דני צידון וראובן שפיגל: אין מחנק אשראי במשק

המשנה למנכ"ל בנק לאומי בוועידת שוק ההון 2012: "אין מחנק אשראי אבל יש פחות אשראי במשק; זו בעיה שדורשת את התערבות בנק ישראל, רשות ני"ע והמונה על שוק ההון באוצר" ■ מנכ"ל דיסקונט: "הרגולציה - על התפר שבין שיתוק לעשייה"

"המשק הישראלי נמצא בנקודה לא טובה או פחות טובה מזו שבה היה בתחילת המשבר ב-2009 ומודי'ס רואים את זה" - כך אמר פרופ' דני צידון, המשנה למנכ"ל וראש חטיבת שוקי הון בבנק לאומי, בוועידת שוק ההון 2012 של "גלובס" ו-BDO זיו האפט. צידון אמר את הדברים בהקשר להורדת תחזית הדירוג של הבנקים בישראל ע"י מודי'ס אמש. (לסיפור המלא)

צידון ציין כי הבנקים הישראלים חזקים היום יותר ממה שהיו בסוף 2008: "מצבם של הבנקים השתפר, מצבה של הכלכלה הורע". בתשובה לשאלת כתב הבנקים ושוק ההון של "גלובס", עירן פאר, אמר צידון כי "הבנקים הקטינו את המינוף אבל החברות הגדילו את המינוף שלהן לרמה דומה לזו של התאגידים בארה"ב. זה לא הרבה, זה לא יותר מדי, אבל זו עדיין עלייה. החברות נעשו יותר ממונפות יותר חשופות לתקופות של מיתון ולכן אנחנו מרגישים את זה יותר מב-2009".

בהתייחסו להחלטת המפקח על הבנקים בבנק ישראל לחייב את הבנקים להעלות את יחס הלימות ההון שלהם אמר צידון כי "החלטה מהי רמת המינוף הנכונה לבנקים משפיעה באופן גבוה מדי על היצע האשראי במשק. מי שהחליט להפוך את הבנקים ליותר יציבים - ואני חושב שזו הייתה החלטה מאד נכונה - החליט שיהיה פחות אשראי במשק".

צידון נשאל האם הוא צופה מחנק אשראי במשק וענה כי "אני לא אוהב את המילה מחנק אשראי. ההחלטה מקטינה את היצע האשראי. כשקיבלו את ההחלטה בנו על זה ששוק האשראי החוץ-בנקאי ישלים את החסר, אבל הוא לא בנוי לכך. צריכים לשבת שלושת הרגולטורים של המשק ולהחליט איך פותרים את הבעיה הזו. זו בעיה שדורשת את התערבות בנק ישראל, רשות ניירות ערך והמונה על שוק ההון באוצר".

צידון הזהיר מפני יעד גירעון של 5% ואמר כי ברגע שיראו שהפריצה אינה חד-פעמית ההתייחסות למשק הישראלי תשתנה לחלוטין: "אנחנו צריכים לשמור את רמת הסיכון הכלכלי שלנו נמוכה משל אחרים כדי שנוכל להמשיך לשמור על יחסינו הכלכליים עם העולם". צידון נשאל כיצד ניתן לרדת מתוואי גירעון של 5% מהתוצר ואמר כי "יהיה צורך לצמצם הוצאות ולהעלות מסים". הוא גם קרא להאיץ את הבנייה בתחום המקרקעין.

כאשר נשאל מה יקרה לשווקים אם יוון תפרוש מגוש האירו, ענה צידון: "לא שמעתי מישהו בארץ שאמר שבאירופה יהיה טוב גם בשנה שעברה. שינוי התפיסה ביחס ליוון הוא שינוי מציאות. ככל שעובר הזמן, אם היא תצא מהאירו זה הופך להיות יותר בעיה של יוון ופחות בעיה של אירופה. אבל זה לא פותר לאירופה את הבעיות שיש בה. יש בה בעיות מבניות אמיתיות, היא צריכה לעבוד יותר עבור מה שהיא מרוויחה. השאלה היא איך עושים זאת. בכלכלה אין מתכון אחד. גם אירופה יכולה לבחור יותר ממסלול אחד כדי לצאת ממצבה, אבל צריכה לפעול. אם המדינות ימשיכו להתנגח אחת בשנייה זה לא יעזור. גוש האירו הוא לא רק שאלה כלכלית. אם הוא יתפרק, אף אחד לא יזכור בעוד 20 שנה את המונח אירופה, יהיו 2-3 מדינות שיזכרו משם".

שפיגל: "הרגולציה - על התפר שבין שיתוק לעשייה"

ראובן שפיגל, מנכ"ל בנק דיסקונט, נשא גם הוא דברים במושב ודיבר על הגברת הרגולציה בשוק: "אנחנו רואים רגולציה שמצד אחד באה להגן אבל צריך גם לראות מה ההשלכות שלה. רגולציה יכולה לעודד עשייה אבל גם לשתק. אני חושב שאנחנו נמצאים בתפר הזה היום".

גם שפיגל דחה את הטענות בדבר מחנק אשראי במשק: "לא הייתי אומר מחנק אשראי אבל אני יכול לומר שכמות האשראי במשק אכן בירידה".

רו"ח ארז סופר מ-BDO שאל את שפיגל בדבר ייקור האשראי ע"י הבנקים, והוא ענה כי "רמת הסיכון עלתה ומחיר ההון יותר גבוה ולכן מן הסתם המרווחים על האשראי עלו". סופר שאל את שפיגל לתגובתו על הורדת דירוג האשראי של הבנקים ע"י מודי'ס, ושפיגל ענה: "מודי'ס לא חושש ליציבותה של המערכת אלא שההתפחויות הכלכליות ישפיעו עליהם. אנחנו רואים עלייה זוחלת במחיר הכסף ואני בהחלט צופה שהמגמה הזו תמשיך".