סקר: 61% מהציבור סבורים כי הענישה בביהמ"ש מקלה מדי

הסקר נערך ע"י חברת גיאוקרטוגרפיה בקרב מדגם מייצג של 500 נשאלים, על רקע ריבוי מעשי הרצח והאונס בשבועיים האחרונים

61% מכלל הציבור סבור כי רמת הענישה בבתי המשפט בישראל מקלה מדי - כך עולה מסקר שהוצג היום (ב') על-ידי הד"ר שרון אהרוני-גולדנברג וגיא בן-דוד מבית-הספר למשפטים במכללה האקדמית נתניה, במסגרת כנס שדן בתיקון לחוק העונשין.

הסקר נערך על-ידי חברת גיאוקרטוגרפיה בקרב מדגם מייצג של 500 נשאלים, על רקע ריבוי מעשי הרצח והאונס בשבועיים האחרונים.

בשבועיים האחרונים נחשפנו למספר מקרי רצח שזיעזעו את המדינה, בהם הרצח של גדי ויכמן שנרצח בבאר-שבע לאחר שביקש שקט מנערים שהרעישו תחת ביתו, והנער אורגיל מואטי שנרצח לאחר שקילל נער אחר. בנוסף, התבצע לכאורה אונס בחניון גן העיר בתל-אביב בליל שבת, וכן נחשפו החשדות בגין האונס לכאורה שביצע ראש עיריית קריית מלאכי.

28.5% מהנשאלים סבורים כי הענישה בארץ מקלה מאוד; 32.4% ציינו כי היא "די מקלה"; 17.2% השיבו "ככה ככה"; 6.3% סברו כי הענישה "די מחמירה"; ורק 2% הגדירו אותה כ"מחמירה". 13.6% השיבו "לא יודע".

לשאלה "האם ראוי להתחשב במצבו הכלכלי של הנאשם כאשר מוטל עליו קנס כספי", השיבו 37.9% כי לא ראוי להתחשב במצבו הכלכלי, וזאת לעומת 30.9% שסבורים להפך. לשאלה זו השיבו עוד 12.3% את התשובה "ככה ככה", ו-11.5% נוספים השיבו "לא יודע".

ד"ר שרון אהרוני-גולדנברג הסבירה בכנס כי "על-פי החוק חייב בית המשפט לקחת בחשבון את הנזק שנגרם מביצוע העבירה כמו אכזריות והתעללות, כפי שקרה על-פי החשד במקרה האונס בגן העיר בתל-אביב".

עם זאת, לדעתה, "יש לקחת בחשבון את מכלול הנזק שנגרם לקורבן העבירה, כולל הנזק הרגשי והכלכלי לצד הנזק הפיזי, וכן להציף את הרחובות בשוטרים ולהגיש יותר כתבי אישום, כי זה גורם מרתיע".