ציון קינן: "הטכנולוגיה נמצאת היום בחוד החנית הבנקאי"

בנק הפועלים השיק קרן שתשקיע בסטארט-אפים בתחום הפיננסים ■ המנכ"ל ציון קינן: "זיהינו רעיונות ויזמים שמעניין אותנו להתקדם איתם"

בנק הפועלים השיק היום רשמית קרן שתשקיע בחברות טכנולוגיה בעלות זיקה פיננסית (פינטק). ההשקה נערכה בכנס שנערך תחת הכותרת "אתגרים והזדמנויות - FINTEC TLV".

אחד הדוברים בכנס היה יאיר סרוסי, יו"ר הבנק. "אנו משיקים פרויקט win-win ישראלי, ללא סיוע ממשלתי", אמר סרוסי, "במטרה להגדיל את סיכויי ההצלחה של סטארט-אפים ישראלים בתחום הפינטק. תפקיד המיזם שהשקנו הוא לזהות חברות שהמוצר שלהם רלבנטי להצלחת הבנק. לחברות אלה נאפשר ביצוע פיילוט אצלנו, ופועלים שוקי הון תוכל לבצע השקעה ישירה בהן.

"מבחינתנו, המטרה היא לקיים דיאלוג עם רעיונות חדשניים, לאתר מוצרים שיכולים לקדם אותנו וליצור יתרון תחרותי. לא חיוני, אבל בהחלט לא יזיק, שגם נרוויח ישירות מההשקעה בחברות", אמר.

סרוסי הוסיף כי "הנכונות של המגזר הפיננסי בישראל, ובראשו הבנקים, לאמץ ולקדם חידושים טכנולוגיים, מסייעת להתפתחות ה-Fintec. תחום הפינטק בעולם מתפתח במהירות, בין היתר כתוצאה משינויים בולטים בתשתית התשלומים העולמית - מעבר 'מנייר לאלקטרוניקה', ירידה בשימוש במזומנים וצ'קים ועלייה בשימוש בכרטיסי אשראי ובהעברות באינטרנט, והתרחבות השימוש באינטרנט בסלולרי.

15-20 מיזמים

הפועלים צפוי להתמקד בהשקעה בחברות שנמצאות בשלב Early Stage, לאחר שקרן הון סיכון מובילה כבר השקיעה בחברה, או במקביל להשקעה כזו. הקרן שמקים הבנק תהיה מעורבת ב-15-20 מיזמים טכנולוגיים בשלבים שונים של התקדמות, כאשר כל השקעה צפויה לעמוד על כ-2-3 מיליון דולר בממוצע לחברה, למשך 7-10 שנים.

את פעילות השקעות האקוויטי במסגרת המיזם יוביל אמיר אביב מנכ"ל פועלים שוקי הון, זרוע ההשקעות של בנק הפועלים. מטעם הבנק, ירכזו את המהלך ראש החטיבה האסטרטגית אריק פינטו וראש חטיבת הטכנולוגיה צביקה נגן, בכיר לשעבר באמדוקס.

מנכ"ל הפועלים ציון קינן אמר כי "עד עכשיו, נפגשנו עם 30 מיזמים, בשלבים כאלה ואחרים של בשלות טכנולוגית ועסקית, וזיהינו רעיונות ויזמים שמעניין אותנו להתקדם איתם, ולבחון את הטכנולוגיה שהם מציעים. החברות שיזכו לליווי ויעוץ של הבנק בתהליך הפיתוח, יוכלו להיחשף למשתמשי הקצה - הלקוחות. הבנק מצידו ייחשף לטכנולוגיות חדשות, שייושמו בעבודה השוטפת, ויוכל לשמש בקלות יחסית כ-'Beta site' לבחינת פיילוטים של הטכנולוגיות החדישות".

מנכ"ל פועלים שוקי הון, אמיר אביב, התייחס לשלבים השונים של תהליך ההשקעה. "תחילה יהיה סינון ראשוני של צוות פינטק שנבנה לצורך כך", אמר אביב, "כאשר בהמשך נבצע בדיקה עם היחידה העסקית הרלוונטית בבנק ובדיקת נאותות". אביב הדגיש כי הבנק יתרכז בחברות קיימות וישאף להשקיע כמשקיע נוסף, לצד קרנות הון סיכון.

"ההשקעה תהיה מכספי הבנק, יש לנו אורך נשימה ונוכל ללוות חברות לכל אורך הדרך", הוסיף אביב שהעריך כי הבנק יבצע שלוש או ארבע השקעות בשנה.

קדמת הטכנולוגיה

ראש חטיבת הטכנולוגיה של הפועלים, צביקה נגן, אמר כי "תקציב חטיבת המחשוב של בנק הפועלים הוא 1.1 מיליארד שקל (הגדול במערכת הבנקאית - ע.פ). במשך הרבה שנים אנחנו מאמצים טכנולוגיות חדשות של חברות סטארט-אפ כמו סטורוויז ואקטימייז ואנחנו רוצים להמשיך להיות בקדמת הטכנולוגיה".

נגן הדגיש כי "טכנולוגיה מאפשרת לבדל את הבנק ולזכות בלקוחות. הטכנולוגיה נמצאות היום בחוד החנית הבנקאי ולכן השקעה שלנו בחברות תאפשר להן לגייס הון".

בכנס שערך היום הפועלים השתתפו למעלה מ-200 מנהלים מתעשיית הטכנולוגיה הפיננסית, בהם בכירים בחברות טכנולוגיה וקרנות הון סיכון. בכנס השתתפו בין השאר היזמים יוסי ורדי וג'ף ופולבר.

עסקאות פרייבט
 עסקאות פרייבט