אומת הסטארט-אפ - ועכשיו גם אומת החשמל והסמארט-גריד

אחרי ענקיות התוכנה מגלה גם תעשיית החשמל והסמארט-גריד האירופית את הפוטנציאל של מהנדסי התוכנה הישראליים ■ משלחת בכירים ראשונה של ענקית החשמל הצרפתית שניידר אלקטריק באה לאתר טכנולוגיות ושיתופי-פעולה וחזרה עם רשמים עמוקים

ישראל כבר ביססה לעצמה שם של מרכז ידע ופיתוח בתחומי ההייטק ותעשיית ה-IT. את הידע, היצירתיות והמומחיות של המהנדסים והמתכנתים הישראלים ניתן לרתום גם לפיתוח תחומים וענפים חדשים בתעשיית האנרגיה, כך לפחות סבורים בשניידר אלקטריק, חברת ענק צרפתית המתמחה בפיתוח מוצרים עבור רשתות חשמל ותשתית.

בחודש שעבר ביקרה בישראל משלחת בכירים משניידר כדי לבחון טכנולוגיות חדשות בתחומי הסמארט-גריד, ניהול ואבטחה של מערכות חשמל ומים. הביקור בא כהמשך לסדרת מפגשים מוצלחת במיוחד שהיו לשניידר עם חברות ישראליות בפריז בדצמבר האחרון. הפעם המטרה הייתה לבחון שיתופי פעולה אפשריים ורכישות. אפילו האפשרות של הקמת מרכז פיתוח בישראל עומדת על הפרק, לאחר שלפני שנה וחצי רכשה שניידר את וילסיה (VILESIA), חברת סטארט-אפ צרפתית המתמחה בפיתוח טכנולוגיות להתייעלות אנרגטית ומחזיקה כבר מרכז פיתוח בישראל.

האפשרות ששניידר, ענקית בעלת תקציב מו"פ שנתי של כמיליארד אירו, תשקיע בטכנולוגיה ובידע ישראליים היא חידוש מעניין. ישראל לא הופיעה עד היום על המפה של חברות החשמל והאנרגיה העולמיות, בניגוד לחברות המחשבים, התקשורת והתוכנה. מי שאחראי לכך במידה רבה הוא פאסקל ברוסט, סגן נשיא בכיר לחדשנות בשניידר אלקטריק, ענק החשמל הצרפתי, שעבד קודם לכן עבור SAP, ענקית התוכנה הגרמנית.

"הצעתי לשניידר להיכנס לישראל אחרי שב-SAP גיליתי שיש כאן מהנדסי תוכנה מאוד מוכשרים", אומר ברוסט, "אני מניח שהצבא שלכם הוא המקור לכוח האדם המקצועי כל כך. מעבר לכך, יש כאן דור של אנשים שאוהבים לתכנת וליצור. מתכנתים שיודעים לבצע מה שמבקשים מהם אפשר למצוא גם בהודו ובסין, אבל בישראל יש מאגר של מתכנתים יצירתיים שיודעים להפיק את המרב מהתוכנה. למעשה זהו ריכוז הכישרונות הכי גדול שיש היום בעולם אחרי עמק הסיליקון".

חיסכון של 30% בבנייני משרדים

הטכנולוגיות שמחפשת כאן שניידר נוגעות לשלושה תחומים עיקריים: התייעלות אנרגטית, אבטחת מערכות תשתית וניהול מערכות מים. נושא ההתייעלות האנרגטית קשור בקשר הדוק לרשת החכמה (סמארט-גריד) ועתיד לשאוב אליו בשנים הקרובות תקציבי עתק בהשקעות, במחקר ובפיתוח של טכנולוגיות חדשות. הפעילות של שניידר מתמקדת בתחום בנייני המשרדים. שניידר מתיימרת להביא לחיסכון של 30% בכמות האנרגיה הנצרכת בבנייני המשרדים, ולהחזיר את ההשקעה בתוך שנה בלבד. "התקנת תשתיות חשמל בבניינים עברה בשנים האחרונות מהפכה", אומר פיליפ בראמי, מנכ"ל שניידר אלקטריק ישראל, "היום זה חלק מעולם ה-IT, וכשאתה שולט בתוכנה אפשר לשלוט בקלות בניהול צריכת האנרגיה ולזהות היכן ניתן לחסוך. במרכזי שרתים למשל יש היום בזבוז עצום של אנרגיה, בין השאר בגלל טמפרטורת סביבה לא מתאימה שהיא האויב הגדול של החיסכון. אנחנו רוצים שהמערכות שלנו, למשל מרכזי שרתים, יהיו מחוברות לפלטפורמה מרכזית שתנטר את הטמפרטורה - הפלטפורמה הזו תהיה בישראל".

