הפתעה בגרמניה: צמיחה של 0.5% בתמ"ג ברבעון הראשון

(עדכון) התוצר המקומי הגולמי של צרפת לא רשם צמיחה ברבעון הראשון של 2012 ■ התמ"ג בגרמניה רשם צמיחה גדולה מהצפי ■ בדומה לצרפת גם התמ"ג של גוש האירו לא צמח

גרמניה עדיין מהווה קרן האור היחידה של גוש האירו שעדיין לא מצליח להתאושש ממשבר החוב. בעוד שבצרפת נרשם קיפאון בתמ"ג בברבעון הראשון של 2012, בגרמניה נרשמה צמיחה מעל לצפי בתוצר המקומי הגולמי שלה. התמ"ג של גוש האירו לעומת זאת, לא רשם צמיחה במהלך הרבעון הראשון של השנה.

גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר בגוש האירו, עדיין מהווה את מנוע הצמיחה של גוש האירו לאחר שהתמ"ג לרבעון הראשון של 2012 רשם עלייה של 0.5%, כשהצפי היה לצמיחה של 0.1% וזאת לאחר התכווצות של 0.2% שנרשמה ברבעון הרביעי של 2011. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל צפויה להיפגש הערב עם נשיא צרפת החדש פרנסואה הולנד.

גם התמ"ג של גוש האירו פורסם היום ואפשר להגיד שהפתיע לטובה שכן לא נרשמה צמיחה בתמ"ג עם 0% לעומת צפי להתכווצות של 0.2%. ברבעון הרביעי של 2011 התמ"ג של גוש האירו התכווץ ב-0.3%. גם בחישוב שנתי התמ"ג לא רשם צמיחה לעומת צמיחה של 0.7% ברבעון הרביעי של 2011.

נתוני התמ"ג שפורסמו היום בצרפת מעידים שהכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו נמצאת על סף מיתון לאחר שהתמ"ג הצרפתי ברבעון הראשון של שנת 2012 לא הצביע על צמיחה כלשהי לעומת צמיחה מזערית של 0.1% ברבעון הרביעי של 2011. הנתונים של היום באים באותו יום שבו יושבע הנשיא החדש ש המדינה, פרנסואה הולנד, שצפוי לו אתגר לא פשוט בטיפול בכלכלה הצרפתית.

גם באיטליה, הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו, פורסם התמ"ג לרבעון הראשון של 2012 והוא רשם התכווצות חדה מדי מהצפי כשרשם התכווצות של 0.8% לעומת צפי להתכווצות של 0.7%. בחישוב שנתי, התמ"ג התכווץ ב-1.3% לעומת צפי להתכווצות של 1.2%.

במקביל לפרסום נתוני התמ"ג של גוש האירו, פורסם בגרמניה הסנטמנט העסקי לחודש מאי, ובניגוד לתואצות המפתיעות לטובה של נתוני התמ"ג של המדינה, הסנטמנט הפתיע לרעה. המדד ירד מרמה של 23.4 נקודות בחודש אפריל ל-10 נקודות כשהצפי היה לירידה ל-19 נקודות.