"אנחנו חושבים איך לשפר את הרווחיות בכל בוקר ולילה"

לו סקאפורי, מנכ"ל סינרון בשלוש שנים האחרונות, ושמעון אקהויז, מייסד ויו"ר מפתחת מכשירי הקוסמטיקה, מספרים על ההתמודדות עם הציפיות של וול סטריט ■ בראיון נרחב הם מדגישים את אמונתם ביכולתם לשחזר את הימים שבהם שווי החברה חצה את רף מיליארד הדולרים

בכל תקופה בשוק ההון יש מניה שהיא הכוכבת התורנית. הלחמנייה החמה שכולם רוצים לנגוס בה. כרגע בגזרה הישראלית מדובר ב-SodaStream, מפתחת המערכות הביתיות להכנת משקאות מוגזים, ולפני כשש שנים הייתה זו סינרון (Syneron), מפתחת המכשור לטיפולים קוסמטיים בעור, פרי כפיו של ד"ר שמעון אקהויז, שדחפה הצידה את מתחרותיה הוותיקות יותר, צמחה בקצב מעורר קנאה, הציגה שולי רווחיות מעוררי קנאה לא פחות, ונסקה בשיאה לשווי של 1.2 מיליארד דולר.

הצלחה, מטבע הדברים, אינה נמשכת לנצח, וגם זו של סינרון החלה לדעוך. התחרות הקשה בתעשייה, ומשבר האשראי - שהיה לקש ששבר את גב הגמל - כמעט מוטטו את החברה. הכנסותיה נחתכו בתוך שנה בכחצי, ומחברה שבשיאה הרוויחה חצי דולר על כל דולר שהכניסה, הפכה סינרון לחברה שמתקשה להרוויח. שוק ההון, איך לא, העניק לה כתף קרה. החברה איבדה כמיליארד דולר משוויה בשיא, ובשפל נסחרה לפי שווי של 130 מיליון דולר - מתחת לשווי המזומן שנח אז בקופתה.

מאז אותו שפל עברו לא מעט מים בנהר, והחברה - ובמקביל המניה - התאוששה, אך זו עדיין רחוקה מימיה היפים. רכישת מתחרה (Candela) תמורת 65 מיליון דולר במניות, וכניסה לתחום הביתי (ראו מסגרת), סייעו לסינרון להתאושש, אך וול סטריט עדיין ספקנית לגביה. עובדה זו באה לידי ביטוי הן במחזורי המסחר הנמוכים יחסית במניה (בעיקר בהשוואה לאלו שבימי השיא), והן בשווי החברה הנוכחי - 382 מיליון דולר, Small Cap במונחי וול סטריט.

ולמרות זאת, יש משהו מעודד בדו"חות החברה לרבעון הראשון של השנה, שפורסמו בשבוע שעבר. הכנסות החברה צמחו בשיעור שנתי של 26% - רבעון שביעי ברציפות שבו החברה צומחת בשיעור דו ספרתי, ואילו הרווח הנקי Non GAAP עמד על 550 אלף דולר לעומת 230 אלף דולר ברבעון המקביל - רבעון שישי ברציפות שבו מצליחה החברה להרוויח על בסיס Non GAAP.

נתונים אלו רחוקים כמעט שנות אור מנתוני החברה בשנות הפריחה, אך הנהלת החברה, איך לא, בוחרת להסתכל על חצי הכוס המלאה. "2011 הייתה שנה טובה מאוד, והרבעון הראשון של 2012 ממשיך את המגמה הזו", אומר בראיון ל"גלובס", לו סקאפורי, מנכ"ל סינרון זה שלוש שנים. סקאפורי, אמריקני במוצאו, קיבל לידיו את המושכות ממש בשיאו של משבר האשראי.

"התחרות קשה יותר"

"שוק האסתטיקה מתייצב, ויש לנו את היכולת להמשיך לצמוח בקצב דו ספרתי הן בשוק האמריקני והן מחוצה לו", אומר סקאפורי. כשהאחרון מדבר על התייצבות, הוא מכוון את דבריו בעיקר לשוק האמריקני, זה שבגללו קרסו הכנסות החברה לפני שלוש שנים. סינרון, נזכיר, מפתחת מכשירים שמבצעים טיפולים קוסמטיים שונים, החל מהסרת שיער דרך טיפול באקנה וכלה בטיפול בצלוליטיס. מי שרוכש ממנה מכשיר כלשהו הוא לרוב רופא עור מומחה, שעבורו השקעה הונית של עשרות עד מאות אלפי דולרים למכשיר יכולה להיות כמעט בלתי אפשרית בעתות של מיתון. "באותה שנה, הביטחון לבצע השקעה כזו נפל לשפל, אך מאז הוא התאושש", אומר סקאפורי, ובאותה נשימה מוסיף כי השוק האמריקני אינו המטרה היחידה אליה מכוונת סינרון את חציה. "סימנו את סין וברזיל כמנועי צמיחה".

