סרוסי: "צופה ירידות של אחוזים בודדים בנדל"ן"

יו"ר בנק הפועלים אופטימי בשיחה עם עורך "גלובס" חגי גולן, בוועידת שוק ההון 2012 ■ סרוסי: "הכלכלה העולמית צומחת עד 3%; המערכת הבנקאית יציבה - איפה הבעיה?"

"העולם צומח עד 3% על פי התחזיות. איפה הבעיה?", כך פתח את דבריו יו"ר בנק הפועלים, יאיר סרוסי, שנשמע אופטימי בוועידת שוק ההון 2012 של "גלובס" ו-BDO זיו האפט. לאחר נאומו של שר האוצר שטייניץ, שוחח עורך "גלובס" חגי גולן עם סרוסי אודות "צמיחה ושוק ההון", שיחה במסגרתה התייחס סרוסי למצב המשק והמערכת הבנקאית המקומיים, לנוכח ההאטה בחו"ל.

במסגרת השיחה, הביע סרוסי ביטחון במצב המשק המקומי, אשר מושפע בעיקר מהחששות הגיאופוליטיות, שיבח לטובה את המערכת הבנקאית היציבה, וציין כי בשוק הנדל"ן נראה ירידות של "מספר אחוזים בודדים", למרות החשש מהתפוצצותה של "בועה".

באשר למצב בשווקים בחו"ל, הבהיר סרוסי כי "ארה"ב בסך הכל בתהליך התאוששות, אבל יש התדרדרות באירופה בימים האחרונים - שאלות בסיסיות של דו שיח בין המנהיגים באירופה. לדעתי לצרפתים יש אינטרס גדול להמשיך להוביל את אירופה עם הגרמנים".

"המשקיעים הישראלים מגלים את העולם"

כנשאל על ידי גולן אם המצב בשווקים בחו"ל צפוי להשפיע, באופן מהותי, על המשק המקומי, הבהיר סרוסי: "90% קשור למה שקורה כאן, בישראל וההשפעה מחו"ל היא בשוליים. הבנקים שלנו יציבים מאוד, ויש לנו את כל הכלים מבחינה דמוגרפית כדי לצמוח".

גולן שאל את סרוסי לגבי הורדת הדירוג של מודי'ס לבנקים בישראל, וסרוסי התייחס והבהיר: "צריך לשאול מה השתנה. אני חושב שיש אפילו שיפור בחודשים האחרונים. יש לזכור שהמערכת הבנקאית צלחה את המשבר בלי הזרמות הון ממשלתיות".

"אנחנו רוצים להעלות את הלימות ההון ולחלק דיבידנדים, גם אם ברמה פחותה מבעבר", התייחס סרוסי למצב הבנקים לאור שאלתו של גולן, "הבנקים בארה"ב חזרו לחלק דיבידנד - כי היום בעולם מחפשים חברות דיבידנד בגלל ירידת התשואה".

סרוסי גם ניסה להסביר את הפער שנוצר בין המדדים בבורסה המקומית, למדדי חו"ל שחוו ראלי אדיר מאוקטובר 2011: "המשקיעים שלנו מגלים את העולם", אמר. "חלק מהמשקיעים הזרים יצאו בגלל המזרח התיכון ושינוי האינדקס שלנו. עם זאת, אני חושב שבסוף נתכנס לאיפה שנמצא העולם, אבל זה תלוי ברגולציה של שוק ההון".

"איראן מעלינו כמו עננה"

גולן: מה לגבי איראן?

סרוסי: "זה תלוי מעלינו כמו עננה. הסוגייה הגיאו-פוליטית חזרה לכותרות. כדי להביא שחקנים מבחוץ, נצטרך לעשות מאמץ, כי זו השכונה שאנחנו חיים בה. הממשלה תומכת, אבל קטר הצמיחה הוא הסקטור העסקי".

באשר למצב שוק הנדל"ן, ציין סרוסי כי הוא "רוצה מדיניות רכה, פעילות בצורה הדרגתית. אני חושב שנראה ירידה של מספר אחוזים בודדים, כי יש פה אוכלוסיה צעירה והביקושים יישארו".

"בטכנולוגיה יש פה בום מטורף"

באשר לפעילות המשקיעים הזרים במשק, אשר בה חלה האטה בתקופה האחרונה לנוכח שינויים רגולטוריים, העלאת המס על רווחי ההון, המצב הגיאופוליטי וההאטה בחו"ל, ציין סרוסי כי "אכן ראינו יציאה של זרים משוק ההון", אולם הבהיר כי "בתחומי הטכנולוגיה יש פה בום מטורף".

"בשאר התחומים יש פה המון בעיות עם כללי המשחק", המשיך. "עד שלא יובהרו הכללים יהיה קשים למשקיעים זרים להיכנס. צריך להחזיר את התיאבון למשקיעים בשוק ההון ולמשקיעים הריאליים".