אז איך באמת מוצאים או משריינים מקום חניה בתל-אביב?

הקרב על כל מקום חניה פנוי עבר בזכות הסמארטפונים מהרחוב למרחב הווירטואלי ■ איך יכול נהג נואש למצוא חניה בקלות - ואפילו לשריין אותה מראש?

דאבל פארקינג

בשוק החניה באמצעות הטלפון הסלולרי משחקות שתי חברות: מילגם, שמוכרת את המוצר שלה תחת שם המותג פנגו, וסלופארק. שתיהן מציעות מוצר כמעט זהה - תשלום עבור חניה באמצעות שיחת טלפון או אפליקציה במכשירי אייפון ואנדרואיד.

"שירותי החניה בטלפון תופסים יפה מאוד, כי זה חוסך עלויות למשתמש", אומר עומרי ארגמן, מנכ"ל מובלין, העוסקת בפרסום ופיתוח אפליקציות בסלולרי. "אחת הסיבות שזה מצליח היא שהטלפון תמיד זמין ולא צריך כרטיס חניה. גם זה שהתחבורה הציבורית פחות מפותחת במרכזי ערים בארץ מעלה את הדרישה במקומות הסובלים ממצוקת חניה".

פנגו וסלופארק נמצאות בתחרות על לבו של הנהג הנואש אחר חניה, כאשר נושא התשלום והיקף הערים שאיתן יש להן הסכמים עושה את ההבדל. בעוד פנגו מציעה חניה בכל הארץ ללא תשלום דמי מנוי, סלופארק מאפשרת חניה במרכז בערים כמו תל-אביב, בת-ים, כפר-סבא וקריית אונו. הרצליה, רמת-גן וגבעתיים, למשל, לא נמצאות ברשימותיה. מחוץ לאזור המרכז ניתן לחנות עם סלופארק באשדוד, רחובות, חדרה, נצרת עלית ועפולה.

מלבד תשלום עבור החניה עצמה, החברות מצרפות תשלומים נוספים, שלא תמיד הלקוחות מודעים להם, וגם מהם נגזרים ההבדלים בין השתיים. בסלופארק מחייבים את הלקוח בדמי מנוי בסך 7 שקלים עבור כל חודש שבו ביצע חניה, ובתמורה הוא מקבל גם תזכורות בהודעת SMS על סיום חניה ואפשרות להפעיל את החניה באמצעות האפליקציה ללא עלות. בפנגו לא משלמים עבור מנוי, אבל שירות תזכורות ב-SMS עולה 5 שקלים. כמו כן, הפעלת החניה באמצעות האפליקציה עולה 50 אגורות, וסיום או הארכת החניה לא כוללים תשלום נוסף.

מי שרוצה להימנע מתשלום על הפעלת החניה בפנגו דרך האפליקציה, יכול לעשות זאת בעזרת אפליקציית הניווט של חברת טלמפ, הפועלת אצל החברות הסלולריות תחת שמות שונים. למשל, סלקום נביגייטור או GPS Plus בפלאפון. אך גם המודל הזה לא יהיה קבוע. לדברי רועי אלבז, מנכ"ל מילגם, "מדובר בפיילוט שנעשה על-מנת לראות איך השירות עובד, והוא לא יישאר במודל הזה לאורך זמן".

חשמלית ושמה חניה

בעוד שבשלב הנוכחי, השילוב של הפעלת חניה סלולרית מתבסס בעיקר על האפליקציה של פנגו וסלופארק. העתיד הוא שילוב עם מוצרים ואפליקציות אחרות. את הכיוון ניתן לראות בשיתוף הפעולה של פנגו וטלמפ, כאשר החברה תיכנס גם לרכב החשמלי של בטר פלייס. אנשים שינהגו ברכב זה, יוכלו להפעיל את החניה ישירות ממערכת המדיה המשולבת ברכב.

מן הסתם, גם יצרניות רכב אחרות או חברות המספקות מערכות מדיה לרכב, ישלבו פתרונות כאלה בתוך המוצרים שלהן, כדי שהנהג לא יצטרך להוריד אפליקציה או לזכור לסיים את החניה. הפתרון במוצרים מהסוג הזה, הוא שברגע שהנהג חוזר לרכב ומתניע אותו, המערכת מציעה לסיים חניה או מסיימת אותה באופן אוטומטי.