סין או ברזיל, הוכחה לדבריו של סקאפורי ניתן למצוא בדו"חות החברה. הכנסותיה מצפון אמריקה גדלו בשיעור שנתי של 30%, בעוד ההכנסות מחוץ לארה"ב גדלו בשיעור שנתי של 24%.

המיתון הכלל עולמי אינו המכשול היחיד שעמד, ועדיין עומד, בדרכה של סינרון. התעשייה שבה פועלת החברה היא תחרותית מעין כמותה, ואחת הסיבות לכך היא ההבדל היחסית קטן בין טכנולוגיה אחת לשנייה, ובין האפקטיביות של כל אחת. סינרון, שמבססת את מכשיריה על שילוב בין אנרגיה חשמלית לאופטית, מתחרה מול עמיתותיה הישראליות לומניס, אלמה לייזרס, רדיאנסי (שמוזגה לתוך פוטומדקס), וחברות אמריקניות אחרות.

"גם כשיצאנו לדרך לפני למעלה מעשר שנים, זה לא היה קל", מודה אקהויז. "היה לנו קל יותר לקבל תשומת לב, כי היינו חברה צעירה וחדשנית, אך אחרי שגדלנו והפכנו לחברה בעלת נתח השוק הגדול ביותר, התחרות הפכה לקשה יותר".

דיבידנד לא על הפרק

אקהויז וסקאפורי מודעים לכך שוול סטריט מצפה מסינרון לחזור להיות רווחית, ולא רק על בסיס Non GAAP. "חשוב לנו לצמוח בשורה העליונה, ממש כמו שחשוב לנו לשפר את השורה התחתונה", אומר סקאפורי. "כשאנו הולכים לישון בלילה, וכשאנו קמים בבוקר - הדבר הראשון שאנו חושבים עליו זה איך לשפר את הרווחיות של החברה. זה כל הזמן מעסיק אותנו".

"הוא באמת מתכוון לזה", מגבה אקהויז את דבריו של סקאפורי, "וזה לא פשוט בחברה ציבורית שצריכה לדאוג לשורה התחתונה, בעיקר בטווח הקצר, ולשורה העליונה, בעיקר בטווח הארוך. אנו עושים את שני הדברים במקביל, וזה לא קל". כשאקהויז מדבר על השורה העליונה, הוא מתכוון, בין השאר, לרכישות האחרונות שביצעה החברה (ראו מסגרת) - רכישות שבעיקרן הן של טכנולוגיה, שמתוכננות להפוך למקורות הכנסה בעתיד הרחוק יותר. "אנו מנסים להיות גם חברת צמיחה וגם חברת ערך, אך ייתכן שהשוק עדיין לא מבין את זה. זה לא מסר שקל להעביר אותו, אך זה המסר שלנו. אנו לא כאן לרבעון או שניים. אנו כאן כדי להפוך לחברה המובילה בתחומנו".

החשיבה הזו של אקהויז באה לידי ביטוי בעובדה שסינרון נטשה מזמן את משחק התחזיות של וול סטריט. החברה אינה מספקת תחזיות רבעוניות ו/או שנתיות, ומי שרוצה לדעת לאן נושבת הרוח, צריך להסתמך על התחזיות של ארבעת בתי ההשקעות המכסים את החברה. לדברי אסף אלפרוביץ, סמנכ"ל הכספים, האנליסטים והמשקיעים עדיין מתעניינים מתי תחזור החברה לתת תחזיות, אך מה שבעיקר טורד את מנוחתם הוא קופת המזומנים הדשנה, והאפשרות שסינרון תתחיל לנצל אותה כדי לחלק דיבידנד. לסינרון יש כרגע בקופה 142.4 מיליון דולר ובסביבת ריביות אפסית, כפי שיש כרגע, ציבור המשקיעים רוצה לוודא שסינרון עושה משהו עם יתרת העו"ש שלה.

דיבידנד, אם תהיתם, אינו אופציה כרגע. מעמדה של סינרון כ"מפעל מאושר" מגביל אותה בחלוקת דיבידנד, ועד שסוגיה זו תיפטר, דיבידנד אינו עומד על הפרק.

"לאולטרה שייפ לא היו כישורים ניהוליים מספיק טובים"

סינרון היא אחת החברות הנזילות בין הישראליות שנסחרות בוול סטריט (ביחס לשוויה). הודות להנפקה הראשונית של החברה, שבוצעה באוגוסט 2004 ובה גויסו 60 מיליון דולר, ולשנות השגשוג שחוותה בתחילת דרכה, צברה עד כה החברה 142.4 מיליון דולר - יתרה שעליה היא שומרת מכל משמר. סינרון נחשבת לחברה שמרנית יחסית בבואה לבצע מיזוגים ורכישות. את Candela האמריקנית רכשה במניות, ושאר השקעותיה בחברות אחרות, בעיקר סטארט אפים, הן שוליות.

למעשה, סינרון הפכה את ההשקעה בסטארט אפים לדבר שבשגרה. החברה מזהה סטארט אפ שפיתח טכנולוגיה אשר יכולה להשתלב יפה בין פתרונותיה שלה (ברוב המקרים מדובר בסטארט אפ ישראלי), ומבצעת בו השקעה הונית משמעותית או רוכשת אותו במלואו.

