"שפירא יהיה נוח לפוליטיקאים? כ"א נוח יותר מלינדנשטראוס"

אחרי 3 סיבובי הצבעה נבחר יוסף שפירא למבקר המדינה. איזה מבקר הוא יהיה? ■ "גלובס" משרטט קווים לדמותו של האיש שיקבל ביולי את שרביט הביקורת

3 סיבובי הצבעה נדרשו אתמול (ב') לבחירתו של מבקר המדינה החדש, שופט בית המשפט המחוזי בירושלים יוסף שפירא, אבל שפירא עצמו לא היה מוטרד. "הייתה לו תחושה שהוא ייבחר", אומרים חבריו. כעת הוא כבר מתכונן לתפוס את מקומו של מיכה לינדנשטראוס במשרדים שבגבעת שאול בירושלים.

רגעי הדרמה עד ההצבעה הסופית, שבה גרף שפירא 67 קולות, לא היו באמת דרמטיים. הרי כבר בסיבובי ההצבעה הראשונים היה לו רוב משמעותי (בסיבוב הראשון קיבל 58 קולות, לעומת 44 קולות לשופט העליון אליעזר ריבלין, ובסיבוב השני הוא קיבל 59 קולות לעומת 45 קולות לריבלין).

למה בכל זאת נדרשו 3 סיבובים להכרעה? מעבר לכך שריבלין הוא מתמודד ראוי ובעל שיעור-קומה, מתחת לפני השטח רחשו קולות שפקפקו במניעיהם של תומכי שפירא בכנסת.

"בא להטביע חותם"

בשבועות האחרונים נאלץ שפירא להתמודד עם ביקורת על כך שהוא "מועמד של נתניהו", על כך שחברי הכנסת רוצים במינוי נוח ועל כך שידידו יו"ר ועדת הביקורת, רוני בר-און, גמל לו בקידום מועמדותו על תמיכתו בפרשת בר-און חברון מ-1997. שפירא עצמו לא הגיב לפרסומים הללו, אך חברים, קולגות מעולם המשפט ועורכי דין שהופיעו בפניו, טוענים שאלה שטויות.

איזה מבקר הוא יהיה? "גלובס" משרטט קווים לדמותו של האיש שיקבל בעוד כחודש וחצי את שרביט הביקורת.

"שפירא עוד צריך לשקול לאיזה כיוון הוא הולך: למודל המבקרים ה'שמרנים' שכיהנו בעבר או למודל של לינדנשטראוס", אומר פרופ' מיגל דויטש, מחבריו הקרובים של שפירא. עם זאת, הוא מבהיר, "לא משנה באיזו דרך יבחר, הוא ודאי יהיה ביקורתי. שפירא אינו אדם חלש. לפעמים מתבלבלים קצת בין גישה אנושית, הומנית וליברלית לבין חולשה. הוא יהיה אנושי, אבל הוא לא יהיה מבקר חלש. הוא לא מגיע כדי לשבת כחותמת גומי, אלא כדי להטביע חותם. אני מאמין שהציבור ישתכנע בתוך זמן לא ארוך שמדובר במבקר טוב מאוד".

עו"ד אילן בומבך, שהופיע רבות בפני שפירא ומכיר אותו עוד מימיו כיו"ר ועד מחוז ירושלים בלשכת עורכי הדין, מתאר את שפירא כ"שופט מקצועי, הגון, ישר ויעיל. הוא נותן החלטות מאוד מהירות ודואג שלא יהיה עינוי דין לצדדים. הוא בא מוכן לדיונים אבל עם ראש פתוח ומוצא תמיד פתרונות מחוץ לקופסה. יש לו חוש הומור נדיר. הוא מצליח באמצעות ההומור שלו ליצור אווירה מאוד נוחה".

עם זאת, מבהיר בומבך, "מזגו השיפוטי לא צריך להטעות. הוא יודע להיות נוקשה כשצריך, מתעב שחיתות, והוא אחד השומרים הקפדנים על שלטון החוק. כל מי שמצפה שהוא יחזיר טובה לחברי הכנסת שבחרו בו או ללשכת ראש הממשלה, אינו יודע מה הוא שח וצפוי שיתבדה במהרה. הוא לא יגרום לכך שהדוחות יהיו פחות חדים או יותר רכים".

