דמעות התנין של הברוקר

האם שמעת על זה ממגדל שוקי הון שב-2009-2010 הרוויח 12 מ' שקל במזומן?

כשהם לחוצים מאובדן נתח השוק ומהתחרות עם הבנקים יצאו מנהלי חברות הברוקראז', או בשמם הרשמי - חברי הבורסה שאינם בנקים, למתקפה תקשורתית.

שני יושבי הראש של איגוד הברוקרים, אלעד בנבג'י, מנכ"ל אקסלנס שירותי בורסה, וענת פרומקיס, מקבילתו במגדל שוקי הון, התראיינו בסוף השבוע בכלי התקשורת הכלכליים.

באופן מתוזמן היטב העבירו שניהם אותם מסרים מפחידים: הרווחיות שלנו קטנה, ואם הרגולטור לא יגביל את הבנקים שמתחרים בנו ומביסים אותנו, ניעלם מהשטח. רק הבנקים יישארו, ואז החוסך הקטן ישלם יותר, איכות הברוקראז' תרד והציבור ייפגע, כי מנהלי החסכונות שלו יתבססו על מחקר טוב פחות.

אם לא יעזרו לברוקרים להתחרות בבנקים, הציבור ייפגע קשות. גברת כהן האומללה תשלם יותר, התשואות שהיא תקבל יהיו נמוכות יותר. ממש פחד אלוהים. ובכן גברת פרומקיס ומר בנבג'י, אם אתם חושבים שעכשיו כולנו נעבור לדום כי שלפתם את הסיסמה הנדושה "הציבור ייפגע", אתם טועים.

ים של כסף

בינתיים יש לנו כמה שאלות אליכם. ראשית, האם פרומקיס שמעה על ים רובינשטיין, עובד של מגדל שוקי הון, החברה שאותה היא מנהלת, שהרוויח בשנים 2009-2010 סכום של 12 מיליון שקל, לא באופציות, אלא במזומן על השולחן?

האם שמעתם שניכם על רונן ויסרברג, נאור אל חי יובל בן זאב מכלל פיננסים ברוקראז', שגרפו לכיסם בשנים האחרונות עשרות מיליוני שקלים בשנה (32 מיליון שקל בשנת השיא 2009), יותר מכל שכר הנהלת בנק לאומי או בנק הפועלים ביחד?

לפני שמפחידים אותנו בפגיעה בציבור, איך קרה שכל עוד הברוקראז' היה מכרה זהב, שייצר מיליונרים כמו רובינשטיין ורבים נוספים, לא שמענו אותם בוכים?

ולגבי בנבג'י, קשה לנו להרגיש אמפתיה לקשיים שלך בתחרות מול הבנקים, ולהתרגש מזעקות עמיתיך מנהלי הברוקראז' על פגיעה ברווחיכם, כשחושבים על שכר המיליונים שגרפו סוחרים ומנהלי ברוקראז' במשך שנים. שכר הגבוה מזה של מנכ"לים רבים במשק, שכר מופרז שלא ייצג יכולת מקצועית או כישורים יוצאים מגדר הרגיל, אלא קונסטלציה בשוק.

שמגדל תקצה את ההון

זה לא הכול. פרומקיס מקטרת למשל על דרישות הון גבוהות יותר. "זה גורם לרווחיות שלנו להיות נמוכה יותר, ומעמיד אותנו בעמדת נחיתות מול הבנקים", היא מתלוננת. האם שמעה על מגבלות ההון בבנקים, שהוחמרו לאחרונה?

נכון, עכשיו גם לברוקרים יש רגולציה שכופה עליהם מגבלות הון, ואכן, זה פוגע ברווחיות. ובכן, בפעם האחרונה שבדקנו, מגדל שירותי בורסה היא חברה נכדה של חברת הביטוח הגדולה בישראל מגדל. יתכבד מנכ"ל מגדל יונל כהן, ויקצה לך את ההון הנדרש לפעילות חברת הברוקראז', אם פעילות זו אכן חשובה לו.

גם בנבג'י מעמיד דחליל: "יש ליצרנים אינטרס לעבוד בבנק לא בגלל האיכות אלא מסיבות אחרות", הוא אומר, ורומז שאם היצרנים, קרי בתי ההשקעות, יחליטו לא להעביר ברוקראז' דרך הבנק אלא דרך ברוקר, אזי הבנק יתנקם ביצרן ולא יפיץ את מוצריו. פרקטיקה שכזו איננה חוקית, ואם בנבג'י חושב שזה מה שעושים הבנקים, אז שיתלונן אצל הרגולטור בצורה גלויה.

בעניין אחד אנחנו מסכימים עם הברוקרים. עדיף שתהיה תחרות; עדיף שבתי ההשקעות (לפחות חלקם) יישארו במגרש, ובוודאי עדיף ללקוחות שתהיה חלופה לבנקים. לכן על הרגולטור לשקול צעדים למנוע ניגוד עניינים פוטנציאלי בבנקים.