מייסד JDate יבקש תוך 20 יום פשיטת-רגל בארה"ב

במסגרת תביעה שהוגשה לבימ"ש השלום בת"א התברר כי מייסד אתר ההיכרויות הבינלאומי המצליח, יואב (ג'ו) שפירא, מצוי בחובות, אין לו כל רכוש על שמו, והוא מתגורר בדירה שכורה ■ הערכה: הסתבך בהשקעות נדל"ן כושלות בארה"ב

יואב (ג'ו) שפירא, מייסד אימפריית ההיכרויות הבינלאומית ליהודים JDate, עומד בפני פשיטת-רגל - כך נודע ל"גלובס". במסגרת דיון שנערך השבוע (ג') בבית המשפט השלום בתל-אביב הצהיר שפירא כי בכוונתו להגיש בקשה לפשיטת רגל-בארה"ב, "ככל הנראה תוך 20 יום". עוד נודע כי שפירא מצוי בחובות, אין לו כל רכוש הרשום על שמו, והוא מתגורר כיום בדירה שכורה.

הפרטים נחשפו במסגרת תביעה שהגישה חברת GARLINDER PROPERTIES כנגד שפירא ואשתו לשעבר ניקי, בטענה כי שפירא חייב לחברה חוב של כ-460 אלף דולר, ואף ניתן בארה"ב פסק דין המחייבו לשלם את החוב.

בתגובתו הראשונית לבית המשפט טען שפירא כי יש לדחות את התביעה, וכי פסק החוץ ניתן נגדו במעמד צד אחד. לטענתו, הוסכם בין הצדדים כי גביית החוב תידחה במספר שנים.

גורמים המכירים את שפירא טוענים כי הוא מעוניין בדחיית חובותיו, על מנת להיכנס לעסקים שוב ולהרוויח כספים, ובאופן זה לסגור את החובות, אך הוא נדחק בעל-כורחו להליך של פשיטת-רגל.

ההערכות הן כי נפילתו הכלכלית של שפירא באה על רקע השקעות נדל"ן כושלות שביצע בארה"ב.

צפי לצווי הקפאה

שפירא פרש לפני מספר שנים מניהול אתר ההיכריות, ובהמשך מכר את כל אחזקותיו בחברה המפעילה את האתר. בעבר היה מעורב בליווי צעירים במיזמי מובייל טכנולוגים דיגיטליים וביוזמות נוספות, וכעת בכוונתו לחזור לעסקים על מנת לסגור את חובותיו.

במסגרת הדיון שנערך השבוע בבית משפט השלום בתל-אביב, הודיע עו"ד בועז וילנסקי, המייצג את שפירא, כי בכוונת שפירא להגיש בקשה לפשיטת-רגל בארה"ב. לטענתו, לבקשה לפשיטת-רגל תהיה השפעה על ההליך שהוגש בישראל כנגד שפירא, וזאת מכיוון שיינתנו שם צווי הקפאה אוטומטיים, החוסמים את הנושה האמריקני לפעול בארה"ב ובארץ.

עו"ד וילנסקי הוסיף כי הם נכונים לקיים משא-ומתן עם התובעת ולהגיע עמה להסדר.

במהלך הדיון נחשף מצבו הכלכלי הקשה של שפירא, המתגורר כיום בעיקר בישראל. לשאלת השופטת ריבה ניב, מה יכולתו הכלכלית של שפירא כיום, השיב עורך דינו, כי שפירא מעוניין לכסות את כל חובו לחברה התובעת בהסדר בתוך 36 חודשים. "שפירא גר היום בדירה שכורה, אנו מוכנים להציע 50 אלף דולר בתשלום תוך 30 יום... ומתוך כך אנחנו מקווים ששפירא יתחיל להשתכר ולעשות עסקים... אנו נבקש מהנושים כי הריבית תועמד על 6%. אין ביכולתנו להציע ביטחונות, שכן אין למרשי רכוש", מסר.

עו"ד בועז וילנסקי, ב"כ של יואב שפירא, מסר: "אין תגובה".

