4 מתוך 5 המתמודדות במכרז על נמל אילת עשויות לפרוש

המשתתפת הבטוחה היא פפו ספנות ■ רשות החברות: אין כל מניעה להגיע לשלב ההתמחרות

סימני שאלה רבים עולים סביב השתתפות ארבע מבין חמש הקבוצות המבקשות לרכוש את השליטה בחברת נמל אילת. מדובר במכרז המעורר עניין גם בשל העובדה שהוא עשוי לשמש בעתיד "פיילוט" להפרטת חברות נמל חיפה ואשדוד. גורמים בענף מעריכים כי חברת גדות עשויה לפרוש מההליך לנוכח המצוקה התזרימית שאליה נקלע בעל השליטה בה, איש העסקים יוסי מימן. קבוצת אחרת המשתתפת בהליך, גולד בונד, עשויה להיתקל בקושי משפטי כיוון שהיא בעלת שליטה בנמל מתחרה, הנמל הפרטי של מספנות ישראל. שתי מתמודדות נוספות, ממן של קבוצת תעבורה ומפעלי תובלה מקבוצת כיל, נדרשות לעבור את אישור הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה, שסבור כי קיים קושי בהתמודדותן. המשתתפת הבטוחה היחידה היא פפו ספנות של האחים נקש. ברשות החברות דוחים את הטענות לקשיים במכרז ואומרים כי כרגע אין כל מניעה מצד המשתתפים להגיע לשלב ההתמחרות.

ועדת הכספים של הכנסת תאשר מחר (ג') את הליך הפרטת חברת הנמל שבמסגרתו תמכור המדינה את מלוא אחזקותיה בחברה. הזוכה יקבל זיכיון להפעלת הנמל ל-15 שנה עם אופציה להארכה ב-10 שנים נוספות, ששוויה מוערך בכ-150 מיליון שקל. בניסיון לשמר את אטרקטיביות המכרז, הבטיחה לאחרונה המדינה כי הנמל ימשיך ליהנות מבלעדיות ביבוא כלי רכב מהמזרח עד תחילת 2016, זאת למרות שוועדת זליכה המליצה על ביטול מיידי של הבלעדיות.

מבין 12 החברות שניגשו לשלב המיון המוקדם נותרו חמש במרוץ: חברת גדות מכליות של יוסי מימן, פפו ספנות של האחים נקש, תחבורה מקבוצת החברה לישראל של עידן עופר, ממן של משפחת לבנת וגולד בונד של שלמה שמלצר ושלומי פוגל. חמש המתמודדות חתמו לאחרונה על הסכמי מכר של חברת הנמל לאחר שנכנסו לחדר המידע ולמרות שאינן יודעות עדיין מה יהיה הליך ההתמחרות.

בין המתמודדים שנפסלו היו גם האחים צים מבעלי רשת חצי חינם שלא עמדו בדרישות ההון העצמי. מאז הבדיקה הודיע יוסי מימן, בעל השליטה באמפל, על כך שהוא מעוניין בפריסת חובות החברה לבעלי האג"ח שלה, על רקע מצוקה תזרימית שאליה נקלע בעקבות הפסקת הזרמת הגז המצרי. בוועדת המכרזים סבורים כי אין בהתפתחות זו משום עילה המצדיקה לבחון מחדש את כשירותה של גדות להתמודד. ל"גלובס" נודע כי תחבורה לא פנתה לממונה על ההגבלים העסקיים ולא ביקשה לקבל ממנו פרה-רולינג לגבי כשירותה - למרות שנדרשה לעשות כן על ידי ועדת המכרזים. גורמים ממשלתיים אמרו ל"גלובס" כי כי"ל הציגה בפני ועדת המכרזים נימוקים משכנעים למהלך.

ממשיכים כמתוכנן

ממשרד האוצר נמסר כי "הליך הפרטת חברת נמל אילת ממשיך על פי המתוכנן. ביום 30.4.12 חמישה מתמודדים העבירו לרשות החברות הסכמי מכר חתומים. ביום 8.5.12 יתקיים דיון בוועדת הכספים של הכנסת ביחס לאישור הליך הפרטת החברה ואישור צו אינטרסים חיוניים. מועד שלב הגשת הצעות המחיר צפוי להתבצע בתחילת יוני. עצם חתימת המתמודדים על הסכם המכר אינו מחייב את המתמודדים להגיש הצעות מחיר.