כך קרה עם הסטארט אפ inlight, שפיתח מכשירים עבור טיפולים של הצערת עור, ונרכש תמורת סכום זניח; כך היה עם Rakuto Bio Technologies שפיתח שיטה להלבנת עור; Light Instruments, שפיתח טכנולוגיה מבוססת לייזר להלבנת שיניים, ובו השקיעה החברה מיליוני דולרים בודדים; Juvenis, שפיתח פולימרים מתקדמים לשימושים אסתטיים, ובו הושקע מיליון דולר, ונכסי TransPharma, שפיתח טכנולוגיה להעברת תרופות וחומרים קוסמטיים לתוך העור, שנרכשו תמורת 3.6 מיליון דולר.

באחרונה חרגה החברה ממנהגה, ורכשה פעילות של חברה ציבורית, אולטרה שייפ שמה (Ultra Shape), תמורת 12 מיליון דולר במזומן - מה שהופך אותה לרכישה השנייה בגודלה בתולדות החברה. אולטרה שייפ, שפיתחה מכשיר להצרת היקפי גוף על ידי הרס מקומי וסלקטיבי של תאי שומן, כשלה בהגיעה לשלב השיווק המסחרי של המכשיר.

"אולטרה שייפ היא חלוצה בתחומה", מסביר אקהויז, "אך הטכנולוגיה שלה הגיעה לשוק מוקדם מדי, לפני שהמוצר היה נקי מכל בעיה, ובאופן אגרסיבי מדי. לחברה לא היו כישורים ניהוליים מספיק טובים ולא משאבים כלכליים, כדי להתמודד עם הבעיות כשאלו החלו".

אקהויז מודה שיש עוד עבודה רבה לעשות כדי לשפר את המכשיר של אולטרה שייפ, אך מבטיח: "יש לנו ניסיון בזה". לדבריו, הטיפול במכשיר של אולטרה שייפ משלים לטיפול בצלוליטיס, שניתן לבצע במכשיר Velasmooth הוותיק של סינרון. "שני דברים תמיד יפריעו לנו: שהעור שלנו לא מספיק מתוח, ושיש לנו שומן במקומות לא רצויים".

"פעילות המכשור הביתי תהפוך לרווחית עד סוף השנה"

"עם מי אני עושה זה? אני עושה את זה עם Me". אם הסלוגן הזה לא ממש מוכר לכם, כנראה שלא צפיתם במספיק פרסומות בחודשים האחרונים. אינה ובר, הזוכות בעונה השנייה של "המרוץ למיליון", ניצלו את 15 דקות התהילה שלהן, ורגע אחרי שקטפו את המיליון קיבלו קמפיין ראשון: מכשיר ביתי להסרת שיער לצמיתות מבית היוצר של סינרון. Me, שהחל להיות משווק רק באחרונה באופן בלעדי ברשת סופר פארם, הוא המוצר העיקרי בפעילות המכשור הביתי של סינרון, שקרויה בדו"חותיה "EBU" (Emerging Business Units). פעילות זו כוללת, מלבד Me, קו מוצרים להבהרת העור (elure), מוצרי חברת Pharos Life האמריקנית שנרכשה על ידי סינרון (משווקים תחת המותג Tanda, ומיועדים לטיפולי אקנה והצערת עור הפנים), ופתרונות להלבנת שיניים פרי פיתוחם של הסטארט אפים Fluorinex Active ו-Light Instruments.

Me, דרך אגב, ניתן לרכישה תמורת 2,290 שקל, והוא אינו המכשיר היחיד מסוגו המשווק בארץ. סינרון, בדומה לפעילותה המסורתית, מתמודדת בקו מוצריה הביתיים מול תחרות שרק הולכת וגדלה. "החדירה של Me בארץ מאוד מוצלחת", אומר אקהויז. רוב מוצרי EBU משווקים בארה"ב ובקנדה דרך רשתות שיווק, וכן ברחבי אירופה.

פעילות זו של החברה יצאה לדרך זמן קצר לאחר שמשבר האשראי חבט קשות בשורה העליונה של סינרון, ואילץ אותה לחפש אחר מקורות הכנסה מהירי צמיחה. פעילות זו שווה כרגע כעשירית מסך פעילות החברה, אך בדומה לפעילויות שנמצאות בתחילת דרכן - EBU עדיין אינה רווחית. לדברי סקאפורי, "פעילות זו תהפוך לרווחית עד סוף 2012".

תהפוך או לא, פעילות זו - שהצלחתה מזכירה במשהו את ההצלחה המסחררת שחוותה סינרון בשנותיה הראשונות - תמשיך להתמודד בעתיד עם תחרות הולכת וגוברת, שעלולה ליצור לחץ מחירים כבד שלבסוף ישחק את שולי הרווח שלה. כולנו כנראה רוצים להיראות יותר טוב, אך לא תמיד מוכנים לשלם על זה יותר כסף.

המספרים של סינרון
 המספרים של סינרון