"אנחנו על סף מהפכה: הנשים הופכות לכוח כלכלי דומיננטי"

כחוקרת שוויון הזדמנויות בעבודה, פרופ' שרון רבין-מרגליות חוששת מאלימות גברית שתפרוץ במשקי-הבית עקב הפיכת יותר ויותר נשים למפרנסות העיקריות

"אני עומדת להתחיל לחקור תופעה שלפיה אנחנו עומדים על סף מהפכה חברתית תרבותית גדולה בכל העולם: הנשים הופכות להיות הדמויות הדומיננטיות במשקי-הבית במעמד הבינוני והנמוך, כי שוק העבודה והצרכים שלו מתאימים יותר, באופן גס, לכישורים של נשים".

כך אומרת בשיחה עם "גלובס" פרופ' שרון רבין-מרגליות, דיקנית בית-הספר למשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה וחוקרת מובילה בתחום משפט העבודה בישראל.

לדבריה, "הענפים שגדלים, שירותים וטיפול, מבוססי כוח עבודה נשי, ולכן במיתון הכלכלי בארה"ב אחוז הגברים שאיבדו את מקום עבודתם היה גבוה מזה של נשים. עובדות זרות שמגיעות לכאן הן הכוח הכלכלי ביחידה המשפחתית שלהן, כי הן אלה ששולחות כספים הביתה ומחזיקות משפחות שלמות. ובמשקי-בית של אנשים צעירים רואים יותר ויותר בני-זוג שמשתכרים אותו דבר, או שהאישה משתכרת יותר, אבל הטיפול נופל על כתפיה - גם מנהלת את משק-הבית וגם מפרנסת, נטל כפול.

"יש בעיות מבניות של תקרת זכוכית לנשים ולקידום נשים, אבל בד-בבד יש גברים שמרגישים שהם נדחקים משוק העבודה. המצב הזה ילך ויגדל. במציאות יהיו עוד ועוד בתים עם גברים מסורסים, זה ייצור המון תסכול, ואנחנו לא ערוכים לטפל במה שעלול לקרות.

"לדעתי, גם הדרת נשים בחברה הדתית והחרדית נובעת מכך: האישה היא המפרנסת, הכוח אצלה, והם מאוימים מהנשים החילוניות.

"כיום יש יותר נשים בוגרות תארים ראשון ושני, ונשים שעושות דוקטורט יותר מגברים, יותר מ-50 אחוז, ומדברים גם על כך שהאופן שבו מתנהל הלימוד בבתי-הספר מותאם יותר לאופן שבו בנות לומדות. צריך לשים לב לזה, זה חומר נפץ. מפחידה אותי האלימות שעלולה לפרוץ עקב אי-תפקוד במשקי-הבית, וברמה הכלל-חברתית - כשגברים משועממים ולא מרגישים טוב עם עצמם".

תיק הום סנטר

"בבינתחומי עברתי לחקור את משפט העבודה האישי", מספרת רבין-מרגליות, "אני עוסקת בשוויון הזדמנויות בעבודה. וכפרופסורית-אורחת ב-nyu לימדתי דיני עבודה אמריקניים ואת הנושא של זכויות נשים בעבודה.

"ב-2008 כתבתי מאמר מאוד גדול בעקבות פסק הדין שניתן בבית הדין הארצי, אורית גורן נגד הום סנטר, שעסק בפערי השכר בין נשים לגברים. גבר ואישה התחילו לעבוד שם באותה תקופה במחלקת נגרות. בסעיף דרישות שכר היא רשמה 3,500 שקל לחודש וקיבלה, הוא ביקש 6,000 - וקיבל 5,000. השאלה הייתה האם זו אפליה מחמת מין. אנשי הום סנטר טענו: היא קיבלה מה שביקשה.

"אלא שנשים וגברים מנהלים משא-ומתן בדרך שונה. נכון שאם גבר היה מתנהג ככה, הוא היה מקבל פחות, אבל הוא לא יתנהג ככה, ומשם נובעים פערי השכר. זה מחקר שאני גאה בו - יש בו חלק משפטי חשוב".

הראיון המלא עם פרופ' שרון רבין-מרגליות - במהדורה המודפסת של "גלובס".