הערכות: חגי בדש צפוי להתמנות למנכ"ל פסגות

בדש, מנכ"ל קופ"ג של בית ההשקעות פסגות, צפוי להחליף את המנכ"ל הנוכחי רונן טוב ■ פסגות הינו בית ההשקעות הגדול בישראל והוא מנהל כ-140 מיליארד שקל, לכ-1.3 מיליון לקוחות

כפי שנחשף באחרונה ב"גלובס", זהבית כהן, מנכ"לית קרן אייפקס, מחפשת מחליף למנכ"ל בית ההשקות פסגות, רונן טוב. כעת, לאחר כמה חודשי חיפוש, מסתמן כי כהן תכריז בקרוב על מינויו של חגי בדש, כיום מנכ"ל פסגות גמל ופנסיה, למחליפו של טוב. באייפקס ופסגות סירבו להתייחס לידיעה.

פסגות הוא בית ההשקעות הגדול בישראל, שמנהל כ-140 מיליארד שקל לכ-1.3 מיליון לקוחות. 48 מיליארד שקל מתוך נכסיו מנוהלים בקופות גמל וקרנות השתלמות. פסגות הוא הגוף הגדול ביותר בענף הגמל והוא חולש על נתח שוק של כ-16%.

בדש, 38, מונה למנכ"ל פסגות גמל בינואר 2009 במסגרת שינויים ארגוניים שהוביל אז מנכ"ל פסגות הקודם, רועי ורמוס. עד אז שימש בדש סמנכ"ל שיווק בקרנות הנאמנות, והוא חלק משכבת המנהלים הוותיקה יותר בפסגות, שכוללת את סמנכ"ל הלקוחות, טל קדם, ומנכ"ל פסגות תעודות סל, טל ורדי. שאר המנהלים הוותיקים בפסגות עזבו או הועזבו בשנה האחרונה.

על מנת לשמור על בדש וקדם בתפקידם העניקה להם בעלת השליטה אייפקס חוזי העסקה משודרגים. בדש למשל קיבל מצנח זהב של כ-5 מיליון שקל, ושכרו שודרג ל-70-80 אלף שקל בחודש. כמו כן הוא זכאי לבונוס של 800 אלף שקל עד 1.5 מיליון שקל בהתאם לביצועי חברת הגמל.

בגלל ירידת הערך

כהן ניסתה לשכנע את ענת לוין, המשנה למנכ"ל בנק הפועלים, לקחת את התפקיד, אולם זו סירבה. שם נוסף שעלה הוא דן ללוז, לשעבר מנכ"ל מגדל שוקי הון. כהן כנראה כיוונה לדמות מוכרת מעולם ההשקעות, שתהיה גם בעל יכולות שיווקיות וניהוליות, אולם מנהלים כאלה קשה למצוא. בהיעדר אפשרויות אחרות, החליטה כהן למנות לבסוף אדם מבפנים, כאשר המתאים ביותר הוא בדש, על אף שאינו איש השקעות במקור.

אם אכן ימונה בדש כמחליפו של טוב, יסגור טוב כשנה וחצי בלבד בתפקיד מנכ"ל פסגות. טוב מונה לתפקיד על ידי כהן עצמה, והוא משמש בו מתחילת 2011. אחד הצעדים המהותיים שצופה ממנו להשלים הוא רכישת חברת ביטוח, אולם עסקה כזו כידוע טרם התבצעה, וההשבחה הגדולה אותה ראתה כהן לנגד עיניה רחוקה מלהתממש.

גורמים המקורבים לפסגות טוענים כי רצונה של כהן להחליף את טוב קשור לצניחה בשוויו של בית ההשקעות מאז רכשה אותו קרן אייפקס. מהדוחות האחרונים של אייפקס עלה כי הקרן הפחיתה 45% משוויו של בית ההשקעות, שעומד כעת על כ-2 מיליארד שקל. בנובמבר 2010 רכשה אייפקס את פסגות לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, אולם שבועות ספורים לאחר מכן שיערכה כהן את שווי בית ההשקעות ב-3.7 מיליארד שקל.

פסגות נקנה במחיר שנחשב מראש לגבוה, אך בהמשך שוויו צנח לאור הרפורמה שאישרה ועדת הכספים בחודש פברואר האחרון, להפחתת דמי הניהול בקופ"ג לעד 1.05% מהצבירה ועד 4% מהפרמיה השוטפת. מעצם היות קופות הגמל רגל ההכנסות המשמעותית ביותר בפסגות, ברור כי מנוע הרווחים היציב הזה יספוג פגיעה מהותית תוך זמן קצר.

עוד לפני הפחתת דמי הניהול, פסגות, בדומה למתחריו, סובל משחיקה בפעילויות האחרות שהביאה גם היא לירידת הערך.

קרנות הנאמנות של בית ההשקעות מגייסות בעיקר בקרנות שלא מרוויחים עליהן כסף, פעילות ניהול התיקים מוטה ברובה לתיקי לקוחות מוסדיים שאינה נחשבת לרווחית במיוחד, וענף הברוקראז' סובל מהשתלטות הבנקים. כך ישנם בתי השקעות שכבר שוקלים לצמצם פעילות בתחום זה.

הרגולציה מעיקה

במקביל, עלויות הרגולציה רק הולכות ועולות ומכווצות את שורת הרווח, שעליה מעיקים גם הסכמי שכר נדיבים שהעניקה כהן בעבר לחלק מבכירי פסגות, כדי שלא יעזבו.

על רקע סיבות אלה, סבלה פסגות מירידת ערך בשווי פסגות, ונראה שטוב יישא בתוצאות ירידת הערך, על אף שלא היה בפסגות בעת שנרכשה על ידי אייפקס. גורמים המקורבים לכהן הסבירו כי סיבה נוספת לרצונה להחליף את טוב היא העובדה כי לתחושתה הוא לא נלחם מספיק כנגד הרפורמה בדמי הניהול, וכי אחד הצעדים המהותיים שהוא אמור היה להשלים, רכישת חברת ביטוח, טרם יצא לפועל.