מבחן דרכים: לקסוס GS250 מככבת במשבצת "החברתית"

מעצבי לקסוס GS250 אמנם ציידו אותה בחרטום אגרסיבי, בגריל מושחז ובפנסי חזית גדולים, אך בסופו של דבר זו עדיין מכונית שנראית יקרה, אבל היא מדברת בשקט ולא מנסה למרפק לעצמה נוכחות כביש

בשבוע נתקלתי בראשונה ברחוב צדדי במכונית פרארי חדשה ונוצצת, בצבע אדום כמובן. תגובות הקהל לא איחרו להגיע, ותוך דקות ספורות נוצרה התקהלות קטנה ועוינת סביב המכונית. "כמה היא עולה?", שאלה גברת אחת במבטא כבד. "מיליון וחצי", ענה לה מישהו. "מי שמשלם כזה סכום על מכונית צריך לשבת בכלא", אמרה הגברת בזעם והמשיכה הלאה. צופים אחרים העלו ספקולציות לגבי משלח-ידו של בעל הרכב (המנעד נע בין יורש עשיר ליבואן נערות ליווי), העדפותיו בתחום הזוגיות, ועוד אי-אלו מאפיינים שמפאת כבוד הדף נימנע מלפרט.

פרארי אדומה היא ללא ספק דוגמה קיצונית, אולם היא משקפת היטב את תגובת הרחוב הישראלי כלפי רכבי יוקרה מוחצנים. מכונית פאר היא כרטיס ביקור מעמדי בוטה, ובחברה שנמצאת על סף רתיחה כלכלית וחברתית היא נוטה להחצין ולהקצין רגשות מודחקים.

זוהי דילמה לא פשוטה למי שלוקה במצפון חברתי רגיש או סובל מחרדת קהל, אך עדיין לא רוצה לוותר על מנעמיה של מכונית פאר. הפתרון הוא להצטייד ברכב יקר, שעיצובו ותדמיתו אינם זועקים "כסף" ומצליחים להיטמע היטב ברקע. אחת השחקניות הבולטות במשבצת "החברתית" בישראל היא לקסוס GS וגם הדור החדש של המכונית, שנחת בארץ באחרונה, ממשיך את הקו.

קווי סדאן קלאסיים

המעצבים אמנם ציידו את GS החדשה בחרטום נאה ומעט יותר אגרסיבי משל המכונית היוצאת, והיא מתהדרת בגריל מושחז, פנסי חזית גדולים המעוטרים בנוריות LED אופנתיות, ופגושים עמוקים יחסית; אולם לאחר שנוטשים את החרטום נשארים עם קווי סדאן קלאסיים מכובדים, עם פרופיל צד אנונימי, ועם זנב שמזכיר קצת פולקסווגן פאסאט. זו עדיין מכונית גדולה שנראית יקרה, אבל היא מדברת בטון שקט ואינה מנסה למרפק לעצמה נוכחות כביש.

המוטו של לקסוס הוא "חתירה מתמדת לשלמות", והאגדות מספרות שאחת מדרישות הקבלה הבסיסיות של עובדים למחלקת הפיתוח והייצור של החברה ביפן היא אישיות טורדנית-כפייתית. אכן, תא הנוסעים נראה כאילו תוכנן ויוצר על-ידי צבא של מהנדסים יפנים קטנים עם בעיית OCD קשה. איכות הייצור לא פסחה על אף פינה בתא, נסתרת ונידחת ככל שתהיה, ואפילו תא המטען מרגיש כאילו נוצק לתוך המכלול. גם ריפוד העור העשיר של המושבים מרגיש כאילו הוא הגיע מאותן פרות "קובה" יפניות מיוחסות ומאושרות שמקבלות מסאז'ים בבירה ובסאקה בטרם יתרמו את האנטרקוט שלהן.

פרט לאיכות, עיצוב עמדת הפיקוד והתא כוללים את רוב האלמנטים שכבר ראינו אצל המתחרים: מסך LCD גדול עם תפריטים מתוכננים היטב, בקרה באמצעות עכבר שליטה רב-כיווני, לוח מחוונים קלאסי עם צגי מידע מפורטים, הגה עתיר מחווני תפעול וקווים מאסיביים ושמרנים. אי-אפשר שלא להתרשם.

מרחב הפנים לא השתנה מהותית לעומת המכונית היוצאת, והוא יכול ללא קושי למלא מטלות ניהוליות טיפוסית לפלח זה, כולל אפשרות להתרווח מאחור תוך הפקדת ההגה בידי נהג שכיר. צל"ש מגיע גם למערכת הקול שמייצרת צליל נקי וצלול.