במהלך השנים בהם התגורר בארה"ב היה מעורב שפירא בפעילות פרו-ישראלית באמצעות איפ"ק (הוועד האמריקני-ישראלי ליחסי ציבור) ובפוליטיקה האמריקנית. הוא שירת כחבר במעגל הפנימי של הוועדה הסנאטורית הרפובליקנית, וב-2008, יחד עם גרושתו ניקי, השתתף במשלחת הנשיאותית האמריקנית לחגיגות יום העצמאות ה-60 של ישראל, שערך נשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' בוש הבן.

בשנותיו כמנכ"ל ויו"ר החברה שהפעילה את האתר, הוביל שפירא את JDate ואת בסיס הלקוחות שלהם במעורבות בפעילות פרו-ישראלית להפיכתה לגוף מוביל בקהילה היהודית העולמית.

ב-2006 הגדיר אותו אחד העיתונים היהודיים הבולטים בניו-יורק - Jewish Daily Forward - כאחד מ-50 היהודים המשפיעים ביותר באמריקה, ונכתב עליו: "הבסיס של ג'ו בבוורלי הילס עושה יותר לשמר את המשכיות היהדות מכל גורם אחר".

ב-2006 השתרבב שמו של שפירא לאחת הפרשות המסעירות והסבוכות שידע שוק ההון הישראלי ושטרם הגיעה לסיומה - פרשת עודד דסאו. שפירא העמיד לדסאו הלוואה של 5 מיליון דולר לצורך מימון עסקת א.מ.ד. ביוני 2006 הוציאה החברה הציבורית גולן מלאכת מחשבת שבבעלות דסאו הודעה לבורסה, לפיה משך דסאו 4.8 מיליון דולר מחשבון החברה לצורך תשלום עסקה שטרם נדונה בדירקטוריון.

אימפריית ההיכרויות עדיין משגשגת

יואב שפירא, שגדל בגבעתיים והיגר לארה"ב בגיל 26, הקים ב-1997 עם אלון כרמל את חברת מצ'נט, לימים ספארק נטוורקס, בעלת המותג JDate. ב-1998 כבר היו לאתר 10,000 מנויים, ושני השותפים החליטו להנפיק את החברה. שפירא גייס 1.5 מיליון דולר מאיש עסקים גרמני, גיוס שבעקבותיו רכשה מצ'נט את אתר ההיכרויות הגדול "אמריקן סינגלס" ב-3.9 מיליון דולר.

ב-1999 החברה גייסה הון שוב בגרמניה, ובמארס 2000 בשלישית, הפעם כבר לפי שווי של 130 מיליון דולר. ביוני 2000 היא הונפקה בבורסה בפרנקפורט לפי שווי של 160 מיליון דולר, וב-2007 היא כבר נסחרה בפרנקפורט וב-AMEX בניו-יורק.

מהר מאוד הפך האתר לדומיננטי בשוק ההיכרויות ולמוביל בקהילת אתרי ההיכרויות היהודים בעולם. לאתר נרשמו מאות אלפי חברים, ובתקופות מסוימות הצטרפו אליו אלפים מדי חודש.

גם ההכנסות צמחו במהירות: מ-6.7 מיליון דולר ב-2000, הן זינקו ל-36.9 מיליון דולר ב-2003, ול-65.1 מיליון דולר ב-2004, אך ספארק המשיכה להפסיד שנה אחר שנה.

ב-2005 התמנתה הנהלה חדשה, ובשנה שאחריה כבר השתפרו התוצאות, והחברה עברה לראשונה לרווח של 6.5 מיליון דולר. בתום שנת 2009 נרשמו בחברת ספארק נטוורקס הכנסות של כ-45.3 מיליון דולר והפסד נקי של כ-6.4 מיליון דולר.

בסוף שנת 2010 החברה רשמה הכנסות של כ-41 מיליון דולר ורווח נקי של כ-3.7 מיליון דולר, ובסוף 2011 נרשמו הכנסות בהיקף של כ-48 מיליון דולר ושוב הפסד נקי של כ-1.6 מיליון דולר.