לשכת עוה"ד: 74% עברו את בחינת ההסמכה בשבוע שעבר

הציון הממוצע בבחינה עומד על 70, והוא גבוה ב-4 נקודות מהציון הממוצע שהושג בבחינה במאי אשתקד ■ האוניברסיטה העברית מובילה באחוזי המעבר עם 97%

האם מבחן ההסמכה בכתב של לשכת עורכי הדין היה קל במיוחד השנה? 74% מהנבחנים שניגשו לבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין - עברו; הציון הממוצע בבחינה עומד על 70, והנו גבוה ב-4 נקודות מהציון הממוצע שהושג בבחינה שנערכה במאי אשתקד (שעמד על 65.9 - פחות משתי נקודות מעל הציון הנכשל בבחינה) - כך עולה מתוצאות הבחינה והסטטיסטיקות שפרסמה היום (ג') לשכת עורכי הדין.

לבחינה, שנערכה בגני התערוכה ביום רביעי בשבוע שעבר, ניגשו 2,928 מתמחים ומתמחות. על-פי התוצאות, 78% מהנבחנים שניגשו בפעם הראשונה לבחינת הלשכה עברו את הבחינה, והציון הממוצע שלהם עומד על 73.

עוד על-פי הנתונים המתפרסמים היום, האוניברסיטה העברית בירושלים מובילה באחוזי המעבר, עם 97% עוברים. עם זאת, בהשגת הציון הממוצע הגבוה, 78.3, ישנו שוויון בין הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית לבין אלה שלמדו באוניברסיטת תל-אביב. מספר הנבחנים הגדול ביותר נרשם בקרב בוגרי הקריה האקדמית אונו, עם 407 נבחנים, כאשר 82% מהם עברו את הבחינה, בציון ממוצע של 70.9.

התוצאות הפעם היו גבוהות משמעותית מהתוצאות שהושגו בבחינה המקבילה אשתקד. על-פי התוצאות אז, 74% מהנבחנים שניגשו בפעם הראשונה לבחינת הלשכה עברו את הבחינה, כשהציון הממוצע שלהם לא היה גבוה בהרבה מהגבול התחתון למעבר - ועמד על 68.5 נקודות בלבד.

מיד בתום המבחן אשתקד התלוננו הנבחנים כי המבחן היה קשה מאוד וכי מנסים להכשיל אותם באמצעות בחינה בעייתית.

השנה התלונות הללו לא נשמעו בקרב הנבחנים החדשים. להיפך - מיד לאחר הבחינה פורסמו הערכות לפיהן אחוזי המעבר יעמדו על למעלה מ-80%, ואף נטען כי הנתונים הללו הנם תולדה של ניסיונה של לשכת עורכי הדין לכסות על המחדלים שנחשפו במבחן הקשה שנערך במועד מאי אשתקד.

מלשכת עורכי הדין נמסר כי "הנתון לפיו רק 39% מהנבחנים שניגשו בפעם השלישית ומעלה לבחינת הלשכה בכתב עברו את הבחינה, תומך בעמדת הלשכה באשר להטלת התמחות חוזרת בנוגע לנכשלים סדרתיים. הציון הממוצע של הנבחנים בפעם השלישית ומעלה היה נמוך ועמד על כ-59%".

עוד נמסר כי "לשכת עורכי הדין אמצה לפני שנים רבות את המלצות דוח ועדת גרסטל לרפורמה בהתמחות ובמתכונת הבחינות, ופעלה ללא ליאות כדי לקדם את יישומן. בין המלצות הדוח היו הארכת תקופת ההתמחות, התנסות מעשית ושינוי מתכונת הבחינה.

"ביוזמתם המשותפת של ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, ושל שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן, הוקמה ועדה בראשות מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף, שתבחן את מתכונת בחינות ההסמכה לשם קבלת רישיון עריכת דין ואת הצורך בגיבוש המלצות לשינוי או תיקון הבחינות במתכונתן הנוכחית".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, אמר היום: "אני סבור כי יש לשנות את מתכונת ההתמחות ואת מתכונת הבחינה הנוכחית. ראוי לקדם חקיקה אשר תשמור על רמת מקצוע נאותה של הנכנסים בשערי מקצוע עריכת הדין. אנו מצפים לפרסום מסקנות ועדת רוטקופף בשבועות הקרובים וליישומן המיידי".

תוצאות בחינת לשכת עורכי הדין
 תוצאות בחינת לשכת עורכי הדין

תוצאות הבחינות לפי מספר הפעמים שנבחנים ניגשו לבחינה:

תוצאות בחינת לשכת עורכי הדין
 תוצאות בחינת לשכת עורכי הדין