להשכרה: חניה, יד ראשונה מפרטי

שירותי החניה של פנגו, סלופארק ואיזי פארק מציעים לחנות בכחול-לבן, אולם עדיין נדרש מהנהג למצוא חניה פנויה. דבר שנחשב למאתגר מאוד בתל-אביב, למשל. הפתרון במקרה הזה הוא בגישת "חוכמת ההמונים", המוכרת מ-Waze. בעוד באפליקציית התנועה משתמשים ההמונים כדי לדעת איפה יש פקקים, אפליקציות אחרות משתמשות בהמונים כדי להשכיר מקומות חניה פרטיים ובדרך לחסוך תשלום יקר לחניונים. האפליקציה Parkspool מציעה לבעלי חניות פרטיות במקומות שונים בארץ להציע אותן להשכרה לטובת בעלי רכבים שסובלים ממצוקת חניה. מחפש החניה ישלם בתמורה 7.35 שקלים לשעת חניה, ובעלי החניות יוכלו להרוויח כמה מאות שקלים בחודש מהשכרת השטח שלהם.

את החניה ניתן לאתר מראש במאגר שנמצא באתר האינטרנט או בעזרת האפליקציה, המאפשרת למצוא מקום פנוי, ישירות מהסלולרי. בעלי החניה צריכים להירשם במאגר החניות תוך ציון פרקי הזמן שבהם היא בדרך כלל אינה בשימוש, ונהג הנמצא בסביבה ומבקש לחנות יופנה אליה וחשבונו יחויב בהתאם למשך החניה.

בדומה ל-Parkspool, גם השירות של Just Park It מאפשר לבעלי חנויות פרטיות להשכיר אותן לנהגים מזדמנים. הנהג הזקוק נואשות לחניה, יכול דרך האפליקציה לבקש לאתר חניות הקרובות למקום שבו הוא נמצא או לכתובת מסוימת. בעל החניה קובע את עלות ההשכרה, כאשר החברה מוסיפה לכך עמלה חד-פעמית של 1.5 שקל.

Just Park It אף יצאו לפני כמה חודשים בשיתוף פעולה עם אתר המסעדות Rest, שבמסגרתו יכולים סועדים להזמין דרך האינטרנט חניה בסמוך למסעדה. הרעיון הוא לאפשר לסועדים להגיע בזמן לארוחה, בלי לבזבז זמן ולהתעצבן בחיפוש אחר מקום חניה פנוי. השירות הזה מאפשר לחפש חניה בקרבת המסעדה, בחניונים ציבוריים ובמקומות חניה פרטיים החברים בשירות של Just Park It. כדי להזמין חניה נדרש הגולש להירשם לשירות ולהזין שם, פרטי כרטיס אשראי, פרטי מייל ומספר טלפון סלולרי. לאחר השלמת ההזמנה מקבל המזמין הודעת SMS המאשרת את פרטי ההזמנה. עם ההגעה לשער החניה הוא יכול לפתוח את המחסום באמצעות טלפון נייד רגיל או באמצעות לחיצה על הכפתור המתאים באפליקציית Just Park It. כך נחסך הצורך בתשלום בכניסה או ביציאה מהחניה.

חבר מביא חונה

כיוון אחר לפתרון בעיית חיפוש החניה הם שירותים בהם אנשים מודיעים מתי עזבו את החניה שלהם. לדוגמה, ParkNet, רשת חברתית מבוססת GPS. ההודעה של המשתמש מפורסמת בין חברי הקהילה המחפשים חניה על-גבי מפה, שיכולה לנווט את הנהג לאותו מקום. כך נהגים יכולים לדעת איפה להחנות את רכבם, בלי להסתובב זמן רב במעגלים, במקום שבו אין להם סיכוי למצוא חניה פנויה.

מסדר זיהוי

בעתיד, מערכות פנימיות ברכבים שיודעות לזהות שלטים, כנראה יהיו מסוגלות לזהות גם את הסימונים בצד המדרכה ויוכלו לעדכן את הנהג אם מדובר בשטח שבו הוא צריך להפעיל תשלום עבור חניה. ה-GPS יוכל בקלות לעדכן את המערכת באיזו עיר האוטו נמצא כרגע.

חברת נאב אנד גו הישראלית, האחראית ליכולות הניווט של בטר פלייס, פיתחה אפליקציית GPS בשם iGo. בחברה מעוניינים לשלב אפליקציות נוספות בתוך תוכנת הניווט שלה, שאחת מהן יכולה להיות תשלום עבור שירותי חניה סלולרית של אחד הספקים בארץ.

חנה ושטוף

הארנק הסלולרי, שעליו מדברים כבר תקופה ארוכה, עדיין לא הגיע, ואפליקציות החניה נכון לעכשיו הן הדבר הכי קרוב לארנק הזה בישראל. התשלום עבור חניה בכחול-לבן הוא רק קצה הקרחון של השירותים שפנגו רוצה להציע במוצר שלה. "אנחנו רוצים לאפשר שירותים שקשורים לרכב, ובהמשך אולי כאלה שקשורים לדרך", רומז רועי אלבז, מנכ"ל מילגם. בינתיים, פנגו מציעה תשלום עבור כניסה לחניונים של סנטרל פארק וספקים נוספים. לקוחות של החברה שרוצים לשטוף את הרכב לא צריכים לחפש מזומן בכיס, כי מילגם מציעה דרך האפליקציה תשלום גם עבור השירות הזה ביותר מ-150 עמדות, כולל הכוונה אליהן דרך אפליקציית הניווט הישראלית Waze.

