וואלה: הרווח התפעולי ברבעון הראשון התכווץ ב-45%

עוד רבעון שלילי לחברת האינטרנט מקבוצת בזק: ההכנסות ירדו בכ-10%, מגזר הסחר ספג ירידה של 34% בפעילות

הדוחות הכספיים של וואלה לרבעון הראשון של 2012 מלמדים כי התקופה המאתגרת עבור חברות תקשורת מקומיות הנסמכות על הכנסות מפרסום, רחוקה מלהסתיים. חברת האינטרנט מקבוצת בזק מדווחת על ירידה בהכנסות ועל צניחה ברווח התפעולי. בשורה התחתונה רשמה וואלה הפסד של כ-200 אלף שקל, בהמשך להפסד של יותר מ-6 מיליון שקל ב-2011 כולה - לאחר שבע שנות רווח רצופות.

דוחות וואלה מתפרסמים חודש אחרי שבעלת השליטה בזק השלימה הצעת רכש למניותיה ומחקה את החברה מהמסחר, בהשקעה של כ-68 מיליון שקל. זאת, כדי להקל על ביצוע שינויים מבניים בקבוצה.

פעילות וואלה, בניהולו של אילן ישועה, מתחלקת לשני מגזרים: פורטל האינטרנט, שבאמצעותו היא מספקת תכנים ושירותי אינטרנט באתר וואלה, וסחר, שבו היא מפעילה אתר מכירות (וואלה שופס).

בסיכום רבעוני מדווחת וואלה על תחרות גוברת בעולם התוכן האינטרנטי (הפורטל), מצד אתרים בינלאומיים ומקומיים, וכן על תחרות מצד רשתות קמעוניות בתחום הסחר, שהובילה לירידה של כ-10% בהכנסותיה ל-45 מיליון שקל. בדומה ל-2011, בוואלה ממשיכים להזכיר את גל המחאה החברתית של הקיץ שעבר, שגרם להאטה בשוק הפרסום בכלל, ובאינטרנט בפרט, ופגע בהכנסותיה. במבט להמשך, בוואלה מציינים כי "עלולה להיות פגיעה ברווחיות החברה ככל שתימשך ההאטה".

אזהרה זו באה לידי ביטוי בצבר ההזמנות שמציגה החברה, המורכב מעסקאות פרסום באתריה. מתחילת השנה ועד סוף הרבעון הראשון ירד צבר ההזמנות ב-11% לכדי 46 מיליון שקל. ברבעון המקביל ב-2011 עמד צבר ההזמנות על כ-66 מיליון שקל - ירידה של כ-30%.

הפורטל נהנה מתרומת יד2

בפילוח מגזרי הפעילות, למרות התחרות, תוצאות הפורטל הושפעו לחיוב מאתר הלוחות המקוונים יד 2 (שרכישתו הושלמה בספטמבר 2010 בהשקעה של 116 מיליון שקל) והכנסותיו עלו ב-3% ל-34.8 מיליון שקל. ואולם, שיפור זה לא הצליח לכסות על ירידה חדה של 34% בפעילות מגזר הסחר (וואלה שופס) ל-10.3 מיליון שקל, בעקבות צמצום היקף העסקאות בו.

שינוי תמהיל הכנסותיה סייע לוואלה לשפר את שיעור הרווח הגולמי מההכנסות, מ-48% ל-51% (23 מיליון שקל), אולם היא מתקשה לצמצם את הוצאות התפעול שלה, ולכן הרווח התפעולי התכווץ ב-45% ל-1.1 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות ירד מ-4% ל-2.4%.

התחייבויותיה השוטפות של וואלה נותרו ללא שינוי, ברמה של 103.5 מיליון שקל, והונה העצמי ירד ב-7.5% ל-97 מיליון שקל.