שר האוצר הגיאורגי קורא לישראלים: "בואו להשקיע אצלנו"

דימיטרי חיבינדנדז'ה במפגש עם עיתונאים ישראלים: "מדינות רבות מסתכלות עלינו כעל מודל נכון - יש לנו אפס סבלנות לשחיתות" ■ התחום המועדף להשקעות: אנרגיה

"חברות ישראליות יכולות להיעזר בנו כפלטפורמה נוחה למסחר. המסר שלי לחברות ישראליות: בואו לגיאורגיה והשקיעו כאן. אנו רוצים להפוך לפלטפורמה אזורית, ומספקים סביבה עסקית נוחה וחופשייה משחיתות - יש לנו אפס סבלנות לשחיתות". כך אומר שר האוצר הגיאורגי, דימיטרי חיבינדנדז'ה, במפגש שקיים באחרונה עם עיתונאים מישראל. בכך סימן את המטרה המרכזית של הממשל הנוכחי בארצו - משיכת השקעות זרות והתמקדות במשיכת הון זר לפיתוח המדינה הסובייטית בעבר, והסופר-קפיטליסטית כיום.

גיאורגיה ידידותית למערב; כיום, לאחר פרשת אנשי העסקים הישראלים ששוחררו ממאסר, בכירים בממשל ובמערכת הכלכלית הגיאורגית מדברים באופן חם על ישראל ורוצים בהמשך חיזוק הקשרים הקיימים. הכלכלה הגיאורגית צעירה מאוד, ומנהלת אותה קבוצה צעירה למדי. "נכון שישנו חוסר ניסיון שנלווה לגיל הצעיר, אבל חשוב יותר שלא יהיה ניסיון בשוחד", אומרים אנשי ממשל גיאורגיים צעירים, שמספרים כי "גיאורגיה עברה תקופה קשה שכללה גם שחיתות קשה, שהייתה בעיה אמיתית למדינה באותה תקופה".

מאז הם אומרים, המצב השתנה. "גיאורגיה הייתה מוכנה לשינוי, והמדינה דרשה את השינוי - כלכלית ופוליטית", מסבירים אנשי הממשל. בסך הכול מדובר עדיין במדינה המאופיינת באוכלוסייה רחבה לא חזקה, כשנוצר מעמד ביניים שהולך וגדל - וגם מתחזק, מתוך אוכלוסייה של כ-4.5 מיליון איש.

"הסיכוי שלנו להיות תחרותיים בכלכלה העולמית הוא להיות כלכלה פתוחה ושקופה, עם שיתופי פעולה עם כמה שיותר מדינות", אומרים אנשי הממשל. מדיניות זו הובילה לצמיחה שנתית דו-ספרתית ב-2003-2008, שלאחר מכן נעצרה בעקבות המלחמה (הלא-שוויונית) עם רוסיה. ב-2010 המשק הגיאורגי כבר צמח שוב בכ-6.4%, וב-2011 צמח בכ-6.8%. עם זאת, למשק המתפתח הזה אתגרים אדירים שעליו לעמוד בהם, הכוללים בין היתר פער גדול בין האזור הפריפריאלי והכפרי למרכז המדינה, שיעור אבטלה גבוה של כ-15.2%, הכנסה נמוכה, גירעון גדול במאזן התשלומים - כשההכנסה הממוצעת היא כ-400 דולר בחודש, כ-1,500 שקל - והתמ"ג לנפש מסתכם בכ-3,094 דולר.

"זכו בחופש ניהולי"

חיבינדנדז'ה הוא אולי הדוגמה הטובה ביותר לתפיסת הניהול של הנשיא הגיאורגי: צעיר נמרץ (בן 38 בלבד, ומכהן כשר זה כמה שנים) שחונך במערב, בדוקטרינות "סופר-קפיטליסטיות אמריקניות". מבחינתו, הדרך ברורה: למשוך עסקים והשקעות ככל הניתן. במפגש עם העיתונאים הישראלים הוא מסביר ש"השוק הגיאורגי די קטן. לכן, החזון שלנו הינו להפוך ל-HUB אזורי. להפוך את המדינה למרכז לעשיית עסקים בעבור האזור.