ההתייעלות האנרגטית בישראל תקועה עדיין בשלב הראשוני של התקנת מונים חכמים שיהיו מסוגלים לדווח את נתוני צריכת החשמל לרשת האינטרנט. בצרפת כל בניין חדש שייבנה משנה הבאה יחויב בהתקנת תת-מונים לצד המונה הראשי, שימדדו כמה חשמל צורכות מערכות התאורה, החימום ומיזוג האוויר.

"אצלנו בצרפת כמו אצלכם הייתה בשנה האחרונה בעיה קשה של מחסור ביכולת ייצור חשמל בשעות השיא", אומר בראמי, "בישראל חברת החשמל יכולה לנתק בהסכמה ובהודעה מראש מפעלים גדולים. החידוש בצרפת היה שהכניסו אפשרות לנתק באותם תנאים גם מערכות זוללות אנרגיה בבתים פרטיים. אם אתה מנתק את דודי החימום ב-10,000 בתים למשך חצי שעה, זה חוסך המון חשמל (ראו טבלה) מבלי שירגישו בכך כמעט בבתים".

- ההתייעלות האנרגטית משתלמת כלכלית גם עבור משק בית בודד?

ברוסט: "המרווח שאפשר להשיג כתוצאה מהתייעלות בבתים לא גדול כמו בבנייני המשרדים. הפתרון שלנו כולל גם מערכות אוטומציה שמכבות, למשל, את כל האורות בבית כשרוצים לצפות בסרט. זו טכנולוגיה ישנה, שימוש בגלי רדיו במקום חוטים מאפשר להוזיל מאוד את המערכות האלה, שנמכרו עד היום רק לעשירים. בחודש הבא נשיק מוצר שמאפשר לקבל את כל המידע על הנעשה בארון החשמל הביתי באמצעות האייפד".

"מרחיבים פעילות"

נושא אבטחת מערכות חשמל, מים וביוב עלה בפגישות שערכו אנשי שניידר עם חברות ישראליות מוכרות כמו צ'ק פוינט ואלביט מערכות. "מדינות המערב חשופות היום לסכנה גוברת של התקפות סייבר מצד גורמי טרור על מערכות התשתית החיוניות", אומר ברוסט, "בצ'ק פוינט מודעים היום לממשק בין עולם ה-IT לעולם האנרגיה. הם מבינים שהאתגר יהיה הגנה על מערכות שלמות ולא על בניין או משרד ספציפי. ישראל היא המקום שבו נפתח את פתרונות התוכנה להגנה מפני התקפות הסייבר האלה".

זיאן מארק באלי, שנלווה לברוסט בביקור בישראל הוא מייסד ושותף מנהל של אלסטר, קרן הון סיכון משותפת לשניידר ולאלסתום המנהלת תקציב של 150 מיליון אירו להשקעות בסטארט-אפים. כמו רבים מעמיתיו שמע באלי על סולראדג' הישראלית המפתחת אינוונטרים עבור מערכות סולאריות פוטו-וולטאיות. "השנה החלטנו על הרחבת פעילותנו ליפן, סין וישראל", אומר באלי, "אנחנו מחפשים השקעות בכימיה ירוקה, בדור החדש של מוצרי ביו-פלסטיק. גם ברשתות חשמל מרכיבים מוליכים יותר יכולים לאפשר חיסכון של 1% ברשת - שזה יכול לחסוך הקמת תחנת כוח".

להטעין רכב מבלי לצאת מהמכונית

"הרעיון של טעינת רכב חשמלי באמצעות כבל מעמדת הטעינה מיושן ובעייתי", אומרים בשניידר אלקטריק, "אפשר לגנוב את הכבל העשוי מנחושת ואנשים לא אוהבים לצאת מהמכונית בגשם או בשמש הלוהטת". שניידר וחברות נוספות בעולם מתחרות כיום על פיתוח טכנולוגיה שתאפשר להטעין את הרכב באינדוקציה, מבלי לצאת מהמכונית. מעמדת הטעינה תונח לולאה תת-קרקעית שממנה יוכל לקבל מצבר הרכב חשמל. אחת הבעיות היא שמהירות הטעינה בטכנולוגיות של אינדוקציה נמוכה יותר ממהירות הטעינה בכבל רגיל. בשניידר מעריכים שהפתרון שלהם יתחיל כבר בשנה הבאה בניסויים.

נתוני צריכת חשמל
 נתוני צריכת חשמל