ביצועים לא מסעירים

בדגם הבסיס של GS החדשה הוחלף מנוע 3 הליטר במנוע V6 חדש בנפח 2.5 ליטר, שמייצר 209 כ"ס - כמעט 40 כ"ס פחות מהמנוע היוצא. זה לא בדיוק מסלול אבולוציוני מקובל לשדרוג דגמים בפלח הפאר. נראה שהיבואן מודע לבעיית התדמית, ולפיכך הוא גם מביא את המכונית ללא הסימול "250" על זנבה. ללא קשר לאותם 500 סמ"ק שנעלמו, המכונית מספקת ביצועים קרובים למדי לאלה של קודמתה, עם בונוס של צריכת דלק משודרגת.

הביצועים אמנם לא מסעירים ו-8.6 שניות מאפס ל-100 קמ"ש לא יעלו את לחץ הדם של אף נהג, אבל האופי החלק והשקט של המנוע והתמיכה שהוא מקבל מהתיבה האוטומטית, במיוחד במצב ספורט הנמרץ, מעדנים את חוויית הנהיגה ומשכיחים את הסוסים שברחו. ב-140 קמ"ש על הכביש המהיר, למשל, הרכב מחליק כמעט ללא רעש או מאמץ וגם לחיצה אגרסיבית בעלייה תלולה תוציא ממנו רק נהמה מעודנת. צריכת הדלק הרשמית נוקבת ב-11 ק"מ לליטר ומי שינהג במצב ECO הרגוע של תיבת ההילוכים בהחלט יוכל להתקרב לנתון זה.

מהנדסי לקסוס עשו עבודה טובה בעדכון המתלים והמכונית מרגישה כעת נוחה ומבודדת עוד יותר מקודמתה. בורות גדולים נבלעים מתחת למרכב בטפיפה עמומה וקשה מאוד לטלטל את המרכב. גם התנהגות הכביש עברה כיול ועדכון, ולמרות שזו עדיין בעיקר מכונית בוגרת ומבודדת היטב היא מציעה לנהגים חדורי אמביציה הגה מדויק למדי, אחיזת כביש גבוהה, ובמקרים קיצוניים גם התנהגות מעניינת של הנעה אחורית. בסך-הכול ההתנהגות מותאמת היטב לאופי הלקוחות הטיפוסי בפלח הזה.

מחירה של לקסוס GS החדשה מתחיל כיום ב-354 אלף שקל, כולל אבזור הפאר המקיף שמקובל בפלח, והוא מציב אותה מול דגמי הבסיס של המתחרים הגרמנים, שרובם מצוידים במנוע 4 צילינדרים, דוגמת אאודי A6 2.0T, מרצדס E250 (אחרי הנחת מזומן), ב.מ.וו 520 ועוד. המחיר הנוח מהווה פיצוי הולם על הקטנת המנוע, וממילא אפשר לשער כי מי שרוצה "חווית לקסוס מלאה" יבחר בדגם 450 ההיברידי של GS, שמציע כמעט 150 כ"ס יותר, פלוס ייחוד של נסיעה על חשמל בתוספת של פחות מ-100 אלף שקל. אבל גם GS250 הצנועה עדיין מציע את האיכויות המפורסמות של המותג פלוס בונוס חברתי: הנהג יכול להשאירה גם במגרש חנייה פתוח של מרכז קניות נידח, מבלי לחשוש שימצא אותה עם טביעות אצבעות על החלונות או עם ברכת "מזל טוב" חרוטה על הדלת עם מפתח.

לקסוס GS
 לקסוס GS

חלק מהמתחרות

מרצדס E

בינואר יושק הדור המחודש של E קלאס. הנתונים שדלפו עד כה מדברים על עיצוב מחדש של החרטום ופנסי החזית, זנב אטרקטיבי יותר ותא נוסעים מחודש ועתיר גאדג'טים. באגף המנועים מצפים ל-2 ליטר בנזין-טורבו חדש ועדכון של כמה ממנועי V6.

אינפיניטי M

גם אינפינטי נטועה בקונספט הכסף השקט. יש לה עיצוב עגלגל וידידותי, שאינו צועק למרחוק ומצליח להסוות היטב את ממדיה המכובדים: כ-5 מ' אורך ובסיס גלגלים באורך 2.9 מ'. בחרטום אפשר למצוא את מנוע 3.7 הליטר בהספק 320 כ"ס. תא הנוסעים מציע פאר רב.

הונדה לג'נד

הצלע השלישית במשפחת היפניות המפוארות אמורה להתחדש ב-2013. הרמזים מלמדים על דגם עם הנעה היברידית מתוחכמת לכל הגלגלים לצד דגם עם מנוע 3.5 ליטר רגיל, היגוי לכל הגלגלים ועיצוב הרבה יותר מושחז ובעל נוכחות.