שריג: "השוק בארה"ב הוא האטרקטיבי ביותר"

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, במשרד האוצר, בוועידת שוק ההון 2012 של "גלובס" ו-BDO זיו האפט: "שוק האג"ח הקונצרניות עבר תהפוכות בשנים האחרונות"

"השוק האמריקני שעבר תהפוכות רגולטוריות עצומות הוא האטרקטיבי ביותר", פתח את דבריו היום (ד') עודד שריג, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, במשרד האוצר. שריג בוועידת שוק ההון 2012 של "גלובס" ו-BDO זיו האפט, תחת הכותרת "תקנות ההשקעות החדשות".

"בארץ, שוק האג"ח הקונצרניות עבר תהפוכות בשנים האחרונות", סיפר שריג. "אחת ההשפעות העיקריות עליו הייתה השפעות יישום תקנות ועדת חודק. החלנו על הגופים מספר חובות מרכזיות. הוראות האגף שנגזרו מחודק, נכתבו כך שניתן לשווקים זמן כדי להתאים עצמם לסטנדרטים החדשים שקבענו".

שריג הסביר כי בכדי שהחברות והגופים בישראל יוכלו להתארגן להוראות הוועדה "בלי שייווצר מחנק אשראי בשוק", הוחלו התקנות בעיקר על סדרות אג"ח חדשות. "הרעיון היה לייצר שסתום עם מרווח פעולה", אמר. "בנוסף, ההתניות החוזיות לאמות המידה הפיננסיות נקבעו כהמלצה שניתן לסטות ממנה. לא רצינו ליצור לחצים כבדים מדי על השוק כשההוראות מיושמות".

שריג אמר כי כשנתיים לאחר קביעת הסטנדרטים, "רואים באגף שינוי בתפיסה של כל הגורמים המעורבים בשוק. הניהול בשוק הרבה יותר קפדני היום מבעבר. לא רואים יותר היום הנפקות פקס. רואים שיש דיונים הרבה יותר מעמיקים בגופים המוסדיים על כניסה להנפקות. רואים אנליזות מעמיקות יותר".

"תוצאה אחת של ההנפקות היא שיש כאלה שהמוסדיים נמנעים מלהיכנס אליהן. זה יישום של משמעת לתקנות שלנו, להנפקת ני"ע ראויות להשקעה", המשיך. "יש גם תניות פיננסיות שהפכו לדומיננטיות. כמו לדוגמא עילות לפירעון מיידי - העמדת אג"ח לפירעון מיידי בגלל חוב אחר של המנפיק. גם עילות לפירעון מיידי הקשורות להעברת שליטה. עילה לפירעון מיידי כשיש מכירה מהותית של נכסי החברה או שינוי מהותי בפעילותה".

"המוסדיים גם מתחילים לדרוש הכללת אמות מידה פיננסיות, כמו לדוגמא ליחס הון עצמי למאזן. רואים גם מגבלות על חלוקת דיבידנדים, על הרחבות שניתן לבצע בסדרות ועוד. אנחנו מקווים שהסטנדרטים שקבענו ומשמשים את המוסדיים, יאומצו גם בעולם קרנות הנאמנות, שגם הם שחקן מרכזי בענף וראוי ליצור אחידות בדרישות כדי לחזק את עמדתם".

"יש תמרורי אזהרה שמצביעים על התדרדרות ביכולת המנפיק לפרוע התחייבויות", דברי שריג. "כשהתמרורים מהבהבים, המגבלות השונות על פעילות החברה יוחמרו, כמו על דיבידנדים או עסקאות בעלי עניין. השינויים ההדרגתיים שרואים במאפייני האג"ח הקונצרטיות, הן עדות לאימוץ סטנדרטים חדשים וטובים יותר בשוק האשראי החוץ בנקאי".

"כוונתנו הייתה להעביר את השוק משיווי משקל אחד לאחר, מבלי לגרום לזעזועים", סיכם. "אני שמח לדווח שצעדי ההסדרה שנקטנו באגף, מקרבים את שוק האג"ח בישראל לסטנדרטים בעולם. מקווים שהשינויים שהנהגנו והאימוץ ההדרגתי שלהם, ישחררו את השוק".