הלא נחוצים ולרכז אותם מחוץ לאתרי הבנייה, לטובת חגיגות ל"ג בעומר: "בעקבות הישנות מכת הגניבות מאתרי הבנייה, החלטנו לפני כמה שנים להוציא את הקרשים הלא נחוצים אל מחוץ לאתרי הבנייה, במטרה לא לסכן את הילדים. בנוסף, אנו אף דואגים להוציא מהקרשים את המסמרים, בכדי שלא לפצוע את הילדים ולאפשר להם לחגוג את ל"ג בעומר בכיף".

לדברי סיון ברקוביץ', מנכ"ל סיון ביצוע: "בערך שבוע לפני ל"ג בעומר אנחנו שמים כל ערב ערמות של קרשים בכניסה לכל פרויקט. אני מעריך כי סך הכל בל"ג בעומר הקרוב אנחנו נשים מחוץ לעשרת אתרי הבנייה בהם אנחנו פועלים 200 קוב של עץ בשווי 100 אלף שקל".

עפרה חדד, סמנכ"לית ביורו ישראל: "השיטה זאת הוכיחה את עצמה. מכיוון שהילדים מסתפקים בערמות הקרשים שאנחנו שמים להם מחוץ לאתרי הבנייה וכך אנחנו מונעים כניסה לא מבוקרת ומסוכנת לאתרי הבנייה ומונעים מהחוגגים לגנוב ולעשות נזקים בתוך האתרים".