רשות ני"ע: נותיר הנפקת אג"ח של שותפויות גז

רו"ח אביבה בן משה חשפה הכוונה לראשונה בוועידת שוק ההון 2012 של "גלובס" ו-BDO זיו האפט ■ סולטן: "אלה חדשות טובות לשוק" ■ מנכ"ל אבנר ויו"ר דלק קידוחים, גדעון תדמור על הפסקת הקידוח ב"לוויתן": "לא רצינו שזה יקרה"

"לא רצינו להפסיק את הקידוח ב'לוויתן 1' אבל היו אינדיקציות שפורטו. מסתבר שהשוק הסתכל על הדברים בצורה מושכלת הראייה לטווח ארוך. קיימת הכוונה לחזור ולחקור את המטרות העמוקות", כך ציין היום (ד') מנכ"ל אבנר ויו"ר דלק קידוחים גדעון תדמור בהתייחס להפסקת הקידוח ב"לוויתן". תדמור אמר את הדברים בדיון אודות היבטי הרגולציה בשוק יזמות הנפט והגז בישראל בוועידת שוק ההון 2012 של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט.

הפאנל התקיים בהשתתפות רו"ח אביבה בן משה, ראש צוות נפט וכלכלה במחלקת תאגידים ברשות לניירות ערך, סמנכ"ל בכיר ברשות המסים ערן יעקב, צחי סולטן, דירקטור במודיעין, רו"ח ניסים יהושע, ראש תחום גז ב-BDO זין האפט ועו"ד מרק פיליפס ממשרד עו"ד הרצוג, פוקס, נאמן.

"נושא סימני נפט הוא בעייתי. משקיעים אוהבים 'סימנים' והגדרות ברורות נמצאות אצל הגיאולוגיים. הרשות דורשת לדווח 'סימנים' כשהם משמעותיים אחרי שמגיעים לקצה שכבת המטרה", ציינה בן מנשה.

"שעת המבחן של הרבה שותפויות"

לשאלה מהי המטרה הבאה ב"שרה" ו"מירה", השיב סולטן כי "אני לא גיאולוג. אם היה לנו משהו מוסמך - היינו מפרסמים. פרסמנו את דוח המשאבים ועכשיו ה'מקדח יקבע'. אני חושב שההנחיות החדשות טובות מאוד, גם למשקיעים".

בהמשך לדחיית הקידוח ב"לוויתן" ובאשר לשאלה אם נראה רשיונות שחוזרים לממונה על הגז והנפט בגלל עלייה בעלויות הקידוח, ציין סולטן: "אני מאמין שתהיה השפעה גדולה לקידוחי 'שמשון', 'מירה', 'ים חדרה' ועוד. הצלחה או כישלון בהם יקבעו את היכולת לגייס כספים, ביחד עם זמינות האסדות".

"זו תקופה מאתגרת, ומשרד האנרגיה יקפיד מאוד", אמר תדמור. "זו שעת המבחן של הרבה שותפויות שקיימות היום. יש לנו בדלק תוכנית עבודה בישראל, ואנחנו חושבים שהאגן הלבנטיני מעניין מאוד, ואנחנו פעילים גם בקפריסין כידוע, כאשר סוף המכרז ביום ו' הקרוב".

סולטן ותדמור ציינו כי הם שוקלים להרחיב את הפעילות מעבר לישראל וקפריסין - אך שניהם הזכירו כי השותפויות מנועות לפעול בחו"ל. סולטן כינה זאת "אנחנו נכים - תנו לנו לפעול".

"זקוקים למשקיעים גדולים"

באשר לאפשרות כי משקיעים זרים ישתתפו בקידוחים, ציין תדמור כי "יש עניין רב של משקיעים זרים להיות מעורבים בקידוחים שלנו אבל הם לא יכולים להיכנס מכל מני בחינות. בגלל זה אנחנו שוקלים הנפקה בחו"ל".

"אנחנו במשחק של הגדולים ביותר - אנחנו זקוקים לחברות גדולות ויש לנו את הגזר להביא אותם לפה", המשיך. "למשקיעים זרים יש אלטרנטיבות, ואנחנו צריכים לעמוד בסטנדרטים בינלאומיים. אסור לו להמציא את הגלגל".

רשות ני"ע: פתח להנפקת אג"ח

לשאלה אם ניתן לגייס עוד כסף לשותפויות בדרכים אחרות, לטובת המשך פיתוח הקידוחים, השיב סולטן: "לדעתי כן. צריך לאפשר הקצאה פרטית או הקצאה לא אחידה לשותפויות. הנפקת אג"ח היא דוגמה נוספת".

"אכן יש כוונה לאפשר לשותפות להנפיק אג"ח או לאפשר הקצאה פרטית, וזה מצוי בחשיבה גם בבורסה, בכפוף לממשל תאגידי", חשפה לראשונה בן משה בוועידה. מדובר במהלך חשוב, שכן הוא עשוי לפתור בעיות גיוס הון, בלי דילול של מחזיקי יחידות השתתפות הקיימים.

"השותף הכללי מקבל החלטות בצורה בלעדית, ומסכן את כספי הציבור. בנוסף, השותף הכללי מקבל דמי מפעיל, אחוז מההוצאות. מבחינתו זה מצב של win-win", אמרה עוד. סלטן הגיב לבן משה ואמר כי "אלה חדשות טובות לשוק". תדמור, כמו סולטן, ציין כי הוא שמח שיש מחשבה בנושא.

"עיכוב של חצי שנה בקידוחים"

באשר להשפעת הרגולציה על סקטור הגז-נפט ויישום המלצות ועדת ששינסקי, ציין יהושע כי "חוק ששינסקי מיושם כבר מאפריל 2011, ואנחנו רואים את זה בדיווחי התזרימים המהוונים של החברות".

"ראינו לאחרונה את התקנות החדשות של משרד האנרגיה והמים בעניין פטור מהיתר בנייה", אמר פיליפס." עכשיו יש לנו מצב של הארכת מועדים בקידוחי מים רדודים כמו 'שמן', 'גבריאלה', 'יצחק' ועוד, כי הם יצטרכו להגיש תסקיר סביבתי, וזה יעכב את הקידוחים במינימום חצי שנה".