תמיכה מאהרן ברק

מאז מונה למבקר, ב-2005, הכריז לינדנשטראוס כי עיקר מאבקו יהיה בשחיתות השלטונית ונכנס לטריטוריות שבהן לא דרכה כף רגלו של מבקר מדינה קודם לכן. לא אחת הוא גרם טלטלה במערכת הפוליטית. זאת לעומת קודמו בתפקיד, אליעזר גולדברג, ומבקרי מדינה אחרים ששמרו על פרופיל נמוך. שפירא עצמו עדיין לא הכריז על אג'נדה מגובשת, ולא ברור באיזה מהמשעולים יצעד.

עו"ד אשר אקסלרוד, חבר קרוב של שפירא, חושב שאין מקום להשוואות. "איש-איש וסגנונו", הוא אומר, "אם מישהו חושב שמצאו מישהו נוח לשלטון, הוא טועה. הוא יעשה את המיטב כדי שבסיום תפקידו, כולם יגידו שהוא ביצע אותו בדרך הטובה ביותר. הוא לא יסתכל לא ימינה ולא שמאלה".

לא כולם מסכימים. גורם משפטי בכיר אמר היום (ג') ל"גלובס": "ודאי ששפירא יהיה נוח יותר לפוליטיקאים. קודם כול, כל אחד נוח יותר מלינדנשטראוס. מיכה רדף את הגדולים, את אולמרט, את ברק, את המפכ"ל ואת הרמטכ"ל; משפירא אני לא מצפה להסתערות על צמרת השלטון ובכירי המדינה".

שפירא (67) ייכנס לנעליו של השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס ב-1 ביולי.

את הקריירה השיפוטית שלו החל ב-2003 כשמונה לרשם ולשופט בפועל בבית המשפט המחוזי, היישר מהפרקטיקה הפרטית. אחד התומכים במינויו היה נשיא בית המשפט העליון אז, אהרן ברק, שהתרשם ממנו בכהונתו כיו"ר ועד מחוז ירושלים של לשכת עורכי הדין.

טרם מינויו, בזמן ההתקפות הקשות על בית המשפט העליון בעקבות פסק הדין ששלח את אריה דרעי לכלא, ארגן שפירא צעדת תמיכה של עורכי הדין הירושלמים בבית המשפט. ייתכן כי הדבר סייע לו לזכות באהדתו של ברק. אבל לא רק. לדברי גורם משפטי בכיר, גם התנגדותו של שפירא, כיו"ר ועד מחוז ירושלים, לקיום משוב על שופטים סייעה לו לנשוא חן בעיני ברק.

לדברי אותו גורם, "המינוי שלו לא מפתיע, כי מימיו בלשכה ועד היום הוא עסקן פוליטי שיודע לקדם את עצמו. הוא עשה לעצמו לובינג טוב".

כשופט, דן שפירא בנושאים אזרחיים ומסחריים מגוונים. בין השאר עסק בתביעות על זכויות יוצרים, הלכות גיור ופשיטות-רגל. בנוסף, הוא ישב בהרכב שדן במשפטים פליליים. בהקשר זה מתארים אותו כ"ליברל ובעל רגישות חברתית".

"מבין את החיים"

עו"ד קובי אמסטר, שהופיע בפני שפירא בבית המשפט בירושלים, בעיקר בתיקי פשיטת-רגל ופירוק, דוחה את הביקורת על הסף. "מדובר באדם שמכיר את המערכות המשפטיות מכל ההיבטים הפוליטיים, הניהוליים והמשפטיים שלהן. הוא בא עם הרבה ניסיון - כפעיל בלשכה, עורך דין פרטי ושופט".

עוד אומר אמסטר: "בתור שופט הוא יוצא מהכלל מבחינת היעילות שלו. הוא פרקטי, מבין את החיים ואנושי בצורה יוצאת דופן".

משפטנים ששוחחנו עמם חזרו ותיארו את שפירא כ"אדם בעל עושר רוחני, רגיש, יצירתי, יעיל, פופולרי ובעיקר אנושי".

חברו אקסלרוד מסכם זאת כך: "שפירא הוא ג'ינג'י במובן החיובי של המילה. מאוד פעיל ואנרגטי, אבל גם שקול ולא אימפולסיבי".

עכשיו נותר לראות איך התכונות הללו ישרתו אותו, ואת הציבור, בתפקיד מבקר המדינה.

פסיקות מרכזיות
 פסיקות מרכזיות