אפליקציות החניה מסוגלות להוות עוד שער כניסה לתשלום בסמארטפון עבור מוצרים שונים, בין אם אלה מוצרים שזקוקים להם בדרכים או מוצרים בקטגוריות אחרות, כמו בילויים. לקוחות שיתרגלו לשלם על חניה, שטיפה לרכב וכרטיס לקולנוע באמצעות אפליקציה בסמארטפון, לא יתקשו לעשות אותו דבר כאשר יהיה מדובר בתשלום על ארוחה במסעדה או ברכישת חולצה בקניון. כרגע פנגו היא שחקנית בלעדית במודל התשלום עבור שירותים נוספים, אולם לא רחוק היום שבו שחקנים נוספים יציעו שירותים דומים. תחנות דלק או אפליקציות ניווט שונות מתאימות למודל הזה.

טייק איט איזי

ההצלחה של שירותי התשלום עבור חניה דרך הסמארטפון והתפתחות האפליקציות בתחום, אמורות לפגוע בעיקר בחברת איזי פארק, שמפעילה כרטיס אלקטרוני בשם זה.

איזי פארק, הקיימת משנת 2000, מציעה כרטיס חניה אלקטרוני, הפועל על סוללה ומאפשר טעינה של פעימות החניה שלו דרך האינטרנט. כאשר יצא המכשיר לשוק, הוא היה פלא טכנולוגי, שאפשר להיפטר מחיפוש כרטיסי חניה בקיוסקים ותשלום על חניה עבור שעה שלמה, גם על חניה של חצי שעה בלבד. מאז הושק המכשיר, מכרה החברה 750 אלף יחידות ממנו. "עקומת הביקוש למוצר שלנו קשיחה", אומר עופר ציפרמן, מנכ"ל איזי פארק, "כי אנשים אוהבים את התחושה שיש להם גאדג'ט שמראה שהחניה עובדת". לדבריו, כיום יש לחברה כמה מאות אלפי משתמשים.

רבים העדיפו לעבור לפתרונות החניה הסלולריים, בשל חסרונות האיזי פארק מהדור הקודם, שחייב שימוש בסוללה מיוחדת, שכיאה לחוק מרפי אזלה דווקא כשהיה בה צורך. גם הצורך להגיע לנקודות מיוחדות כדי לרכוש את הסוללה, היה מטרד לא קטן, וכך גם חיפוש הנקודה שבה אפשר להטעין פעימות במכשיר. לפני כמה חודשים השיקה איזי פארק מוצר שפתר את רוב הבעיות. הדגם החדש מאפשר טעינה של הפעימות בחיבור למחשב, והסוללה היא מסוג כפתור שקל למצוא בחנויות. בעזרת היכולות האלה איזי פארק מעוניינת להחזיר את הצרכנים לפתרון שלה.

ציפרמן מסביר שאנשים המשתמשים בפתרונות החניה הסלולריים לא בהכרח יודעים על מה הם משלמים, כי הם לא מודעים לעלות השיחה או להפעלה דרך האפליקציה (בפנגו). לדבריו, בסקר שנערך, השיבו 57% מהנסקרים כי הם שוכחים לכבות את החניה הסלולרית. באיזי פארק רוכבים על הנתון הזה ומציעים במכשיר מנגנון המשמיע צפצוף בכל דקה, כך שאדם שנכנס לרכב נזכר לסיים את תהליך החניה ולא צריך לשלם עבור שירות תזכורת או עבור זמן חניה שלא השתמש בו. כמו כן, הלקוח יכול לקבוע מצב בו האיזי פארק מתחיל לפעול באופן אוטומטי, בכל פעם שזמן החניה המקסימלי באותו עיר הסתיים. כך, הנהג לא צריך לחזור לרכב כדי להפעיל שוב את החניה. לדברי ציפרמן, צעירים שנחשפו קודם לשירותי אפליקציה ורק אחר כך לאיזי פארק, חשבו שמדובר במוצר שנותן פתרון לבעיות של האפליקציות.

החסם באיזי פארק הוא עלות המכשיר - 90 שקל (55 שקל בעת שדרוג מדגם ישן). "אחרי חודשיים יותר משתלם להיות באיזי פארק", אומר ציפרמן. אבל בעוד באיזי פארק מנסים לשכנע שהמוצר שלהם זול ונוח יותר לשימוש, בחברה מפתחים אפליקציה שתפעל במדינות אחרות ותשחק במגרש הבינלאומי מול מתחרות של פנגו וסלופארק. "בישראל אין טעם להיכנס עם אפליקציה, כי צריך לזכות במכרז", אומר ציפרמן.