"סיכוני הרגולציה הפכו להיות בעלי חשיבות עליונה"

עוד עולה מסקר שערכה קבוצת D&B בקרב מנהלי סיכונים, כי כ-50% ממנהלי הסיכונים מגדירים את סיכוני השוק, ביניהם הריבית שערי החליפין ומדדי המניות כבעלי חשיבות גבוהה

מנהלי הסיכונים בישראל חוששים מפני הסיכונים הקיימים בסביבה העסקית. בכנס בנושא ניהול סיכונים שהתקיים השבוע ערכה קבוצת ניהול הסיכונים D&B ישראל, משאל בקרב מאות מנהלי סיכונים. תוצאות המשאל מעלות ממצאים חשובים ביחס לרמת התמודדות של מנהלים עם הסיכונים העוטפים את החברות והארגונים בישראל.

בין היתר נמצא כי כ-50% ממנהלי הסיכונים מגדירים את סיכוני השוק כבעלי חשיבות גבוהה ואילו כ-45% מהם דירגו סיכונים תפעוליים כבעלי חשיבות בינונית. לאור ביטול הסכם רכישת הגז ממצרים בשבוע האחרון, טענו כ-85% מהמנהלים כי לסיכונים הפוליטיים משקל מכריע ורב חשיבות בהצלחתה של הזדמנות עסקית.

מנהלי הסיכונים נשאלו גם לדעתם ביחס לאחת מהסוגיות הבוערות והמעוררות מחלוקת - יחס השוק לחברות ולבעלי שליטה המציעים תספורת לאג"ח. 43% מהנשאלים טענו כי על השוק להחמיר בתנאי הגיוס העתידי של אלו המציעים תספורות, בין היתר בהצבת מחיר גבוה יותר, החמרה בדרישת הביטחונות והחמרה בהתניות הפיננסיות והתפעוליות.

כ-28% מהמנהלים מאמינים שעל אלו המעניקים אשראי להרחיב את השימוש בקובננטס ולהקפיד על אכיפתם בצורה קפדנית. לעומתם, רק 7% מהמנהלים טענו שאין צורך בשינוי התנהגותי כלפי בעל השליטה המציע תספורת אג"ח.

בסוגית הכשרת מנהלי סיכונים, כ-54% מהמנהלים מאמינים כי קורסים בניהול סיכוני פיננסיים הם המועילים ביותר לארגונים, לעומת 28% מהם המאמינים שקורסים בניהול סיכוני תפעוליים הם המועילים ביותר לארגונים. ההערכה הינה שההבדלים ברמת החשיבות נובעים מן ההבדלים בין חברות תעשייתיות לחברות מסחר ושירותים.

מנכ"ל קבוצת D&B ישראל, ויו"ר האיגוד הישראלי למנהלי סיכונים, חיים כהן, אמר כי: "קיומם של כנסים בניהול סיכונים ותוצאות הסקר מחזקות את חשיבותו של תחום ניהול הסיכונים בעידן זה בו קיימת חוסר וודאות בשוקי ההון, בבורסות ובכלכלות המובילות בעולם לצד התגברותם של סיכונים רגולטוריים ותפעוליים. כמו כן ציין כי בשיתופי פעולה המתגבשים עם מוסדות אקדמיים מחד, ועם ארגונים כדוגמת פורום מנהלי הכספים בהתאחדות התעשיינים, לשכת המסחר וגורמים נוספים, יפתחו בקרוב קורסים והשתלמויות בניהול סיכונים תאגידיים פיננסיים ותפעוליים לעוסקים בניהול סיכונים".