"כדי לעשות זאת אנו מקפידים על כמה דגשים, בהם יצירת סביבה ידידותית לעסקים עם מיסוי נמוך, פשוט והוגן; גמישות בשוק העבודה לטובת העסקים; יצירת ממשל הוגן ופרו-עסקים; יצירת תשתית נוחה למסחר; מערכת בנקאות יציבה ושמרנית ושמירה על היצע אנרגיה יציב וזול".

המדיניות - שאותה מוביל הנשיא מיכאיל סאקשווילי, שעלה לשלטון ב"מהפכת הוורד" ב-2003 ונכנס לתפקידו ב-2004 - מתמקדת בעידוד העסקים הנעשה באמצעות הפחתת המיסוי במדינה, הן במספר המסים (תקציב המדינה קטן ומסתכם בכ-5 מיליארד דולר בלבד) הן בשיעור המסים הקיימים במשק בשנים שעברו מאז שונה השלטון.

"ירדנו מ-21 סוגי מס שונים ב-2004 ל-6 סוגי מס בלבד כיום", אומר השר, שמפרט כי "כיום יש אצלנו מע"מ בשיעור של 18%; מס הכנסה שווה לכולם ולא פרוגרסיבי העומד על 20%; מס חברות העומד על 15%; מס על הכנסות מריבית ודיבידנד של 5%; מס בלו על דלק משקאות וכו' בשיעור משתנה; ומס ייבוא שבעבור מרבית המוצרים עומד על 0% ומגיע עד 12%. בנוסף, ביטלנו את המס הסוציאלי לפני כמה שנים, ואין מסים אחרים כגון מס הורשה".

לצד זאת, גיאורגיה שומרת על רמת חוב נמוכה יחסית ביחס לתמ"ג. "אנו עושים זאת ושומרים על כך, חרף המיסוי הנמוך, משום שאנו לא עוברים על אורות אדומים כלכליים מטעמים פוליטיים, כפי שעושים לעתים במדינות אחרות. כשלא עוצרים ומשנים דגשים בכלכלה בגלל שיקולים פוליטיים מחזוריים, זה עלול להתברר כספירלה כלפי מטה. לדעתי, ישנן מדינות רבות המסתכלות עלינו כעל מודל נכון".

"מקום רב לפיתוח"

גיאורגיה מדורגת בדירוג BB עם תחזית דירוג יציבה. מבחינת העסקים היא ידידותית ביותר, הגם שמבחינה חברתית מדובר בניסוי. "אין כאן איגודי עובדים, וישנה קלות בגיוס עובדים ופיטורם", אומר השר, ומסביר את הגמישות הניהולית לעסקים.

* אינך חושש שהמדיניות שלכם משאירה את העובד החלש והממוצע מאחור, ואתם למעשה פוגעים בעובד המקומי?

"המדיניות שלנו היא פרו-העובד הגיאורגי - ולא להיפך, משום שהיא מגדילה את המגזר הפרטי, את ההשקעות ואת היצע העבודות במשק. שוק עבודה נוקשה דווקא מפחית השקעות ופוגע בהיצע העבודה".

* מה אתה יודע על הכלכלה הישראלית?

"בדיוק סיימתי לקרוא את הספר 'סטארט-אפ ניישן'. בישראל יש הון אנושי, ואנו מסתכלים על זה גם כאן ומשקיעים הרבה בחינוך. אנו נעים לשם, ומשקיעים גם בחינוך טכנולוגי גבוה".

גורמי ממשל גיאורגיים אחרים מבהירים כי ישמחו לקראת משקיעים זרים, במיוחד בתחום האנרגיה, בתחנות חשמל הידרו במסגרת פרויקטי BOT. "יש עוד מקום רב לפיתוח הסקטור הזה אצלנו", הם מספרים, ומציינים שבכוונת המדינה להפוך בעתיד גם למייצאת חשמל מרכזית.

הגיאורגים באים לישראל: בנק TBC מציע פיקדונות בריבית גבוהה

מחפשים פיקדון בנקאי בריבית גבוהה מהנהוג במערכת הבנקאית המקומית, גם במחיר "סיכון" גבוה יותר? ייתכן וישנה חלופה לפיקדון עם ריבית של עד כ-8% לשנה, באמצעות הבנק הזר הגיאורגי TBC, שמציע גישה למוצרים אלה גם מישראל.

