עסקים כרגיל בפסגות? מגעים מתקדמים עם אליהו

הערכות: בית ההשקעות במגעים לרכישת פעילות ביטוחי החיים של אליהו חברה לביטוח בכ-350 מיליון שקל ■ הצדדים טרם סיכמו על מתווה סופי

‎‎מגעים מתקדמים בין פסגות לשלמה אליהו, בדבר רכישת פעילות ביטוחי החיים של אליהו חברה לביטוח בידי בית ההשקעות. ההערכות הן כי התמורה שעליה מדברים הצדדים נעה סביב 350 מיליון שקל, כך נודע ל"גלובס". עם זאת, הצדדים טרם סיכמו על מתווה סופי, ואין ודאות כי העסקה תיחתם, במיוחד כשברקע מתחוללת בימים אלה סערה בבית ההשקעות הגדול בישראל.

בכוונת פסגות לקדם רכישת פעילות ביטוח חיים על מנת לבטל "נכות" שקיימת אצלו כיום מול המתחרות, שנובעת מאי-בעלות על רישיון ביטוח. אליהו עצמו מחויב למכור פעילות זו כדי שהרגולציה תאשר לו לרכוש את קבוצת הביטוח מגדל. בשוק ההון נוקבים כאמור במחיר של כ-350 מיליון שקל עבור פעילות הביטוח חיים של אליהו, שככל הידוע דרש בתחילת המגעים סכום הגבוה ב-40% . פסגות ואליהו בחרו שלא להגיב בנושא.

אפרופו תג המחיר שמצמידים בשוק לעסקה הנרקמת, אליהו חתם על הסכם לרכישת קבוצת הביטוח מגדל - שחקנית ביטוח החיים הגדולה בשוק המקומי - לפי שווי חברה של כ-6.05 מיליארד שקל. זאת אף שהערך הגלום של הרווחים העתידיים בפעילויות אלה, בניכוי ההון העצמי המותאם (ה-‏‏‏PVFP‏) בפעילויות הפוליסות לטווח ארוך, בביטוחי החיים והבריאות ובעסקי הפנסיה של מגדל, עמד בסוף 2010 על יותר מ-8.86 מיליארד שקל.

לפיכך, אליהו - איש עסקים ממולח שבנה את הונו בעשר אצבעותיו - רוכש את מגדל לפי שיעור של כ-68% מהערך הנוכחי של הרווחים העתידיים, בניכוי מס בפעילויות הפנסיה וביטוחי החיים נכון לסוף 2010 (ותוך התעלמות מהשווי של פעילויות אחרות בקבוצה), וככל הנראה, עשוי למכור את פעילות ביטוח החיים שלו לפסגות, שבשליטת קרן אייפקס, סביב שווי של כ-124% מה-‏PVFP‏.

זהבית כהן ואייפקס רכשו את השליטה בפסגות לפי שווי מפולפל וגבוה מאוד, בעיקר מתוך כוונה (שטרם התגשמה ועדיין נראית רחוקה מהישג יד) להפוך לשחקן פנסיוני משמעותי. ואולם, בעוד שלפסגות פעילות גמל בהיקף רחב, הרי שיש לה פעילות מינורית ולא משפיעה בשוק הפנסיה והיא נפקדת לחלוטין משוק ביטוחי החיים. מה גם שתחום הגמל הפך בשנים האחרונות למוצר בעייתי שנמצא למעשה ב"ראן אוף".

לכן, על מנת לחזק את מעמדה בשוק הפנסיוני הצומח והאסטרטגי, פסגות מבקשת להיכנס לתחומים פנסיוניים נוספים ובמסגרת זו ניהלה בעבר הקרוב מו"מ לדריסת רגל בשוק הביטוח באמצעות רכישת קבוצת הביטוח איילון, כמו גם הכשרה חברה לביטוח.

בפסגות שידרו בעבר שבכוונתם לרכוש חברת ביטוח - דבר שלא הסתייע עד כה, ושעדיין נמצא על סדר היום בבית ההשקעות, שעובר בימים אלה טלטלה אגב פיטורי המנכ"ל רונן טוב. כוונה זו באה לידי ביטוי על אחת כמה וכמה כשבבית ההשקעות הגדול במשק מעוניינים להסיט את הדיון מהסערה המתחוללת בו כיום לדיון בדבר פעילות עסקית "רגילה". את המגעים לרכישת פעילות ביטוח מובילים יו"ר בית ההשקעות אהוד שפירא, והסמנכ"ל אריק פרץ.

בתחילת חודש מארס האחרון נודע כי שלמה אליהו סיכם עם ג'נרלי האיטלקית על רכישת החזקותיה בקבוצת הביטוח מגדל (69%) בתמורה לכ-4.2 מיליארד שקל. לפי שעה הרגולציה טרם אישרה לאליהו את העסקה אם כי בשוק ההון צופים שהעסקה תאושר ותושלם.

אם וכאשר העסקה במגדל תושלם, שלמה אליהו יהיה מחויב למכור את תיק ביטוח החיים של אליהו חברה לביטוח לצד ג', משום מגבלת נתח השוק המותר לרכישה על-ידי גוף מוסדי (להבדיל מצמיחה אורגנית). מגדל לבדה מחזיקה כיום בכ-19% מנתח השוק של החיסכון הפנסיוני, בעוד שהמגבלה עומדת על 15%. ‏‎‎‏