ארגונים חברתיים הצטרפו לערעור של לבנת פורן מול לשכת עוה"ד

(עדכון) - פורן והמרכז למימוש זכויות רפואיות ערערו לעליון על פסק הדין שהגביל את הפעולות המשפטיות שהמרכז רשאי לבצע ■ בתוך כך, לשכת עוה"ד מקימה מאגר של עורכי דין המעוניינים לתת שירות משפטי בתחום מימוש זכויות רפואיות

שורה של ארגונים חברתיים מבקשים להצטרף כ"ידידי בית המשפט" לערעור שהגישו לבנת פורן והמרכז למימוש זכויות רפואיות נגד לשכת עורכי הדין, על פסק הדין שהגביל את הפעולות המשפטיות שהמרכז רשאי לבצע.

ל"גלובס" נודע כי הארגונים החברתיים, הכוללים קליניקות למשפטים וארגוני סיוע לקהילה, טוענים כי המאבק שמנהלת לשכת עורכי הדין נגד גופים המסייעים לציבור לממש זכויות משפטיות הוא בעל השלכה רחבה על יכולתם של הארגונים עצמם לסייע לקהילות מוחלשות.

בין הארגונים, שאותם מייצגת פרופ' נטע זיו מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, נמצאים "ידיד", האגודה לזכויות האזרח, "תמורה", ויצ"ו, קו לעובד, מרכז נגה, עמותת סינגור קהילתי ו"בזכות".

"לפסק הדין שניתן במחוזי", כתבו הארגונים לבית המשפט העליון בבקשת ההצטרפות, "עשויה להיות השלכה רחבה על שדה השירותים המשפטיים שבו אנו פועלים, ועל נגישות הציבור הרחב למערכת המשפט ולמימוש זכויותיו. בפסק הדין לא נשקל באופן מספק האינטרס החשוב של הנגשת המשפט, ובמיוחד לאוכלוסיות חלשות ואוכלוסיות מיעוט".

לטענת הארגונים החברתיים, "כל קביעה באשר למונופול המוענק לעורכי הדין במתן עזרה במימוש זכויות משפטיות, צידה השני הוא הגבלת יכולתו של הציבור לקבל עזרה שכזו ממי שאינם עורכי דין. הפרשנות המצמצמת שנתן בית המשפט המחוזי לחוק לשכת עורכי הדין עשויה לחול על מצבים רבים נוספים, שבהם מי שאינם עורכי דין פועלים לסייע במימוש זכויות. הארגונים חוששים כי לפסק הדין יהיו השלכות מרחיקות לכת על תחומי משפט רבים, במיוחד בתחום הזכויות החברתיות, שבהם הציבור נזקק לעזרה משפטית ואינו יכול, או אינו בוחר, לקבלה מעורכי דין".

עוד טוענת פרופ' זיו כי "ככל שנגביל את האפשרות לקבלת עזרה במימוש זכויות לעורכי דין בלבד, אנו עלולים לפגוע ביכולת של אוכלוסיות רבות לקדם ולהגן על האינטרסים שלהם באמצעות מערכות המדינה, ובמיוחד הרווחה והמשפט".

ערעורה של לבנת פורן לעליון תלוי ועומד, ובמקביל הוגשה בקשה לעכב את ביצועו של פסק הדין שניתן על-ידי שופט בית המשפט המחוזי יוסף שפירא, עד למתן פסק הדין בעליון.

מאגר עורכי דין למימוש זכויות רפואיות

בד-בבד, לשכת עורכי הדין מקימה מאגר של עורכי דין המעוניינים לתת שירות משפטי בתחום מימוש זכויות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, קצין התגמולים, חברות ביטוח וגופים נוספים - כך הנחה בימים האחרונים ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, בעקבות פסק הדין בפרשת לבנת פורן, ובמסגרת המאבק נגד הסגת גבול מקצוע עריכת הדין.

בלשכת עורכי הדין אומרים כי המאגר יוקם על מנת להנגיש את השירות המשפטי בתחום מימוש זכויות רפואיות לציבור הרחב, וכדי לתת מענה לעשרות לקוחות פוטנציאליים שעד כה קיבלו שירות שלא באמצעות עורכי הדין.

לפני כחודש נפסק כי מימוש זכויות רפואיות מהווה למעשה מימוש זכויות משפטיות, ולכן הסיוע שנותן המרכז בניהולה של פורן במילוי טפסים הוא ייעוץ משפטי ולא רק מילוי טכני של פרטים עובדתיים. בית המשפט הטיל הגבלות משמעותיות על פעילותה של החברה ודומותיה בתחום מימוש זכויות רפואיות.

מעתה, לקוחות פוטנציאליים שעד כה קיבלו שירות על-ידי פורן וגופים מקבילים, יוכלו לפנות לעורכי הדין המתמחים בנושא.

המאגר יפורסם באתר הלשכה באינטרנט, יהיה פתוח לעיונו של הציבור הרחב, ובשלב זה ייוחד לתחום הזכויות הרפואיות במוסדות השונים, כגון המוסד לביטוח לאומי, קצין התגמולים ורשויות המס.

"מאבק חסר פשרות במסיגי גבול המקצוע הינו אחד הנושאים המרכזיים שהצבנו לעצמנו לטיפול בקדנציה הנוכחית בלשכה", אומר ברזילי. "שילוב זה של מאבק חסר פשרות של הלשכה במסיגי גבול המקצוע, לצד הנגשת החלופה של טיפול משפטי באמצעות עורכי דין לציבור הרחב, יעלו אותנו על דרך המלך של שמירה על המקצוע".