ציון קינן: "מחירי הדירות עדיין גבוהים"

(עדכון) - מנכ"ל בנק הפועלים: "אין ספק כי חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבעה מגורמים ספקולטיביים" ■ דני מרגלית: "הירידה בגביית המסים היא איתות לממשלה"

"מחירי הנדל"ן בישראל עדיין גבוהים יחסית לכוח הקנייה של האוכלוסייה בכלל ושל מגזרים ספציפיים בפרט, ומצב זה יוצר בעיה חברתית קשה אשר תיפתר רק על ידי גיבוש אסטרטגיה לאומית בתחום הנדל"ן" - כך אמר היום (ד') ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, בוועידת שוק ההון 2012 של "גלובס" ו-BDO זיו האפט.

קינן אמר כי למרות מאמצי הממשלה להוריד את מחירי הדירות באמצעות הגדלת היצע הדירות, "באזורים מסוימים עדיין מורגש מחסור אמיתי בדירות למגורים ובהתחלות בנייה". קינן הוסיף גם ש"אין ספק כי חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבעה מגורמים ספקולטיביים שפעלו בשוק".

קינן מציע להקל במיסוי על דירות לזוגות צעירים, מלבד המאמצים להצפת השוק בקרקעות.

קינן התייחס גם למצב המשק הישראלי על רקע ההאטה בצמיחה והגידול בגירעון. לדבריו, "בתרחישים מסוימים הגירעון עלול להגיע לכדי 4.5% תוצר, לעומת היעד המקורי שעמד על 2%. כידוע לכם, הגירעון הממשלתי ממומן בעיקר על ידי הנפקות אג"ח ממשלתיות, אשר להן השפעה מהותית על שוק ההון הישראלי. יש לזכור כי אחד מהגורמים המרכזיים ליציבות המשק ולחוסן אותו הוא הפגין, וממשיך להפגין, לאורך השנים, טמון במדיניות הכלכלית האחראית והמרוסנת של ממשלות ישראל, והשליטה ההדוקה על התקציב לאורך שנים רבות אחורה".

בהתייחסו למשבר החוב באירופה אמר קינן כי "לפי הערכת קרן המטבע הבינלאומית, הממשלות והבנקים ייאלצו למחזר השנה חובות בהיקף שיגיע ל-23% מהתוצר של הגוש!שוק ההון הבינלאומי מעולם לא עמד בפני אתגר כזה, וקשה להעריך באיזו מידע יצליח לעמוד בו. לכן, אין לי ספק שהבנקאות האירופית תצטרך לעצב מחדש את המודל העסקי ואת מקורות המימון שלה. בולט במיוחד תהליך הורדת המינוף של בנקים, במטרה 'לנקות' את מאזניהם מנכסים רעילים ומסוכנים. חלק לא מבוטל מההקטנה יבוא מצמצום באשראי לציבור, והתוצאה מכך עלולה להיות הרסנית - דווקא כאשר גוש האירו במיתון, ייתכן שבמקביל יתפתח מחנק אשראי, אשר כשלעצמו עלול להחריף עוד יותר את המיתון".

דני מרגלית: הירידה בגביית מסים מדאיגה

דני מרגלית, יו"ר BDO זיו האפט, הזהיר את הממשלה שלא להיגרר להקלות מס למרות המחאה החברתית, כיוון שלדעתו מדובר בדרך שרק תעמיק את הגירעון ותזיק למעמד הביניים בפרט ולאזרחי ישראל בכלל.

"הירידה בשיעור גביית המסים היא איתות לממשלה", אמר מרגלית בוועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט. "45% מהישראלים שינו את הרגלי הקנייה שלהם בעקבות המחאה. מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל מצביע על עליית מחירים. המחאה החברתית פגעה ברוב ענפי המשק - כניסה של ארגונים לתוכניות התייעלות, פיטורים וכו'".

מרגלית הציע מספר חלופות לממשלה, כגון "הפחתת מס החברות, דילול הרגולציה בשוק ההון, עדכון מדרגות המס של שכירים, הגברה מרוככת של התחרותיות במשק, התדיינות עם הוועדים הגדולים במשק ועידוד תקציבי הפיתוח של המדען הראשי. אולי לא אהיה פופולארי במה שאגיד, אבל מותר להיות אופטימיים".

ועידת שוק ההון לשנת 2012 מתקיימת היום במלון דייוויד אינטרקונטיננטל בת"א. כמדי שנה, בכירי שוק ההון ידברו על הנושאים הבוערים ביותר על סדר היום - מרגולציה דרך הסדרי חוב ועד הזדמנויות השקעה בסביבה המאקרו-כלכלית הסבוכה של ימינו. אתר "גלובס" מעביר את הדיונים בשידור חי לכל אורך היום.

לצפייה בלו"ז הוועידה - לחצו כאן

חגי גולן, העורך הראשי של "גלובס", נשא נאום תחת הכותרת "האם הרגולציה חונקת או מחזקת?". גולן ציין כי "נושא הרגולציה הוא ציר ביום הדיונים הנוכחי. 700 מיליארד שקל מחסכונות הציבור מנוהלים כיום בשוק ההון, כאשר בעשור האחרון עבר חלק מסכומי הכסף מהבנקים לחברות הביטוח ולבתי ההשקעות בעקבות ועדת בכר.

"כתוצאה מכך, נוצר בשוק ההון הישראלי שוק אג"ח קונצרני משגשג, שגייס עשרות מיליארדים גם בשיא המשבר של 2008. שורת צעדים מהדקים את הפיקוח על השחקנים בשוק, כגון ועדת חודק, אכיפה מינהלית, ועדת הריכוזיות, תיקון 16 המגביל שכר בכירים ועוד. התוצאות: מחיקת חברות ציבוריות מהמסחר, מיזוג בתי השקעות, העברת חסכונות הציבור לחו"ל וירידה במחזורי המסחר בבורסה בתל אביב".