בעלי השליטה במנופים מזרימים 15 מ' ד' לתשלום האג"ח

עשרה ימים לפני מועד תשלום אג"ח של כ-49 מיליון שקל, מרכוס וובר ואברהם נניקשווילי מזרימים הלוואה נוספת לחברה ■

עשרה ימים לפני מועד תשלום אג"ח של כ-49 מיליון שקל, מזרימים בעלי השליטה בחברת מנופים פיננסים לישראל הלוואה נוספת לחברה, בהיקף של 15 מיליון דולר. 10 מיליון דולר מידי מרכוס וובר (באמצעות חברת ASTC) ו-5 מיליון דולר מאברהם נניקשווילי.

ההלוואה ניתנת ללא העמדת ביטחונות כלשהם מצד החברה, ובריבית נמוכה יחסית של ליבור ל-3 חודשים. נניקשווילי מעניק לחברה הלוואת בלון נוספת של 1 מיליון דולר ללא ריבית, שתיפרע בעוד שישה חודשים.

חברת מנופים פיננסים, שבשליטת נניקשווילי (24%) וובר (49%), עוסקת בנדל"ן בישראל ובחו"ל, ומחזיקה ב-13% מחברת החיפושים שמן נפט וגז. החברה נקלעה למשבר קשה, בעיקר עקב השקעות נדל"ן כושלות בחו"ל.

האג"ח של מנופים, בהיקף של כ-150 מיליון שקל, נסחרות כבר בתשואה של עד 30%, מחשש ליכולת החזר החוב של החברה. בסוף החודש תפרע מנופים כשליש מהקרן של סדרה א'. מניות מנופים צנחו בשנה האחרונה ב-73%, למחיר המשקף שווי שוק של 278 מיליון שקל.

נקודה מדאיגה בהודעת החברה, היא כי "הסבירות להשגת מימון ללא העמדת ביטחונות, וזאת בשל העובדה כי לחברה אין בשלב זה נכסים פנויים לשעבוד, היא קלושה".

ההלוואה של 15 מיליון דולר ניתנת באותם תנאים של ההלוואות הקיימות מצד בעלי השליטה בחברה (כ-30) מיליון דולר - והיא עומדת לפירעון (קרן וריבית) בינואר 2014. הלוואות קודמות של בעלי השליטה היו אמורות להיפרע בספטמבר 2011, אך פירעונן נדחה.

מנופים מחזיקה בכ-18% מאג"ח א' של החברה, ומכאן שהתשלום יהיה כ-40 מיליון שקל. החברה מבהירה, כי "נכון למועד דוח זה אין בידי החברה המזומנים הנדרשים לצורך הפירעון הקרוב".

מחזיקי האג"ח זימנו בחודש שעבר אסיפת אג"ח ליום שני הקרוב, לצורך מתן דיווח על-ידי החברה על מצב עסקיה ועל יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה.

הדוחות של מנופים טרם פורסמו, בשל מחלוקת בין החברה לרשות ני"ע לגבי רישום שווי קרקע באסטנה (בירת קזחסטן), ולכן המסחר במניה מושעה מתחילת החודש.

גם כך מנופים צפויה לרשום בדוחות השנתיים של 2011 הפסד עצום של 238 מיליון שקל, בגין ירידת ערך של קניון ארנה בהרצליה, הוצאות מסים והפסד מנכס שהיא מחזיקה בטקסס.