המפכ"ל דנינו: "מקווה שנצליח להביא להסגרת דורסי לי זיתוני"

דנינו ‎‎בכנס האינטרפול: "אנחנו נמצאים בקשר רציף עם משטרת צרפת כדי להסגיר את הרוצחים"‏ ■ ‏נשיא האינטרפול: "בישראל יש 1,000 מתקפות סייבר בדקה"

‎‎‏"אנחנו מקווים שלמרות שלצרפת אין הסכם הסגרה עם ישראל, נמצא בקרוב את הדרך החוקית להביא למעצרם של דורסי לי זיתוני. הסיבה שעד עכשיו לא הגשנו בקשה פורמלית להסגרה היא שזה היה יוצר מצב של שפיטת הדורסים בתוך צרפת".

כך אמר היום (ג'), מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, בפתיחת כנס האינטרפול האזורי ה-41 של אירופה, שנערך זו הפעם הראשונה בישראל.

‏למרות שדורסיה של זיתוני, שנדרסה למוות בתל-אביב בספטמבר 2011 על-ידי אזרחי צרפת היהודיים קלוד אייזיק ואריק רוביק, עדיין נמלטים מאימת הדין, הביא דנינו את המקרה כדוגמה לשיתוף-פעולה מוצלח בין משטרת ישראל לבין האינטרפול.

"מיד אחרי האירוע יצרנו קשר עם האינטרפול וקיבלנו את חומר הרקע הדרוש בקשר לחשודים", אמר. "משטרת צרפת שיתפה פעולה, ואנחנו נשארנו עמה בקשר רציף, כדי להסגיר את הרוצחים. הבעיה היא משפטית, ואנחנו עושים הכול ביחד עם שר המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה כדי לפתור את הבעיה".

‏מזכ"ל האינטרפול, רונלד נובל, ציין כי ההחלטה אם להסגיר את הדורסים היא פוליטית ואינה בשליטת האינטרפול. "תפקיד האינטרפול בנוגע לפרשה הסתיים, ועכשיו ישראל וצרפת צריכות לפתור זאת ביניהן הרמה הבינלאומית", הבהיר.

‏דנינו התייחס גם למחאה החברתית בקיץ האחרון בישראל ובאירופה, ואמר כי "אחת המשימות החשובות של כוחות המשטרה בעידן הדמוקרטי הוא לאפשר את חופש הביטוי של המחאה, ובמקביל לשמור על הסדר הציבורי".

‎‎פשיעה און-ליין

נשיא האינטרפול, חו בו האוי, ציין כי הפשיעה הבינלאומית הפכה בשנים האחרונות מתוחכמת, והיא מתמקדת בלוחמת סייבר. "יש היום הרבה מאוד פושעים, שבמקום להסתכן שהמשטרה תעצור אותם, הפכו לחכמים ומתוחכמים, והם הבינו שהם יכולים לעשות כסף רב יותר, בכך שהם זונחים את הפשיעה המסורתית ועוברים לפשיעת סייבר", אמר.

לדבריו, כ-80% מהפשע הבינלאומי מבוצע און-ליין על-ידי ארגונים. "ארגוני הפשיעה גילו כי הפשע הזה הרבה יותר רווחי מהפשיעה הרגילה. ההשפעה של הפשע המאורגן כבר אינה מוגבלת לאזור מסוים. הגלובליזציה ופיתוח העולם הווירטואלי נותנים קרקע פורייה לפושעים לעשות את פשעיהם. שיתוף-פעולה בינלאומי הוא הכרחי כדי להילחם בפשיעה הבינלאומית ההולכת ונהיית מתוחכמת ", ציין.

‏נשיא האינטרפול ציין כי בישראל יש כיום 1,000 מתקפות סייבר בדקה, וכי "העלות של המאבק בלוחמת הסייבר היא גדולה הרבה יותר מעלות ההתמודדות עם הסחר בסמים".

‏יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, אמר כי " טרור בינלאומי יצר במהרה קשר עם הפשע הבינלאומי, והיום אין מדינה גדולה או קטנה שיכולה להילחם לבדה בפשע. הפשע אינו מכיר בגבולות, ולכן נדרש שיתוף-פעולה בינלאומי למלחמה בסחר בנשים, טרור, ארגוני פשע. היכולת של האינטרפול להילחם בפשע הבינלאומי הוא משהו שכולנו צריכים להעריך כחברים במשפחת האומות". ‏‎‎‏

‎‎האינטרפול: לחימה חוצת גבולות בפשע

האינטרפול הוא ארגון בינלאומי לשיטור פלילי, שנוסד בשנת 1923, במטרה להדק את שיתוף-הפעולה הבינלאומי במלחמה בפשיעה. הארגון מאפשר שיתוף-פעולה חוצה גבולות בין משטרות וסוכנויות אכיפה בעולם ומסייע ללחימה העולמית בפשע.

מטה האינטרפול שוכן בעיר ליון שבצרפת, וחברות בו 190 משטרות. לכל מדינה חברה יש משרד אינטרפול מקומי, המשמש כערוץ התקשורת של הארגון עם המשטרה המקומית.

‏הארגון מטפל ב-6 תחומי פשיעה עיקריים: שחיתות, סמים, פשיעה מאורגנת, פשיעת היי-טק ופשיעה כלכלית, עבריינים נמלטים, ביטחון הציבור וטרור. המשימות העיקריות של האינטרפול כוללות תקשורת בין משטרתית, גלובאלית ומאובטחת.

כל מדינה החברה באינטרפול יכולה להגיש בקשות ולהכניס למערכת נתונים מבצעיים ומאגרי מידע משטרתיים, שמות ותמונות של עבריינים, מאגר טביעות אצבע, פרופילים של ‏DNA‏, מסמכי נסיעה גנובים או אבודים, כלי רכב גנובים, מאגר תמונות פדופילים ויצירות אמנות גנובות.

‏ישראל הצטרפה לאינטרפול, בסמוך להיווסדה, ב-1949, והיא חברה פעילה בארגון. למשטרת ישראל יש 9 נציגים הפרושים ביבשת אירופה, המשמשים כזרוע ארוכה בחו"ל וכאנשי הקשר לרשויות האכיפה במדינות השונות.

‏השנה, זו הפעם הראשונה שבה נבחרה משטרת ישראל לארח את הכנס האזורי השנתי של ארגון האינטרפול. מדובר באירוע בעל חשיבות אזורית ובינלאומית רבה, המשמש כזירה המרכזית, בה מתגבשת אסטרטגיית הפעילות בין משטרות שונות בעולם במלחמתן בפשיעה ובאכיפת החוק. מי שבלט בהיעדרו מכנס הפתיחה, אולי בשל ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות, היה השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ'.

‏הכנס יימשך 3 ימים ויכלול הרצאות, פאנלים וקבוצות דיון, בהם יידונו נושאים אסטרטגיים ותפעוליים של האינטרפול. משתתפי הכנס ידונו, בין היתר, במצב הפשיעה הבינלאומית, שיפור שיתוף-הפעולה בין המדינות, שיטות עבודה, טכנולוגיות חדשות, תוכניות פעולה, פשיעה כלכלית, פשיעת סייבר, סחר בסמים, סחר בבני אדם, איומי טרור, פיראטיות ימית. ההחלטות שיתקבלו בכנס יוגשו כהמלצה לעצרת הכללית השנתית של האינטרפול, שתתקיים בנובמבר באיטליה. ‏‎‎‏