אבל יש מלכוד: ריבית גבוהה פירושה שיש סיכון שעשוי גם להתממש, כשהסיכון בגיאורגיה גבוה יותר מזה הקיים בישראל - בוודאי בכל הקשור למשקיע הישראלי. בנק TBC הגיאורגי - הבנק השני בגודלו במדינה - פועל בישראל כנציגות שאינה מפוקחת על ידי בנק ישראל, משום שאינה נחשבת לבנקאות בישראל.

ראשי הבנק מודעים לרגישות נושא הסיכון הטמון בפיקדונות הבנק. לדברי אחד ממייסדי הבנק וסגן היו"ר, בדרי ג'פרידז'ה, "יש לנו מבנה יוצא דופן לחיוב של בעלי מניות - רוב המניות בידיים של גופים חזקים במיוחד, בעלי כיסים עמוקים ועם דירוגים בינלאומיים גבוהים". עם בעלי המניות בבנק נמנים ג'יי פי מורגן צ'ייס וה-EBRD. לא רק זאת, אלא שגורמים בממשל הגיאורגי ובבנק TBC מתגאים בכך ש"אף בנק גיאורגי לא ביקש חילוץ וסיוע מכספי המדינה בתקופת המלחמה עם רוסיה ב-2008, ולאחר מכן בעת המשבר הכלכלי העולמי. בין היתר בשל דרישות נזילות גבוהות וניהול שמרני מאוד".

מוצר "פיקדון-חיסכון"

ב-TBC מכוונים לניהול כסף של לקוחות פרטיים ועסקים ישראליים. דורון שבל, נציג הבנק בישראל, מסביר ש"אנו מבטיחים ריבית שנתית בפיקדונות של כ-8% שנתי, ואיני מכיר הרבה גופים שיכולים להבטיח זאת". TBC מציעים ריביות החל ב-6% לפיקדון דולרי או באירו לשלושה חודשים, ועד ליותר מ-8% לפיקדון הסגור לשנתיים במטבעות אלה, "אך נזילים בכל רגע נתון בתמורה להפחתת הריבית עליהם", מבטיח שבל. בפיקדונות שקליים, מדובר בריביות של 6% לפיקדון החסום לשנה, ועד 6.5% תשואה שנתית מובטחת לפיקדון הסגור לשנתיים. ישנו מינימום הפקדה בהיקף של 50 אלף דולר לפיקדון, אם כי ניתן להפקיד גם סכומים נמוכים יותר.

TBC מציעה גם מוצר "פיקדון-חיסכון", עם הפקדות שוטפות בתשואה שנתית של 6% על הפקדות בדולרים ואירו, 5% על הפקדות בליש"ט ו-4% על הפקדות בשקלים. TBC גם מנפיק ללקוחותיו כרטיסי אשראי של ויזה; הבנק מתגאה שאינו גובה עמלות מלקוחותיו על החשבונות, ואין תשלומי מס במקור בגיאורגיה. כיום יש לבנק כ-200 לקוחות ישראלים - מחציתם פרטיים ומחציתם עסקים. היקף הכספים שהועבר אליהם עומד על כ-30 מיליון דולר. העברת הכסף בפועל אינה נעשית על ידי TBC בישראל; את ההעברה עושה הלקוח בעצמו, דרך בנק ישראלי, כשהוא מעביר את הכסף לחשבון שפרטיו ניתנו לו על ידי אנשי TBC.

מדובר, אם כן, בלקוח זר בבנק גיאורגי ולא בלקוח של תאגיד בנקאי בישראל. TBC בוחנים הרחבת היצע המוצרים שלהם גם לשירותים למוסדיים, באמצעות פיקדונות שיכללו פיקדון עם ביטוח לסיכונים פוליטיים משוק הביטוח הבריטי לויד'ס. לדברי המשנה הבכיר למנכ"ל TBC, פאטה גדזדז'ה, בכוונת הבנק "לגייס כ-55 מיליון דולר בישראל ב-2012 בפיקדונות, לעומת יותר מ-20 מיליון דולר בשנה שעברה".

הכותב היה אורח TBC במטה הבנק בטביליסי, גיאורגיה